M Koseoglu schreef:Hallo Jeroen,
ff op het net gekeken en ja hoor, HINO.
Ze zijn al 15 keer achter elkaar in dakar aangekomen, erg betrouwbaar.
Ze zien er toch wel leuk uit.
Met vriendelijke groeten van,
M Koseoglu
Ja, vooral de eerste (die rode op de foto) en en de laatste (zoals ze nu rijden) Dakar modellen. Het is de grootste truck en bus fabrikant van Japan(!), maar door de gewichtslimiet van max 32 ton zie je ze in Europa niet omdat ze te licht zijn. In Azie barst het er wel van! Is trouwens een onderdeel van Toyota en bestaat al erg lang, net als Mitusubishi Fuso trouwens -de naam Fuso zie in Azie overal, en het viel me laatst op dat die nu hier ook gebruikt wordt op de nieuwe Canter.
In Belgie zit trouwens een onderdelenmagazijn:
http://www.hino.be
De foldertjes die ik heb zijn ook gedrukt in Belgie, Nederlandstalig, en sommige hebben een dealerstempel uit Rotterdam. Er staat er nu nog een op Marktplaats die ik ook heb, van de LA.
Ook ik heb er in Europa nog nooit een gezien, in Noorwegen staat wel een personenbusje te koop MET vleugel er nog op. :)
De motoren worden ook los verkocht, en nog regelmatig in bootjes gebruikt.
Zelf vind ik de echt klassieke modellen het mooist:
Van de modernere normale modellen vind ik de SH en FS wel wat hebben.

Deze hebben een zes-in-lijn, V8 of V10 met of zonder turbo's :)
Overigens zijn er plannen geweest de HINO personenwagen uit de jaren '60, de 1300 Contessa, in Nederland te assembleren. Of dat ook gebeurd is weet ik niet, wel dat er hier een aantal verkocht zijn.
Hoeveel trucks er indertijd verkocht zijn weet ik niet, maar evt. overgebleven exemparen zullen waarschijnlijk wel ge-exporteerd zijn zoals met zoveel Japanse spullen is gebeurd.
[EDIT] Even gegoogled:
http://www.hinosamurai.org/Contents/fro ... 227_e.html
Grappig! Weer wat geleerd... ;)
Nou ja, genoeg, afgeweken, back on topic!
Groetjes
Jeroen
PS Een vleugel heb ik aan mijn broer gegeven, de andere komt in de WC te hangen in mijn nieuwe huis (ga het huis uit!). Heb er aan gedacht om hem op de camper te schroeven maar ben bang dat ie eraf gestolen wordt.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~