gereedschapsvraagje

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
mfellman
Contacteer:

gereedschapsvraagje

Bericht door mfellman »

Hallo,

Ik heb eigenlijk een vraagje. Ik heb in mijn hanomag 2 accubakken zitten. Één onder de bestuurdersstoel en één onder de bijrijders stoel. Deze bijrijdersstoel wil ik gaan vervangen voor een bankje. Dat vinden we prettiger in verband met de kinderen zodat ze dicht bij ons zitten.

Nu moet die tweede bak verwijdert worden. Normaal doe je dat met een slijpschijf maar omdat de camper al voor de rest ingericht is en dat ook redelijk brandgevaarlijk is lijkt me dat geen optie (ik wil niet uitzoeken of de casco verzekering in dat geval uitkeerd :roll: ).

Nu heb ik 3 alternatieven bedacht (ik heb geen van de gereedschappen):
  • 1. Knabbelschaar,
    Voordeel: Lekker stil en gecontroleerd, Ook later bij laswerk prettig om stukjes blik op maat te maken.
    Nadeel: Lastig op punten waar een dwarsbalkje zit o.i.d. en kan niet op vloerniveau alles weghalen.
  • 2. Recipro of Schrob zaag,
    Voordeel: Redelijk gecontroleerd ook door wat andere balkjes, ook in de toekomst misschien handig bij carroserie werkzaamheden.
    Nadeel: niet op vloerniveau te krijgen (of zijn er zulke flexibele metaal zagen?), Veel herrie.
  • 3. Dremel,
    Voordeel: Vaak voor veel zaken in te zetten, zeker met verlengstuk goed controle en nagenoeg op vloerniveau af te werken, nauwelijks vonkenvorming, zeker bij imitatie ongeveer het goedkoopste stukje gereedschap.
    Nadeel: Duurt wel wat lang en verslijt veel schijfjes.
Misschien heeft iemand nog wat andere ideeën. Maar wat zouden jullie doen? Wie heeft er ervaring mee?

Marc

PS: Als iemand wil helpen is dat ook welkom :D (via E-mail of PB)
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hallo Marc,

Je vergeet er een: de koudbeitel met het vuistje. Zeker als de bak met puntlasjes op de bodem staat het overwegen waard. Neem wel een beitel met een hardrubberen manchet, want zo'n vuistje van 2.5 kg komt aardig aan!
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Tja daar denk ik als "HOME-IMPROVEMENT" klusser natuurlijk niet aan. Moest al vechten tegen het idee de slijpschijf niet te gebruiken :lol: .

Ik zal eens gaan kijken hoe het vastzit (moet toch wel heel wat vloerbedekking losmaken denk ik want het was op zich wel redelijk goed afgewerkt).

Marc
frenkck

Bericht door frenkck »

Is de vonkenregen niet op een manier tegen te houden? Dan is er geen brandgevaar meer. Plaatje staal tussen de vonkenregen en het brandbare gedeelte is al voldoende.
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 14 aug 2007, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Ik zal nog eens heel goed kijken morgen dan.
A_A

Bericht door A_A »

Bij mij is deze gelast. Maar de optie met de beitel lijkt mij erg veilig. Alleen!! als je bodem niet aangetast is door roest :-) denk ik.
Maar voorals nog een prima idee denk ik.
Heb dat ding leren gebruiken bij vast zittende moeren en je kan er hee gecontroleerd mee werken viel mij op, zeker met zo;n manchet er omheen!

Trouwens, die accu bak zit die bij jou rechts????

en oja, vraag je niet af of het zeer gaat doen, maar zorg dat je je zelf niet TE zeer doet ;-)
Trust me
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Was ook al bang dat deze bak gelast kon zijn maar morgen weet ik meer. Onder de bijrijders stoel zit de tweede accubak. Was meer voor het symetrische waarschijnlijk dat ze daar destijds een vergelijkbaar geheel onder hebben gezet.
Buster

Bericht door Buster »

Marc, waarom moet dit onderste deel eigenlijk weg :?:

Wij hebben voor onze jongens ook een dubbel bankje. (overgenomen van Saskia en Herman) het is een handig bankje het kan namelijk ook 180 graden draaien! dit heeft hij erg slim opgelost :idea: , dit bankje staat op een frame van 20mm bij 20mm meubelbuis dit frame is volgens mij echt niet groter dan jou accubakje.

