Van de Hanomags, zijn de karakteristieke vierkante koplampen eigenlijk niet meer te vinden. De enkele keer dat ze aangeboden worden, kosten ze of een vermogen, of blijken toch niet zo knap als dat ze lijken!
Omdat Paul (Hanomaad op dit forum) ook van die koplampen heeft, die bovendien nogal verrot waren, heb ik gepoogd één van mijn reservelampen op te knappen, zowel voor hem, als ook voor mij, om te kijken of dit überhaupt lukt!
Zoals jullie wel of niet weten ben ik naast Hanomag-prutser ook modelbouwer. Omdat die modelbouwonderdeeltjes altijd in een raam gemaakt worden (spuitgietwerk) en vooral bij auto's dat raampje dan verchroomd wordt voor b.v. bumpers en dergelijk, heb je altijd het probleem dat als je dan die onderdeeltjes uit de rekjes haalt, je dan een plekje hebt waar geen chroom zit. En dan ga ik er dan nog maar vanuit dat het kunststof spuitgietwerk netjes gedaan is, zonder uitdrukpunten, deuken of randjes waar de mallen niet goed gesloten zijn.
Om dit spul toch netjes te kunnen maken, perfectionisten als sommige modelbouwers zijn, gebruiken ze Alclad II verf. Dit is een cellulose-verf die je met de airbrush kunt aanbrengen. Zie ook http://alclad2.com/
Hoe ze het doen weet ik niet, maar dit ziet er vele malen beter uit als dat spuitbusjeschroom, ook wel boerenchroom genoemd ;)
Origineel wordt op deze lampen een soort zilver opgedampt, net als b.v. een spiegel. Er zijn nog maar weinig bedrijven die die dit doen. Een andere optie om een (niet verrotte!) reflector op te knappen is deze naar de normale verchromer te brengen, reken dan op zo'n 100 euro, en als je een plastic reflector hebt, heb je helemaal pech, want dat kunnen de meeste niet omdat kunststof niet geleid. (vraag me niet precies hoe dat werkt, woorden van een verchromer)
Dus omdat ik deze lamp nog wel wilde opofferen omdat het originele spiegellaagje dof, en op sommige plekken zelfs verdwenen was, eerst maar eens begonnen met poetsen. Het zilver poets je er zo af (dus mocht je doffe reflectors hebben, poetsen heeft geen enkele zin!
Hier is hoe ik het ding opgeknapt heb:
1) Haal de lamp uit elkaar zodat je enkel de reflector-spiegel nog over hebt.
2) met chroompoets (Brasso, Belgom, o.i.d.) het originele zilver/chroom wegpoetsen, dit is slechts enkele mu dik en dus snel weg.

3) haal 2 spuitbussen van Motip o.i.d. (wil die van de Action ook nog wel eens testen trouwens), één hechtprimer, en één glans-zwart. Ontvet de reflector goed, de bussen van Motip die ik had zijn op Acrylbasis en voor de hechting van alle vorige lagen is een goed hechtende primerlaag natuurlijk essentieel!
4) Spuit de lamp in de primer; omdat deze erg snel droog is kan het e.v.t. buiten, maar i.v.m. stof en wind heeft binnen de voorkeur!

Hier glimt ie nog, maar dat komt omdat de verf nog nat is. De primer droog mat op, wat door de ruwheid de volgende laag bevorderd.
5) Polijst eventuele oneffenheden eruit, als je wit en zin hebt, en spuit in 2-4 lagen het zwart. Hoe glimmender het zwart, hoe beter het resultaat straks! Omdat glansverf wat meer droogtijd nodig heeft verdient binnen spuiten de voorkeur, ik had helaas geen mazzel afgelopen tijd waardoor er toch wat rommel in de verf gekomen is. Dit kun je polijsten, of zo laten, ik koos voor het laatste omdat je de polijstkrassen alsnog terugziet in je eindlaag.
Let op: De Alclad die na deze actryllaag volgt is een cellulose-lak. Laat de zwarte acryllaag daarom minimaal 2 weken uitharden om barsten van de toplaag te voorkomen!
Helaas vergeten foto te maken...
6) Spuit met een airbrush (ik heb een Harder & Steenbeck Inifinity) de Alclad II. Dit nevel je in dunne laagjes erop, het spul is erg dun, dus als je het te dik doet, gaat het onherroepelijk lopen. Neem de tijd en je ziet het steeds meer glimmen!

Hier zit het ding alweer in het frame, en hij glimt zo dat er haast onmogelijk een knappe foto van te trekken is!
7) Laat een week goed uitharden en zet de boel weer in elkaar; het is aan te raden de schroefdraden van de verstelling ook gelijk met wat kopervet in te smeren zodat dit ook weer gangbaar is. Voordat je met je verse koplamp weer de straat op gaat, controleer eerst de afstelling grofweg of zet hem heel laag, zodat je niemand verblind tijdens je proefritje.
Voila!

Totale kosten:
-aanschaf lamp
-17 euro voor 2 spuitbussen Motip (glanzend zwart en primer)
-6 euro voor de Alclad II chrome verf
-tijd! :-)
In tegenstelling tot de alu-tape wellicht niet voor iedereen weggelegd, maar als je in de gelegenheid bent, doe er je voordeel mee :)
Jeroen