zekeringen vraag

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Dennis en Nancy

zekeringen vraag

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb een 50A zekering doorgebrand in de ups. Het ding zit tussen de 2 hh accu's en de omvormer. Ik heb 2 x 230Ah accu's in serie staan. Het gaat dus om een 24V installatie.

Hoeveel stroom is er nodig om 50A door te laten branden.

Geen van de verbruikers stonden aan! (op de gecombineerde omvormer lader na die standby is)

Ik verdenk de omvormer lader dat die de boel om zeep helpt.

Eerder is al een keer 70A zekering gehemeld, die was vervormd en het plastic gebubbeld. :shock: daar moet ergens nog een draadje over zijn.

Het typische aan dit verhaal: de 220V die van de omvormer komt moet ik insteken in een stopcontact vanwaar alles verder geleid word naar 220V verbruikers. die stekker was eruit en zat in de aansluiting van de paalstroom, geen van de 220V verbruikers zijn dus verdachte. (de bus hing aan de stroom bij ons thuis.) Verder stonden alle verbruikers die 24V van de accu's nemen uit (waterpomp, standkachel en afzuigkap). Het enige wat ik kan bedenken is de omvormer. maar die doet het met een andere zekering erin weer prima,..... mis ik iets? :cry:

dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Leo
Site Admin

Re: zekeringen vraag

Bericht door Leo »

Dennis en Nancy schreef:Hoeveel stroom is er nodig om 50A door te laten branden.
Grinnn, wat dacht je van 50A Dennis? :lol:
Maar je zal het vermogen wel bedoelen, en dat is 24(V) X 50(A) = 1200Watt.

Je hebt het over een omvormer/lader.
Waar haalt dat ding de 220V vandaan om ladertje te spelen? Want het zou natuurlijk alleen in het laadgedeelte kunnen ziten.
Welk merk omvormer is het? ( toch niet nog steeds dat loodzware zwarte lijk van onbekend ras he? :shock: )

Mg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy

De 220v om te laden haalt hij gewoon van het normale netwerk. (in ons geval campingstroom)

Het is inderdaad dat zwarte ding van Heart interface type freedom. Heart Interface tegenwoordig xantrex genaamd. 4500watt en omvormer 50A lader.

Hoezo alleen in het laadgedeelte Leo? Ik neem aan dat het omvorm gedeelte ook stroom nodig heeft.

Nu werk alles weer prima, dat is toch wazig,...

" One Life,.. Live it "
Johannes

Bericht door Johannes »

Ik neem aan dat als die omvormer 4500 watt gaat produceren dat het door die 50A zekering heen moet?

Maar 4500 / 24 =187.5 A dan is 50A wel erg weinig.
En die 50A van de lader moet ook door die 50A zekering? Wel aan de krappe kant hoor, als de accus goed leeg zijn dan kon er heel even wel eens wat meer dan 50A door heen gaan. Of zoals Leo opmerkt , die lader kan ook ontregeld zijn of defect.

Groet Pieter
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Dennis,

hoe heb jij dat in elkaar geflanst dan?
Heb je een aparte stekker voor je laadgedeelte oid?

Voor een 50A lader is een 50A zekering een beetje mager.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy

Nadat ik ze zwaar gehavende 70A zekering had gezien durfde ik geen zware meer te plaatsen.

Als ik de accu's ga laden dan moet ik de stekker van de lader (gewoon 230V stroom) insteken in een stopcontact in de bergruimte en uiteraard moet de bus op de paalstroom staan.

Na het laden haal ik die stekker weer eruit anders kan die niet omvormen. Redelijk sukkelproof

Ik ga ervan uit de de lader naar de eeuwige stroomvelden is.

Dennis

" One Life,.. Live it "
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik word nu toch nieuwsgierig na wat voor zekeringen er gebruikt worden.
Ik had in mijn installatie een steek- of meszekering van 150 amp traag.
Dat is dus geen autozekering maar een van een cm op 10 lang met speciale houder/plaatser.
Hier kun je dan ook voldoende dikke kabels aanbrengen, ik meen dat die een tientej per stuk waren.
Ik had er een op reserve maar nooit nodig gehad.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Zo iets als deze:

Afbeelding

Groet Anton

Afbeelding
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Beste Dennis,

Als ik het hele verhaal volg dan heb je hetvolgende:

Een omvormer van 4500 W, die van jouw 24 V = accustroom 230V wiselspanning maakt.
Het ding heeft ook een 50 A lader in zich zitten.

