electra problemem hulp gevraagd

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Auk

electra problemem hulp gevraagd

Bericht door Auk »

Hi iedereen
een vraaagje over een mercedes 407 d uit 1979.

onlangs heb ik al een aantal dingen gevraagd, en antwoorden gekregen waaronder probleem opgelost.
nu ben ik zelf nogal eigenwijs zal voor velen erg bekend klinken denk en wil dan ook niet naar een garage.
wat ik niet weet wil ik leren.

even terug naar het onderwerp,
ik heb problemen met de accu telkens leeg.
erg vervelend want dan word het starten erg moeilijk
A-tevens is mijn kachel er zomaar mee gestopt waardoor er geen warme lucht naar binnen word geblazen,
ging soms aan maar doet nu niks meer.

B-onder de motor kap rechts voor zit een zekering was stuk en vervangen.
C-binnen onder het dashbord losse draden weggehaald die geen functie hadden en dichtgeplakt met tape. :roll:
D-wanneer ik de sleutel in het contact houd blijft het accu lampje licht branden
E-soms slaat alles uit en doet niks het meer en wanneer ik dan me groot licht aan en uit doet is het weer even normaal
tevens tijdens het rijden slaat de temperatuur meter van wat ie normaal altijd had als 80 naar 100 en een tikje op het kapje en saat ie weer op 40/60
maar ergens moet het contact maken waardoor de accu leeg trekt.
accu is nieuw en deed het prima alles eigenlijk tot vorige week.
wellicht een geest in mijn camper :)
wie heeft iedeen.
Leo
Site Admin

Re: electra problemem hulp gevraagd

Bericht door Leo »

Een massakwestie óf het contactslot kapot/draadje los.

In ieder geval moet je dashboard weer los.
En omdat je daar in hebt zitten rommelen, is de kans groot dat je problemen uit die richting komen.

Allereerst controleren of de massadraden (bruin) nog wel goed vast zitten.
Dat hele zooitje komt tezamen op 1 draadeind in je dashboard.

Ten tweede controleren of alle bedrading van je contactslot nog goed vast zit.
Het lijkt er op dat de toevoerdraad los zit. Da's een dikke rode die (origineel) direct vanaf de B+ van de dynamo komt. Hij kan echter ook nog aangesloten zitten op de dikke + van de startmotor (die weer direct vanaf de accu komt). Ook deze aansluiting controleren.

Ten derde de afgeplakte draden controleren.
Nutteloze bedrading moet je niet afplakken, maar radicaal verwijderen.
Echter moet je ALTIJD eerst doormeten of er geen spanning op staat (met én zonder contact aan). Dat voorkomt grapjes als een langzaam leeglopende accu.

En als je dan toch dat dashboard open hebt, trek dan ff alle multistekkers uit- en weer in elkaar. Die willen ook nog wel eens slecht contact maken na 30 jaar. NIET lostrekken aan de bedrading, maar alleen aan het plasitc van de stekkers.

Waarschijnlijk weet je het al, maar het gemakkelijkste is om de kilometertellerkabel even los te halen van de teller.
Dan kun je overal gemakkelijk bij.

Succes ermee.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Auk

Bericht door Auk »

Hey leo
bedankt voor je ruime keuzes aan mogelijkheden
een aantal zaken komen me bekend voor en ga ik morgen bij daglicht even na lopen.

kilometer kabel was ik wel al achtergekomen maar toch bedankt voor de tip
even schoon maken ook een goeie.
ik houd ook niet van afgeplakte kabels je doet het goed of niet denk ik altijd maar.

wanneer ik het probleem gevonden heb zal ik het even laten weten voor als een ander het
zelfde probleem heeft.
nogmaals bedankt.
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

En als het allemaal niet helpt: met de voltmeter aan de slag om de laadspanning en evt spanningsverlies in kabels te meten, en ook de regelaar van de dynamo kan problmen geven.
Frank

Vooral de meters die uitvallen zijn een reden om even goed op te lettern hier, want mijn 207D had laatst dezelfde kuren die weer even plots ophielden als ze begonnen en een week later: accu leeg.....???!!!

F
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Leuke mededeling natuurlijk Frank :lol: , maar wat heb je gedaan om de oorzaak te vinden en het probleem op te lossen?

Mvg, Leo.:D
Auk

Bericht door Auk »

Alles vandaag doorgelopen brrr wat is het fris in de ochtend
maar je moet er wat voor over hebben.

alles losgehaald schoongenmaakt en weer in elkaar inderdaad 31 jaar stof en rommel.
alles na gelopen bruine draden zaten goed vast evenals het contact.
losse draden verwijdert.
even de startkabels erbij gehaald motor gestart en flink stuk gereden dus later maar even kijken wanneer de motor koud is
of ie dan hup start.

