Ik wil een externe slimme (bulk absorb float) regelaar op een bosch dynamo aansluiten die een interne regelaar heeft hoe kan ik de interne regelaar "overbruggen"?
of de dynamo door een externe regelaar laten regelen?
Het gaat om een bosch 24V uit een mb609
externe regelaar op bosch dynamo bouwen met interne regelaar
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: externe regelaar op bosch dynamo bouwen met interne rege
Hoi,
Is het niet handiger om een regelaar te kopen die er bij hoort, op past?
Gezien het wisselende toerental van de motor vraag ik mij af of je daar veel winst mee kunt behalen.
In en schip waar ze wel gebruikt worden draai je soms uren met het zelfde toerental, dan is er el enige winst te behalen.
Een andere mogelijkheid is een zwaardere dynamo er op te zetten, de originele is maar ik meen 28 ampère, dat schiet ook niet echt op.
Ik heb er eentje van een daf gehaald en met diodes een wat hogere spanning gegeven, die gaf 50 ampère.
Groet Anton
Is het niet handiger om een regelaar te kopen die er bij hoort, op past?
Gezien het wisselende toerental van de motor vraag ik mij af of je daar veel winst mee kunt behalen.
In en schip waar ze wel gebruikt worden draai je soms uren met het zelfde toerental, dan is er el enige winst te behalen.
Een andere mogelijkheid is een zwaardere dynamo er op te zetten, de originele is maar ik meen 28 ampère, dat schiet ook niet echt op.
Ik heb er eentje van een daf gehaald en met diodes een wat hogere spanning gegeven, die gaf 50 ampère.
Groet Anton
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
Re: externe regelaar op bosch dynamo bouwen met interne rege
De regelaar is geschikt voor een 24v bosch dynamo maar de eigenaar weet nog even niet te vertellen waar die op aan te sluiten..
bij mijn weten zit er geen extra aansluiting op die buiten de regelaar om gaat ik denk zelf dat de regelaar gemodificeerd moet worden!
De dynamo is 34 ampere het leek mij vooral interesant omdat je accu's ook efficienter worden geladen, daar mij verteld is:
dat als de accu word opgeladen de interne weerstand stijgt en daardoor het amperage daalt!
en deze regelaars zouden wel continu de volle porre moeten geven!
bij mijn weten zit er geen extra aansluiting op die buiten de regelaar om gaat ik denk zelf dat de regelaar gemodificeerd moet worden!
De dynamo is 34 ampere het leek mij vooral interesant omdat je accu's ook efficienter worden geladen, daar mij verteld is:
dat als de accu word opgeladen de interne weerstand stijgt en daardoor het amperage daalt!
en deze regelaars zouden wel continu de volle porre moeten geven!
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: externe regelaar op bosch dynamo bouwen met interne rege
Forget it compadre, en als je zelf een klein beetje nadenkt weet je ook dat die bewering niet kan kloppen.Yoni schreef:en deze regelaars zouden wel continu de volle porre moeten geven!
Als je altijd de volle mep Amps in een accu stopt loopt het Voltage op. En dan klappen op een gegeven moment je accu's uit elkaar.
Een doodgewone natuurwet heeft er voor gezorgd dat de mens regelaars moest maken die bij een bepaald Voltage het Amperage ging terugschroeven.
De hele ouderwetse regelaars werkten met magneetspoelen en een soort contactpuntjes.
Dat soort prehistorie begon inderdaad al vrij snel terug te regelen.
Daaraan viel dus wel wat te verbeteren.
De huidige electronische dynamo-regelaars blijven echter volle bak Amps geven tot ze hun ingestelde Volt-waarde hebben bereikt.
Pas dan gaan ze de Amps terug regelen.
Jouw drietrapsraket doet dat ook, echter blijft hij juist NIET altijd de volle porrie geven.
Na een bepaalde tijd gaat zo'n ding terug regelen naar een lager voltage en dus lagere lading dan mogelijk is.
Wat is nou het voordeel van die drietrapsregelaar?
Bij zeer langdurige lading krijgt je accu minder op zijn mieter en gaat dus langer mee.
Maar zoiets op een automotor zetten heeft geen nut, simpelweg omdat je er niet lang genoeg nonstop mee rijdt.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: externe regelaar op bosch dynamo bouwen met interne rege
Aanvulling op Leo,
Als het net zo'n ding is als op bootje broer zit, dan is het voordeel van zo'n ding dat die een sensing draadje heeft dat de accuspanning ook daadwerkelijk op de accu meet, waardoor de leidingverliezen en de diodeval van 0,7 volt automatisch gecompenseerd worden, en dat zijn wel punten die tellen, maar ook anders kunnen worden opgelost.
Het ding waar ik over spreek heet TWC laadstroom regelaar en is inderdaad aan te sluiten op vele merken dynamo's, de schema's daarvan zitten bij de documentatie...............je raad het al aan boord onder het winterkleed.
Frank
Als het net zo'n ding is als op bootje broer zit, dan is het voordeel van zo'n ding dat die een sensing draadje heeft dat de accuspanning ook daadwerkelijk op de accu meet, waardoor de leidingverliezen en de diodeval van 0,7 volt automatisch gecompenseerd worden, en dat zijn wel punten die tellen, maar ook anders kunnen worden opgelost.
Het ding waar ik over spreek heet TWC laadstroom regelaar en is inderdaad aan te sluiten op vele merken dynamo's, de schema's daarvan zitten bij de documentatie...............je raad het al aan boord onder het winterkleed.


