Je hebt helemaal gelijkm het hoeft niet altijd duur te zijn om van het lawaai af te komen, heb dit zelf ook al vele malen gebruikt en het voldoet gewoon goed
En is toch maar een stuk goedkoper als de ''Noise killer''
Even een vraagje op de foto te zie heb je de bestaande isolatie er onder laten zitten, maar pats het geheel dan nog over de motor en zo ja bij 406/407 of 508 ?
groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.
Ooit in een ver verleden had ik eens bij een postorder bedrijf een luidspreker set besteld waar je dan zelf de kasten om moest bouwen. Dit had ik toen gemaakt van 18mm multiplex, en om te voorkomen dat door resonanties en andere vervormingen de geluids kwaliteit ongunstig beinvloed werd, moest je de omkasting akoestisch dood maken. Dit had ik toen gedaan door bij de lokale kluswinkel een rol bitumen (dakbedekking) te halen en de binnen zijde van de luidspreker kasten laags gewijs te bekleden, waarbij de oppervlakte steeds kleiner gemaakt werd. Op alle zes de vlakken ontstond als het ware een platte pyramide. Het resultaat was geweldig. In alle frequentie's een prachtig en zuiver geluid. Deze zelfde bitumen of vergelijkbare teer producten kom je ook tegen op de bodemplaat van de niet zo moderne automobielen. Men berijkte hiermee dat bijv. resonanties van de uitlaat of trillingen die door het chassis doorgegeven werden,bandengeruis.etc.goed gedempt werden. Nu is het zo dat van de vloerbedekking van onze bus er soep gekookt kan worden, dus gaat dit binnenkort vervangen worden, maar pas nadat de vloer volledig voorzien is van een of meerdere lagen bitumen (dakbedekking). Nu ben ik niet bekend met het product 'noise killer'maar het zou mij niets verbazen als de samen stelling van dit product gebruik maakt van de eigenschappen van bitumen. Als deze klus afgerond is,en ik ben er bijna van overtuigd dat dit prima werkt, zal ik de resultaten even doorgeven.
groetjes toine.
Even een vraagje op de foto te zie heb je de bestaande isolatie er onder laten zitten, maar pats het geheel dan nog over de motor en zo ja bij 406/407 of 508 ?
groeten Bert Steenhuis.
Hallo Bert,
Ja hoor, past prima, heb dus zelf een 407 met een om616 motor.
Het giet hier momenteel als een gek maar zal vandaag of morgen effe een fotootje maken via de moterklep aan de buitenkant.
Ben gisteren naar 'de Turck automaterialen' gegaan hier in eindhoven voor geluidsisolatiespul voor de motorkist.
Hun antwoord: 'Hebben we vroeger gehad meneer, maar dat spul was hardstikke duur en we verkochten het daarom bijna nooit'
Kom ik vandaag bij de praxis.. Ligt het zo in het rek! voor een tientje.
Ik heb de motorkist nog niet ermee bekleed, dus weet nog niks over de effectiviteit te melden.
Ja, inmiddels praktijkervaring met de bekleedde motorkist.
Gebruikte isolatie: Praxis geluidsdempend noppenschuim (grijs)
Het werkt echt prima! Nu valt op dat het motorgeluid weer ergens anders harder vandaan komt :) Kan ik daar weer aan de slag.
Waar zijn buiten de motorkist de meest luidruchtigste plekken die makkelijk te isoleren zijn?
Nee, een fotootje heb ik niet. (heb mijn digitale camera uitgeleend)
Het zit inderdaad aan de binnenkant, en is erg makkelijk aan te brengen.
Heb het eerst met montagekit vastgezet, daarna elke kant nog met 4 schroefjes met een grote revet eromheen voor het geval de kit ooit los laat.
Er zijn ook mensen die hun motorkist ook aan de buitenkant isoleren, maar daarvoor kun je beter ander spul gebruiken denk ik. Dit noppenschuim is te dik en te zacht om een mooie afwerking te krijgen.
Ik denk dat je beter wand-isolatiemateriaal kan gebruiken, en daarna afwerken met een laagje tapijt o.i.d.