Mijn naam is Wout Rockx uit Rotterdam, sinds een jaar rij ik in een Mercedes 409 ex Gent en Loos, met een motor-ombouw naar OM364 met PTO (uit een 609) Diesel.
Ik heb deze bus van een vriend van me uit Groningen over genomen nadat de Opel Blitz uit 1964 waar ik 10 jaar in gereden heb zo veel kuren begon te vertonen dat hij grondig onder handen genomen moest worden. Ik zelf ben al drie jaar grondig bezig met een Toyota Crown staion uit 1970 (body-off) en had geen plaats en zin in een tweede, soortgelijk project. De Blitz heeft dus na jaren trouwe dienst het veld moeten ruimen (is naar een andere liefhebber (hoop ik, weet je nooit zeker) gegaan.
Nu dus de 409, met rechts stuur en vierkante aluminium carrosserie, ik vind hem veel minder mooi en bijzonder, maar praktisch is het wel, afgezien van het feit dat ik voor deze inmiddels weer wegenbelasting ben gaan betalen.... (grmbll... maar gelukkig ben ik zelfstandige en is het grijs kenteken).
De 409 heeft als gevolg van de om364 motor nooit motorische problemen en rijdt altijd, wel heeft hij zijn kuren op wat andere vlakken, het is een soort frankenstein van samen gestelde delen, ik weet nooit precies wat nu van welke bus komt, maar gelukkig kan ik die vriend waar ik hem van heb af en toe even lastig vallen met wat vragen. Vooralsnog is de cardanas (van een 508 met 5 ton op de teller(....) uit balans en wil de koppeling af en toe slippen (ik vermoed door een dichtgeslibde hydrauliekslang).
Ik heb ook veel gezeur gehad met de hoogte en het parkeren hier in Rotterdam, maar na twee bezwaarschriften en een aantal bezoeken aan het bureau, lijkt het er op dat oom agent nu de APV die hier over gaat wel goed heeft gelezen... (je mag volgens deze APV nl. wel parkeren op plaatsen waar niet voor een woonhuis of dagelijks in gebruik zijnd pand staat, op dusdanige wijze dat je de bewoner of gebruiker van dat pand hindert....
Verder over de bus: er komt ter zijnder tijd wel weer een simpel camperinterieur in omdat ik naast mijn werk de bus ook vaak gebruik voor weekeindjes en vaknties weg. Net als in mijn Blitz zal er ook weer een houtkacheltje komen want dat was ideaal in de winter, konden we gewoon weekendjes weg blijven gaan.
Zijdelings blijf ik op zoek naar iets specialer vervoer, omdat ik vind dat de mercedes nog te gewoon is in het straatbeeld, ik hou van voertuigen die je echt bijna nooit meer ziet rijden, zoals de Blitz en de Toyota Crown station... Mijn oog richt zich nu op pre 1960 benzine/LPG, of (dankzij de nieuwe houderschapsregeling) een nieuwerwetse chassis-cabine, waarbij ik dan mijn compleet eigen creatie ga bouwen achter/op/om de cabine.... en geen gezeur meer heb met milieuzones (o.a. Utrecht en velen zullen volgen) en ander gedoe...
Zelf heb ik een zeer luxe geutiliseerde werkplaats met allerhande lasapparatuur en metaalbewerkingsmachines en is er eigenlijk niets wat ik niet zelf kan vervaardigen, want dat is mijn beroep, mocht men meer willen weten kan men even rond neuzen op xenomobile.nl. De naam zegt het al Xeno (vreemd) Mobile (voertuig/beweging).
Welnu, ik rijdt dagelijks, knap de bus als rijdende restauratie langzaam op (was blauw maar wordt nu weer grijs met een oranje vlak ala Gent en Loos, maar dan in een andere vormgeving) dus wie weet komen we elkaar tegen op de weg of een meeting!
Tot die tijd zal ik hier nog veel rond neuzen en wellicht e.e.a. posten want ik vind dit toch wel een van de zeer betere forums! waarvoor dank!