Wat je kan doen is hier het dubbele bankje op monteren,eventueel binnenin de bak verstevigen, dat kan volgens mij allemaal geboord en gebout. Je hoeft dus niet in de bus te lassen of te slijpen :idea: .

Op de leuning zitten de cassettes van de gordels gemonteerd (halfords)
Er passen dus gewoon twee autostoeltjes op :P
Buster is de L407D OM617.910 van Frank, Natascha, Stern en Foss.
bart

Bericht door bart »

buster

> Wij hebben voor onze jongens ook een dubbel bankje. (overgenomen van
> Saskia en Herman) het is een handig bankje het kan namelijk ook 180
> graden draaien!

heb jij hier foto's van ik ben hier erg in geintreseerd

Bart
Buster

Bericht door Buster »

Ik zal deze dit weekend maken en plaatsen :roll: .

Frank.
Buster

Bericht door Buster »

Zoals belooft hier de foto's van ons bijrijdersbankje

Afbeelding
Bankje gemonteerd op draaiplateau die weer vast zit op twee runners

Afbeelding
Bankje in normale rijrichting

Afbeelding
Rolgordels gemonteerd op hoeken van de leuning

Afbeelding
180 graden gedraaid

Afbeelding
Nu de runners beter zichtbaar

Afbeelding
Het frame is geheel afgesloten met plaat het is nu een Kluisje met penslot

Mischien niet allemaal goed zichtbaar, maar het principe is:
Een stevige doos van metaal met daarop eventueel runners met misschien nog een draaiplateau.

Ik overweeg zelf nog om het hele bankje met een extra heupgordel nog aan de vloer te verankeren.
Nu komen de krachten volledig op rekening van het bankje en de vloerbevestiging van de doos.

Groet,
Frank.
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Tja die constructie krijg ik niet werkend omdat onder de bank een heel buizenstelsel zit wat niet gaat passen. En als ik daar toch al rare gleuven in moet maken.....

Ik probeer een reportage te maken.

Marc
Herman508
Contacteer:

Bericht door Herman508 »

Buster schreef:Wij hebben voor onze jongens ook een dubbel bankje. (overgenomen van Saskia en Herman) het is een handig bankje het kan namelijk ook 180 graden draaien!
Hallo Frank 'Buster',

Leuke foto's,
Mooi dat 't bankje nog zo goed van pas komt.
Groet, Herman

.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
melhof

Bericht door melhof »

Misschien dat je haren er van overeind gaan staan bij het idee, maar je zou ook de puntlassen kunnen uitboren. :?:
Dan is uiteindelijk je bak los en heb je wat gaatjes in de vloer.

Als je die nu deels kan gebruiken voor de nieuwe bevestiging met schroeven en de overige kunt dichtmaken met rubberdopjes heb je ook een vonkloze oplossing.

Leuk bankje ook trouwens, ik zoek ook naar een dergelijke oplossing, alleen moet hij kunnen klappen omdat we de voordeur veel gebruiken voor uitstappen en als fietsen doorgang.

Groet,
Melchior
KOERT
Contacteer:

Bericht door KOERT »

Iemand van jullie alweer zo'n bankje over?
Ik ben hard op zoek naar een duozit.
(bij mij geen accubak aanwezig)

groet, Koert
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Bij mij zit intussen het bankje er in. We hebben de accubak en het draaiplateau kunnen hergebruiken. Het buizenframe onder de bank heeft het niet gered :twisted: .

Ik had op de algemene vraag en aanbod pagina een advertentie gezet en dat heeft er na de uitgifte van de uitlaatklep voor gezorgd dat ik in ieder geval één keer gebeld ben voor een bankje. Ik zou dus daar ook maar een advertentie (of oproep) plaatsen.

Marc
Plaats reactie