alle lichtjes doen het wel weer normaal dus ergens zat iets niet goed vast of losgelaten weet niet precies wat zou zomaar het vuil kunnen zijn.
enige wat het nog niet doet is de ventilator er komt wel warme lucht uit maar als ik het knopje om draai slaat deze niet aan gevolg geen warmte binnen.
wat zou dat kunnen zijn.
nogmaals bedankt voor de hulp alle iedeen welkom
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Even aan je zekeringen draaien Auk, want die willen nog wel eens oxideren.
Het behoort 1 van de buitenste te zijn, maar na 30 jaar en een X-aantal eigenaars/prutsers moet je daar niet te veel op vertrouwen.:)
Frank.fjph

@Leo,

Is nog niet opgelost!!!! vandaar mijn belangstelling , maar ik vond het nog geen geschikt weer om er naar te gaan kijken, maar als het metertjes probleem bij Auk ogelost is nu, dan begin ik ook maar met de simpele dingen, :lol: :lol: :lol:

Vandaaar

Frank
Auk

Bericht door Auk »

zo lekker de motor start weer in de ochtend accu laad bij en niet leeg
gellukig.
nu rest alleen nog de kachel die het niet doet.

A-komt wel warmte uit maar de blower slaat niet aan.

B-alle zekeringen nagekeken zijn nog goed.

C-groot licht doet het als je de handel vast houd maar niet als je hem in de vaste stand zet
wellicht heeft dit verband met elkaar.
D.kan het eventueel liggen aan het draaiknopje of moet de kachel uit elkaar.

alvast bedankt auk
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Heb je de zekeringen ook rondgedraaid of schoongemaakt?
Want dat ze heel zijn snapte ik al.:)
Knopje kachel: Gewoon meten of er prik in gaat (zw/rt/gl), en of er prik uit komt (zwart & rood).

Grootlicht: Er komen uit de schakelaar maar 2 draden voor grootlicht, links en rechts (beiden wit).
Dus zou ik gaan denken dat het in de schakelaar zit.

Tenzij er aan geknoeid is, hebben grootlicht en kachel geen gemeenschappelijke zekering.
Ze zitten juist allebei aan een buitenkant van de zekeringhouder GL=1&2, kachel=10.
Auk

Bericht door Auk »

ik heb alles gedaan kwa zekeringen
op dit moment is de stand van zaken zo
sleutel erin gloeien en starten
wanneer ik de sleutel er uit haal en de startknop in druk gaat de motor uit maar blijft het gloeilichtje branden dus maakt contact
wanneer ik dan de startknop uit trek en in druk knapt zekering nummer 6 anlasdrukknopfmotor horn.

als ik daarnaar weer wil starten sleutel erin gloeien doet ie het wel gewoon
ook zonder die zekering.
kan dit te maken hebben waardoor de kachel niet gaat draaien.
wanneer ik zekering nummer 6 er weer in doe zie je overal kleine blauwe vonkjes van 1 tot 6

mvg auk
Frank.fjph

@Leo, ea

Mijn probleem met de 207D was vrij simpel en ongeveer wat je al aangaf:

De zekering (achterste) van de aanjager(ventilator) en de metertjes was gecorrodeerd, waardoor hij warm werd en het contact verbrak, dit werd het snelst merkbaar als je de ventilatot aan zette op stand 2................logisch he...

OPlossing: veertje van zekering verbogen zodat hij strakker zat.. :D :D :lol:

Is natuulijk geen oplossing voor probleem Auk,...maar toch wie weet heeft iemand er iets aan.

Frank
Janneman
Contacteer:

Bericht door Janneman »

De grootlichtschakelaar is een bekend euvel van een 207, zullen inmiddels 'op de sloop' ook wel schaars zijn.

Mijn kachelventilator is er ook mee gestopt, kwam wel spanning op maar draaien ho maar. Omdat je dan wel erg veel moet demonteren om die motor eruit te krijgen heb ik gekozen om 2 computerventilatortjes in de luchtslangen te zetten. Voor mij een prima oplossing maar als je 's winters met je bus wil rijden waarschijnlijk niet omdat het geluid zelfs boven de OM616 uit weet te komen.
-----------------------
Groetjes,
Jan
DVIII

Bericht door DVIII »

laten we om te beginnen alle andere bussen erbuiten houden omdat die vaak toch wel anders bedraad zijn dan de L407DG
het gaat om een trekstarter met de bekende (bromfiets) kontakt sleutel die ook de verlichting in twee standen in kan schakelen. Auk heeft al aangegeven dat er vanalles gebeurt behalve wat er moet gebeuren. ik denk dus dat er meer dingen tegelijk stuk zijn waardoor er verschillende fouten door elkaar lopen en elkaar soms versterken en soms bedekken.
het leeglopen van de accu bijvoorbeeld in combinatie met de gloeiende lampjes kan te maken hebben met een kapotte dynamo. Dat kan gebeuren als er aan de auto gelast wordt zonder de accupolen los te nemen. dat daarna ook de meters raar gaan doen is een mogelijk gevolg van een flink lek in de stroomvoorziening. Maar de kachel is meestal een storing apart. De meest voor de hand liggende oorzaak is de schakelaar die zit aan de linkerkant naast het dashboard en schakeld via een paar weerstanden de standen van de fan , die weerstandsdraden breken nogal al eens en maken dan kortsluiting of in elk geval vals contact. .... wordt vervolgd .... volgend jaar of zo :D
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie