De dakrand / dakgoot van mijn Hanomag is niet al te best meer, en zoals veel van de carrosserie lekker aan het wegrotten. Op veel plekken is het alleen nog maar epoxy, en het voelt hier en daar zacht aan. Boven de achterdeuren is nog maar een klein randje over en het druppelt naar binnen als de deur op een kier staat. Lassen kan ik niet maar ik ben redelijk met duct-tape waar ik vorig jaar ook een lekke daknaad waterdicht mee heb gemaakt. Resultaat:
Als ik goed gemikt heb dan loopt het water achter nu niet meer over de bus, maar rechtstreeks vanuit de goot naar de grond.
Zo, voor ongeveer €25 aan HPX tape heb ik een nieuwe dakgoot rondom!
Ik heb bijna een jaar geleden een lekke daknaad gemaakt met die HPX tape en het zit er nog prima op. Een maand of 2 daarna rondom het dakluik van hetzelfde, en ook dat ziet en voelt nog goed.
Heb 't bij de Autotechnica vandaan, en vergiste me in de kosten net. Een rol van 50m is €15, en een rol van 25m rond de helft. Ik heb er net geen 2 rollen van 25m op zitten, dus totaal nog minder dan €15.
Het blijft natuurlijk een beun-klusje, maar zo ben ik voorlopig weer een jaartje of 2 verder zonder water overal, en rot die rand hopelijk niet verder weg. Ik had ook een stuk kapot plamuur mee overbrugd en er overheen geschilderd na een beetje schuren. Verf lijkt prima te hechten (buiten spul van Histor).
Die bus gaat vast nog wel 40 jaar mee, maar wellicht met een ander dak erop, en nog een zooitje vervangen plaatwerk rondom, of een nieuwe opbouw erop, die subframe balken opnieuw erin lassen, de linker rotte koplamp vervangen, deurrubbers erin die niet uit elkaar vallen, en het loshangende achterbumpertje vastlassen. Valt best mee toch ;-) Maar dat zijn geen dingen die me gaan tegenhouden een mooie zomer er van te maken.
Motor is splinternieuw met nog geen 3000km en de rest dat is gewoon onderhoud.
Leo schreef:Ok, ik had beuntape wat binnen de kortste keren uit elkaar viel. Blijf je wel lekker bezig natuurlijk..:P
Mijn ervaring is dat de lijmlaag van veel tapesoorten zijn hechtkracht begint te verliezen bij meer als 45 graden.
Op het plaatwerk kan het best heet worden.
Het was dus al gedaan met epoxy maar dat begint zacht te worden dus waarom niet met pantsertape zorgen dat er geen water meer op komt. Hier was ik in 2 uurtjes klaar mee, zonder vieze vingers en het is net getest in het noodweer hier in Amsterdam. Het water spuit er zo'n beetje vanaf bij die uitstekende gootjes, komt ongeveer een meter naast m'n bus neer :)
Ik ben wel benieuwd naar je plannen met de bus de komende 40 jaar.
Ga je nog inderdaad nog "echte" reparaties uitvoeren om de bus in stand te houden of heb je heel veel tape op voorraad? Ben ook wel benieuwd wat de APK hier van vindt?
Mijn eigen bus is ook niet moeders mooiste en zeker niet in topconditie (in tegendeel), maar ik zou dit soort "macgyver reparaties" alleen uitvoeren als ik zeker wist dat ik afscheid moest gaan nemen van een terminale bus.
op het dbbllucht weekend was er iemand die had gewoon stalen platen genomen, die over de spanten gelegd en vast gelast aan de zijkanten van de bus, hij had dus geen dakgoot meer. enige nadeel is dat het water van je dak langs je bus naar beneden loopt, dus meer water tussen je deuren etc. fiat bussen en franse meuk hebben dit ook vaak. zag er wel strak uit.
even iets anders, een maatje van me heeft jaren geleden een prachtige iveco daily omgebouwd naar camper. hij had besloten ze dakgoten dicht te kitten met flexibele kitt, sicaflex geloof i nu iets van 5 jaar later, 5 winters en warme zomers begint het aan alle kanten te roesten, leuke van dit grapje is dat je het pas ziet als het door de carroserie of dakgoot heenkomt, VEELSTE laat dus. heel ze achterkant is aan het rotten, raam is er al uit, de rest kan hij niet bij omdat ze inbouw in de weg zit. hels!
als noodreparatie voor een paar week zou ik wel met ducktape kunnen leven .. maar langer lijkt me niet gezond .. als er vocht onderkomt op de een of andere manier krijg je idd roestvorming die je misschien wel te laat ziet
Als ik de foto's zo zie van de 'krokante' bovenhoeken bij de voorruit en de hoeken bij de achterkant, dan zullen de dakgoten wel goed rot zijn onder alle plamuur en epoxy.