NU heb je een 50A zekering tussen je accus en de omvormer zitten, als die dus in het circuit zit waaruit je omvormer zij stroom trekt, dan snap ik wel waarom die kapot gaat:

zoal een ander al voor je uitrekende gaat de zekering er bij 50 A uit, dat is als de omvormer 1200 w produceert, dus een kwart van het max. vermogen.
ER zou een 200A zekering in moeten zitten ( maar dan wel degelijk monteren met kabels zo dik als je startkabels.

Indien je regelmatig bv 80 A door het zekeringetje van 50 stuurt gebeurt er de eerste tijd niks, maar na verloop van tijd begit de zekering toch last van zijn levensduur te krijgen en kan dan op overklaarbare wijze springen.
Een zekering heeft nl een karakteristiek die het springen bepaald, en daar is het aantal ampere en de tijd dat die loopt van belang, een 50 A zou bv rustig een minuut 100 Amp unnen hebben.

Frank
Dennis en Nancy

Ok duidelijk verhaal.

ik gebruik diue grote zekeringen, 3cm breed en 3 cm lang.

Na de eertse 70A die de geest gaf durfde ik geen zware mee te plaatsen. Misschien toch eens een 100A proberen. De kabeldikte is goed. Aan de omvormer zit een duimdikke en tussen de accu's pinkdik.
dennis

" One Life,.. Live it "
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Als je de kabels tussen accu's en lader/omvormer dik uitvoert, behoort de kabel tussen de beide accu's even dik te zijn. Die maakt immers deel uit van dezelfde stroomkring!
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Dennis en Nancy

De kabels die van beide accu's komen zijn even dik. De kabels die van de omvormer komen zijn ingekort en de min komt op een dikke shunt en de plus kabel op een verdeelblok. Vanaf het verdeelblok gaat een stuk kabel naar de zekering en vandaaruit naar de pluspool van de accu.

De lader heeft vannacht probleemloos de accu's bijgeladen.

Zal toch gaan uitkijken naar een andere lader/omvormer?

Grt dennis

" One Life,.. Live it "
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Dennis,

Laat je eens voorlichten b ij een en of meerdere electrotechniesburo's, dan weet je wat er tussen moet.
Die zekeringen hebben bepaalde eigenschappen en daarom een naam.
Autozekeringen of afgeleiden zijn echt uit de boze.
Die gaan stuk na verloop van tijd ondanks dat ze niet vol belast worden.
Er loopt continu een zware stroom als de omvormer aanstaat en je neemt flink wat af.

Groet Anton (die verzekerd is)

Afbeelding
Johannes

Bericht door Johannes »

Hallo Dennis,

Ik heb even geen foto van een goede zekering plus houder maar wel dit,
Afbeelding

Op deze website van Littlefuse , http://www.littelfuse.com/searchresults.html?Ntt=MEGA , vind je de nodige informatie over dit soort zekeringen.
Ze zijn er op berekend dat er een tijdelijke overbelasting voorkomt en gaan dus niet direct stuk als er even een wat hogere stroom doorloopt.

Mocht je in het bezit zijn van een Amperetang, dat is een amperemeter die je om de kabel klemt, dan zou je de stroom eens moeten meten van de lader op het moment dat jij de stekker er insteekt ( en de accu zo goed als leeg is ).
Wat jij aan de omvormer hebt is mij onbekend maar onze koelkast bijvoorbeeld is 78 watt. Op het moment dat hij inschakelt begon onze oude omvormer van 600 watt behoorlijk te protesteren. Nu heb ik een omvormer met softstart , dat is merkbaar. Dus voordat je de handel overboord gooit zou ik eens wat gaan meten, vooral op momenten dat je iets inschakelt ( dus ook de omvormer)

Dat vlakzekeringen soms spontaan de geest geven kan veroorzaakt worden door corrosie van het zekeringmateriaal waardoor de weerstand oploopt en het draadje opbrandt.

Groet Pieter
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Hoi Dennis,

Als je advies van dit forum om een electrotechnisch adviesburo in de arm te nemen opvolgt, dan weet ik er wel een.......mail me maar even.
Ga geen reklame maken, anders krijgen ze het tye druk, zijn nl niet duur.. :shock: :lol: :lol:

Frank
Plaats reactie