Tekening 3 lijkt te veel op mijn bus ;)
Wil je een combi van 1 en 2 maken?
Je hebt het over 2 vorstvrije tanks onder de banken (tekening 1?). Waarom zou je twee gekoppelde tanks gebruiken, dan heb je alleen meer wandoppervlakte dat contact maakt met de (koude) lucht er omheen.
En waar laat je je zwartwatertank dan? tekening 2 lijkt me een prima optie. Als je de tank(s) wilt isoleren en niet onder de bus wilt hangen, houdt er dan wel rekening me dat je nog maar weinig bergruimte overhoudt onder de banken.
Een goede isolatie is ten eerste een laagje isolatieschuim, maar wellicht kun de tanks ook zwevend (op blokjes) maken en dan ervoor zorgen dat je ringverwarming (als je die hebt) erlangsaf gaat. Zo blijven je tanks goed vorstvrij.
Ik zeg tanks, omdat ook de grijs & zwartwatertanks eigenlijk vorstvrij dienen te zijn. Niet alleen kun je ze niet legen als het geheel bevroren is, maar je tanks kunnen ook kapot springen omdat ijs uitzet. Dat wil je met de zwartwatertank niet meemaken denk ik
Mijn tanks hangen niet geisoleerd onder de bus. Nu hier in Oostenrijk zijn de tanks leeg en is het een beetje behelpen, maarja, zo heel vaak verblijven we niet in de vrieskou. Het is een afweging die je maakt natuurlijk.
Ik denk niet dat het veel uitmaakt waar de waterpomp zich bevindt. Dichtbij de tank onder de bank gaf mij de mogelijkheid om em een beetje geluidsdicht te verpakken. Wellicht heeft het plaatsen onder de gootsteen het voordeel dat je het laatste beetje water uit de tank nog door de kraan kan pompen, bij mij blijft dat in de aanvoerslang naar de kraan zitten.
[edit]
Ehm, volgens mij maakt het wel uit waar die zit. In jouw opstelling moet (als leiding leeg is en de tank net is gevuld) de pomp zelf het water omhoogzuigen. Eerst pompt ie dus alleen lucht, en daar is zo'n pomp niet voor gemaakt. Pompen die hiervoor wel geschikt zijn, zijn 'zelfaanzuigende' pompen, maar die vind je volgens mij niet in de campershops?
[/edit]
Succes met je waterhuishouding. Interesant topic dit, omdat ik ook wel eens aan een versnijdertoilet en een zwartwatertank heb zitten denken. Ik blijf het volgen.
BTW: Ik voel me zeer vereerd dat mijn tekeningen hergebruikt, en dus gewaardeerd worden :D