De dakgoten vervangen is niet een klusje die je eventje doet. Ik heb recentelijk de gehele dakgoot gedaan bij een 2x verlengde 508, maar het is een behoorlijke rotklus. Je moet haast wel de complete goot laten buigen bij een staalbedrijf, want het is haast niet te doen om elk rot stukje te apart gaan vervangen. Ik heb lengtes van 2m laten buigen bij het staalbedrijf en deze er ingelast. (ik zal binnenkort wel even een fotoverslag ervan plaatsen)
Mijn oom heeft enkele jaren geleden zijn gehele dak van zijn 508 gehaald, alle dakgoten vervangen en toen het dak er weer opgelast. Ook een mogelijkheid, maar dat is afhankelijk van de plekken waar de dakgoten verrot zijn.
Een ander (kunstof) dak plaatsen is ook niet direct een optie, omdat deze (vaak) gelijmd wordt in de dakgoot.
Al met al blijft het een klote klus en helaas een zwakke plek van deze (vaak lang stilstaande) bussen.
precies, daarom elk jaar even je daggoot schoonmaken, dat is 5 minuten werk :mrgreen:
ik doe het altijd met de wasbeurt, en dat doe ik 1 keer per jaar voor ik op vakantie ga
Het probleem is meestal echter dat de corrosie in eerste instantie van binnenuit komt, b.v. door slechte inbouw en/of lekkage van de naden tussen de dakplaten of dakluik(en).
Bij mijn vorige Hanomag bestelbus hebben we alle roest verwijderd (wat begon met een enigzins roestig gootje, werd een gapende sleuf van 15cm hoogte over de hele lengte van de bus!), ingespoten met lijnolie, en er verzinkte plaat met heel veel sikaflex (geen galvanisch contact) tegenaan gepopnageld. Zat prima en aangezien die bus toch al vol met verdachte builen en bulten zat op de meest onmogelijk plekken, waren we allang blij dat we niet meer met plastic bekertjes aan ijzerdraadjes aan het klojen waren om 's nachts maar niet nat te druppelen! Gootje laten zetten en lassen is uiteraard de beste optie, maar bij de vorige bus niet gedaan omdat wegens brandgevaar de halve inbouw eruit moest. Dat was me die bus niet (meer) waard...
Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Hanomaad schreef:Het was dus al gedaan met epoxy maar dat begint zacht te worden dus waarom niet met pantsertape zorgen dat er geen water meer op komt.
Wij hebben de dakgoten onze oude 406 met epoxyhars gerepareerd. Epoxy word niet zacht. niet als je de juiste verhoudingen en glasvezelmatten gebruikt. Daarna afwerken met een 2 comp epoxy afwerklaag.
Gegarandeerd dat eerder je dak eronder vandaan rot dan dat de epoxy zacht word.
Er is verschil tussen polyester en een 2 componenten epoxy hars.
Epoxy is een super middel en polyester niet, dat trekt volgens mij water aan.
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
Die 406 hebben wij duur betaald en eenmaal thuis bleken de dakgoten weggerot en mooi strak opgevuld met siliconenkit.
Leergeld betaald,.. no worry's daarover.
Maar ik word wel wat link als ik jou lollige homemade duct tape (it's amazing) geknutsel zie.
Met alle respect maar als ik dat lees en zie moet ik erom lachen. :z Ik heb zelf de moeite genomen om het Nancy te laten zien.
Ik rij vrachtwagen en pantser tape is goed. Zo goed zelf dat een reparatie met dat soort tape tegenwoordig door een grote fabrikant van medische hulpmiddelen word geaccepteerd als reparatie. Wat niet wil zeggen dat het lang houdbaar is.
Onze epoxy oplossing op de 406 was ook een quick fix maar wel een duurzame. Tot de roest van binnenuit het metaal eromheen weggevreten heeft.
Zoals Jeroen al zei: Het rotten van de dakgoten en daknaden komt meestal van binnenuit.
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
symptoom bestrijding dakgoot is al helemaal ingekankerd :( kaal halen en nieuwe stukken inlassen waar nodig en onder de goten gritten en opnieuw kitten gaat niet lang duren voor het water binnen langs de wanden loopt en de rest van je bus van binnen uit gaat rotten.
Ben ook in dat stadium geweest en je wilt niet weten hoe hard dat gaat onder die mooie kit laag en plamuur :(