Ik heb via mijn vorige werk nog wat contacten in Maleisië, één ervan is een Daihatsu bedrijfswagendealer. Nou verkopen ze daar dingen, die je hier dus niet ziet, maar typisch Japans zijn: dikke laagtoerige diesel zonder toeters en bellen, een echt chassis (niet van die gevouwen blikken Sprinter dingen) en zo'n kantelbaar hokje dat binnenin met Japans knisperplastic bekleed is. Belangrijke pluspunten uit de folder zijn verstelbare stoelen en flashy striping ;)
Deze dingen, dus: http://www.daihatsu.com.my/html/vehicles_delta.html

Nou wil het toeval, dat ze daar in Maleisië in de buurt van de fabriek waar ik gewerkt heb daar, zo'n Daihatsu gekocht hebben. Een vijftonner met een dichte bak, 3,6 liter 70Kw diesel (van Toyota), niet te slopen vijfbak, en incl. bull-bar tegen loslopend personeel, mensen en dieren. Niet echt bijzonder, want omdat ze daar ook gemaakt worden rammelt het ervan.
Maar wel bijzonder vond ik de prijs.... al met al 17.000 euro voor een complete splinternieuwe vrachtwagen met laadbak en alles erop en eraan! NIEUW, wel te verstaan. Gebruikt zijn ze van een jaar of vijf oud nog veel goedkoper. Ik kon voor een paar duizend euro er via die dealer één kopen, met geïsoleerde koelbak (koelunit was stuk) en 110.000km. Leeggewicht was 2800kg, bouwjaar 2005. Mijn vorige baas liet toen zeer regelmatig containers deze kant op komen, weet uit ervaring dat het transport (als deklast) ook niet echt heel duur is. Niet gek... enige nadeel is dat ze daar links rijden en het stuur dus aan de rechterkant zit. Lastig bij de parkeergarage en McDrive. Dan maar achteruit erin denk ik dan? ;)
Maar ja, krijg je zo'n ding hier wel op kenteken...?
Dus ff een mailtje aan gewaagd naar Daihatsu Nederland, en kreeg keurig binnen een dag(!) een berichtje terug, dat dit model enkel (rechtsgestuurd) in Azië en Oceanië geleverd wordt en er dus een nieuwe typegoedkeuring gemaakt moet worden wat nogal een prijzige aangelegenheid is. De importeur zag hier geen brood in (door het stuur en de motoren zijn b.v. Euro -10 dus dat wordt al niks). Onderdelen konden ze (gek genoeg) zo leveren!
Voorlopig blijf ik nog wel ff Hanomaggen! :)