Frank
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: externe regelaar op bosch dynamo bouwen met interne rege
Dat sensordraadje klopt idd Frank.
Daarom schrijf ik zo graag s'nachts, dan zit niet iedereen mee te loeren en kan ik nog rustig wat dingetjes toevoegen.
Maar verder verandert er niet veel aan mijn betoog, want de leidingen in een bussie zijn zodanig dik en kort dat er van spanningsverlies nauwelijks sprake is.
Zéker niet met een 35Amp dynamootje.
Daarom schrijf ik zo graag s'nachts, dan zit niet iedereen mee te loeren en kan ik nog rustig wat dingetjes toevoegen.

Maar verder verandert er niet veel aan mijn betoog, want de leidingen in een bussie zijn zodanig dik en kort dat er van spanningsverlies nauwelijks sprake is.
Zéker niet met een 35Amp dynamootje.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Re: externe regelaar op bosch dynamo bouwen met interne rege
Hallo Yoni,
Mocht je nog niet bekeerd zijn en de regelaar alsnog willen proberen dan hier wat advies.
Houd er rekening mee dat een Bosch dynamo aan de massa geregeld wordt. Eerst een afbeelding.

Afgebeeld is een bosch 12 volt 55 a dynamo, de constructie van een 24 volt uitvoering zal niet veel verschillen.
Eerst een beschrijving van het regelcircuit. je ziet in de dynamo het lipje waar het bijbehorende lipje van de regelaar contact mee maakt als je de regelaar monteerd. Via dit contact loopt er een stroom via een brugje naar de linker koolborstel (+). Deze staat op de voorste sleepring die verbonden is met de veld wikkeling. De andere kant van de veldwikkeling is verbonden aan de achterste sleepring en via de rechter koolborstel loopt de stroom naar de regelaar en van de regelaar naar de massa.. De regelaar electronica zit onder het zwarte doosje.De spanning die op het contact lipje staat is ook de referentiespanning van de regelaar en deze zal de stroom die door de veldwikkeling loopt daar op aanpassen.
Om een externe regelaar ( die over de plus afregelt) aan te sluiten kun je de rechter koolborstel ,die aan de regelaar zit, verbinden met de massa ( draadje solderen).
Het contact lipje van de regelaar ombuigen zodat het geen contact maakt met het lipje in de dynamo. En op dit lipje soldeer je de regeldraad van de externe regelaar. Voer het draadje door een ventilatie gleuf naar buiten en monteer de regelaar weer.
De externe regelaar voorzie je van een + en - aansluiting en de eventuele sensordraad voer je naar de accupluspool.
Vind wel even uit of de regelaar die je hebt over de massa of over de plus afregelt.
Groet Pieter
Mocht je nog niet bekeerd zijn en de regelaar alsnog willen proberen dan hier wat advies.
Houd er rekening mee dat een Bosch dynamo aan de massa geregeld wordt. Eerst een afbeelding.

Afgebeeld is een bosch 12 volt 55 a dynamo, de constructie van een 24 volt uitvoering zal niet veel verschillen.
Eerst een beschrijving van het regelcircuit. je ziet in de dynamo het lipje waar het bijbehorende lipje van de regelaar contact mee maakt als je de regelaar monteerd. Via dit contact loopt er een stroom via een brugje naar de linker koolborstel (+). Deze staat op de voorste sleepring die verbonden is met de veld wikkeling. De andere kant van de veldwikkeling is verbonden aan de achterste sleepring en via de rechter koolborstel loopt de stroom naar de regelaar en van de regelaar naar de massa.. De regelaar electronica zit onder het zwarte doosje.De spanning die op het contact lipje staat is ook de referentiespanning van de regelaar en deze zal de stroom die door de veldwikkeling loopt daar op aanpassen.
Om een externe regelaar ( die over de plus afregelt) aan te sluiten kun je de rechter koolborstel ,die aan de regelaar zit, verbinden met de massa ( draadje solderen).
Het contact lipje van de regelaar ombuigen zodat het geen contact maakt met het lipje in de dynamo. En op dit lipje soldeer je de regeldraad van de externe regelaar. Voer het draadje door een ventilatie gleuf naar buiten en monteer de regelaar weer.
De externe regelaar voorzie je van een + en - aansluiting en de eventuele sensordraad voer je naar de accupluspool.
Vind wel even uit of de regelaar die je hebt over de massa of over de plus afregelt.
Groet Pieter
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten