Wie kent niet het probleem van het goed opladen van de hh accu's? Ik wordt geconfronteerd met een dynamo die de semitracties niet wil opladen, althans niet goed. Dit omdat de dynamo 27,9 volt levert en 28,8 nodig is.
Ik had op mijn schip een zelfbouw stroomvoorziening om de traxtie te laden als er geen stroom in de buurt was.
Er zat een Boschdynamo op die ik door middel van meerdere dioden de gewenste spanning kon instellen.
De regelaar er uit, contacten terug buigen, 2 gaatje boren voor de draden en de dioden er tussen dus in serie.
Een diode geeft 0.7 volt spanningsverhoging.
dus in jouw geval 28.6 volt, een belangrijke verbetering!
Neem wel diodes die een stroom van een 5 a 6 ampere kunnen hebben, die kosten circa 1 euro per stuk.
Ik had er meerdere in serie gesoldeerd en kon met een meerkeuze schakelaar de spanning bepalen.
Ik kon tot 32 volt, dat heeft voltraxtie af en toe nodig.
Ik heb dat al eens eerder beschreven, er heeft iemand op gereageerd ivm met ander merk dynamo maar dat kan ik niet terug vinden.
Aha, dan klopte m'n beschrijving dus wél.:)
Ik was er niet meer helemaal zeker van, dus had ik het verwijderd.
Maar gelukkig is er knip en plak:
+++++++++++++++++++++++++++++++++
Nico, jouw oplossing is een donders duur ei waarvan je nog maar moet afwachten hoe lang het uithoudt.
Dé (veel goedkopere, betrouwbaardere én minder vermogensverlies gevende) oplossing is diode(s) tussen je regelaar en dynamo te zetten.
Touringcars van die leeftijd hebben nog wel eens een overspanningsbeveiliging op de dynamo zitten.
Ziet er een beetje uit als een klein diodeblok met koelribben.
Als er nou 2 draden uit je dynamo komen waarvan je niet weet waar ze voor zijn, moet je die eens volgen. Dan kom je ongetwijfeld bij die beveiliging uit.
Sloop 'm er tussenuit (is een totaal nutteloos ding, maar was voorgeschreven door de verzekeringsmaatschappijen) en zet tussen die bedrading dan diodes in serie.
Veel betrouwbaarder en goedkoper dan zo'n ingewikkeld apparaat.
Noot: Die bedrading zit dus al geschakeld zoals hieronder beschreven.
Zit die overspanningsbeveiliging er niet, dan de spanningsregelaar uit de dynamo halen. (Ik neem aan dat er een Bosch in ligt)
Als je in het ontstane gat kijkt, zie je een messing veerlipje zitten.
Daar soldeer je een draad op vast en daarna schuif je iets isolerends over die lip (krimpkous ofzo).
Bij de spanningregelaar soldeer je een draad op de contactplek waar de normaal lip raakt.
Beide draden breng je naar buiten en je monteert de spanningsregelaar weer terug.
Tussen die draden zet je dan weer diode(s).
Wel de diode(s) met de juiste zijde op de + (=lip) monteren natuurlijk, anders laten ze geen prik door.
1 diode zorgt voor een geregelde spanningsverhoging van ca. 0,6 a 0,7Volt.
Een beetje geschikte diode kost ca 1,5 euro bij de electronicazaak. Vraag daar welke je kunt gebruiken voor dit doel. (minimaal 5 Amp)
Het gemakkelijkste blijft natuurlijk een andere regelaar, want dan ben je met 2 schroefjes klaar.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Kun je een keer bij een meeting een cursus Sketchup voor dummies verzorgen, want je bent er wel erg handig mee.
Hoe krijg je het voor elkaar al die dingetjes mooi gebogen en afgerond?
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Een probleem wat zich niet eenvoudig liet oplossen is toch nog gelukt.
Wat was het probleem; de HHaccu's (semitractie) moeten met een hoger voltage worden geladen dan de startaccu's, nl 29 tegen 28 volt. Dit was via en elektronisch kastje niet te realiseren vanwege het ontbreken van D+ op de busdynamo.
Teneinde raad kwam ik op het idee van een extra dynamo. Deze vond ik nieuw op marktplaats bij een interwetwinkel (http://www.unitunlimited.nl) voor nog onder €200,- (24 v, 100 ah)
Bovenop het blok van de B10M bevindt zich een plat deel met 4 boutgaten M14, duidelijk bedoelt voor iets extra's als een airco o.i.d.. Daaronder een dubbele poelie op de krukas.
Kort verhaal: frame gemaakt en dynamo geplaatst.
Vandaag de riemen geplaatst en electrisch met de accu's verbonden. Motor gestart, lampje ging uit en laden maar!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Leo schreef:De meest simpele oplossing is gewoon een spanningsregelaar van 28,8V in je dynamo zetten.
Helaas Leo, daar zijn de startaccu's niet blij mee en moet je elke week een paar liter water bijvullen. Bovendien zit er een Engelse dynamo in de bus waarvan er geen regelaar met een hoger voltage leverbaar is.
geen idee hoe oud & wat voor type je startaccu's zijn natuurlijk.
Maar als in moderne 12V auto's de regelaars op 14,4V staan, moeten er startaccu's zijn die daar tegen kunnen.
Maar whatever, een extra dynamo is ook nooit weg.
Levert die nu wel 29V dan?
Mvg, Leo.:D
ps; nu begint het tóch een beetje op een echte bus te lijken met die snarenfabriek.. :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Er is een 29 volt regelaar opgeplaatst door de verkoper.
Ja, er zitten nu eigenlijk meer snaren (4) op dan mij lief is. Bij deze blokken wordt namelijk alles (behalve de dynamo) d.m.v. tandwielen aangedreven. Ik heb nu dus 2 door snaren aangedreven dynamo's.
Ik heb pas een keer van een tandwielaangedreven dynamo gehoord,.................maar dat was voor een schroefasdynamo waar het voor de ruimte , overbrengingsverhouding en het niet mogen hebben van een radiaalkracht op de as, noodzaak was.
Op mijn Dnepr zijspan van 1978 zit ook een tandwiel aangedreven wisselstroomdynamo op, is dus niet van de Laatste tijd.
Mits goed afgesteld voldoet het prima.
@Anton,
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat het iets moderns is, want het schroefasdynamo verhaal is ook al wer meet dan 10 jaar geleden.
Om nog een balletje op te gooien, ik meen dat mijn vader ooit zei dat zijn )voroorlogse DKW een dymostart had, combi van dynamo en startmotor, en dan zal dat toch niet met een v/snaartje geweest zijn.......of toch===
De door jou bedoelde Dynastart zat rechtstreeks op de krukas gemonteerd dmv een conus.
Dat gaf vaak problemen daar de collector vaak iets slingerde en dan slecht contact ging maken en / of terplekke ingebrande plekken kreeg.
Kort na dat ik geboren ben kocht mijn vader zijn eerste automobiel
Het betrof een DKW Meisterklasse (F7) uit 1937 nou ben ik van 55 en je kunt dan ook zeggen dat deze auto al een heel leven achter zich had .
Ook dit apparaat was voorzien van een dynastart , in mijn beleving was deze constructie best bedrijfszeker .
Ook mijn vader kan zich niet herinneren dat ie daar ooit aan heeft moeten sleutelen .
Wel aan de rest van het voertuig overigens .
Jaren later bezaten wij een Langedijker kool schuit , hierin stond een Albin scheepsmotor op benzine met een magneet ontsteking , ook dat apparaat werd aangeslingerd middels een dynastart , overigens met 1 snaartje :mrgreen:
Uit den ouden doos Dus :mrgreen:
Groeten Wim
Groeten Wim
Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
De mijne had hem al een paar jaar eerder, maar de meisterklasse en bouwjaar lijken wel op elkaar......
En als je daar aan de carrosserie moest werken had je meer aan een timmeropleiding dan monteurscursus... :D :D :D
Ha, leuk....ik heb zo'n ding nog als speelgoed gehad
Mijn grootvader had twee DKW garages in Utrecht, daar kwamen op een gegeven moment, ik zal een jaar of 10/11 geweest zijn, twee studenten met zo'n ding aanrijden. Blok opgeblazen. Grootvader verkocht ze een inruiltje en ik kreeg de oude DKW. Heb ik geloof ik nog foto's van ook....