Maximaal Amperage D+ alternator

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
nicobr

Maximaal Amperage D+ alternator

Bericht door nicobr »

Gisteren alles klaargemaakt om met een relais de HH batterij en startbatterij te koppelen als de motor draait via D+

Ik heb even de stroom nagemeten van het relais en die trekt 2A: Mag dit rechtstreeks op de D+ of toch best een kleinere relais voorzetten?

Wie heeft hier ervaring mee? kwestie dat ik de alternator er niet doorblaas....

Betreft hier een 608 OM314 van '81.

PS: 2A lijkt me wel veel , maar het is wel een GROOT relais... (dacht 70A) , wat meten jullie?

Groetjes
paulv

Re: Maximaal Amperage D+ alternator

Bericht door paulv »

Hi Nicobar,

Ik spreek nu alleen uit eigen :roll: ervaring.
Zelf heb ik een 12V systeem (24V start) en ik trek zelden of nooit meer dan 15A bij het laden via de dynamo (nou ben ik zuinig op mijn accu's (200Ah) en ontlaad ze nooit onder de 12.2V. wink:).
Dus in mijn geval is 70A wel overbemeten. Ik dacht dat ik nu een relais van 30A heb gemonteerd (gezekerd met 25A) en heb een reserve relais mee. Dat gaat al jaren(10 :D ) goed.

In hoever de D+ 2A continu mag hebben , geen idee, maar die 25W (bij 12V) ben je wel kwijt :mrgreen: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Anton

Bericht door Anton »

HOI,

Die 2 ampere is te veel!
Gebruik een origineel scheidingsrelais, die trekken maar heel weinig stroom en zijn voorzien van blus en sperdioden.

Bij Opzeeland kun je die bv kopen a circa 14 euro per stuk.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
nicobr

Bericht door nicobr »

Anton schreef:HOI,

Die 2 ampere is te veel!
Gebruik een origineel scheidingsrelais, die trekken maar heel weinig stroom en zijn voorzien van blus en sperdioden.

Bij Opzeeland kun je die bv kopen a circa 14 euro per stuk.

Groet Anton
Anton ,Paulv,

Alvast bedankt voor de snelle response
Das een spijtige zaak, want had deze relais vorig jaar speciaal voor dit doeleind gekocht ... 65€ "weg" .. enfin, misschien dat ik hem nog wel voor iets anders kan inzetten... Nu ik toch een nieuwe moet kopen twijfel ik of ik nier voor een cyrix zou gaan ... iemand daar ervaring mee?

Ik woon in Antwerpen, 3 uur rijden is wat ver voor een onderdeel van 14€ , maar als ik in de buurt ben spring ik wel eens bij Wim binnen.
paulv

Bericht door paulv »

Voor een € 3-4 heb je al een 30A relais. Elke auto onderdelenzaak heeft die dingen in voorraad :D .

http://shop.conrad.nl/auto/onderhoud-en ... 40629.html

Een Cyrix is natuurlijk veel mooier maar ook duurder rond de € 50,-

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII

Bericht door DVIII »

heren foei !! op het D+ mag alleen een lampje van 2 watt , hang je er iets bij dan mag dat op zij hoogst een klein relaisje zijn die zo'n watt of anderhalf opneemt. dus geen 25 watt !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
paulv

Bericht door paulv »

Gelukkig zat ik wel bijna goed met mijn advies, een hele opluchting :roll: .

R spoel is 90Ω, dus I is 12/90 = 0,13A, dus 12 x 0,13 = 1,6W.

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... results=20
Je heb wel relais met een nog hogere spoelweerstand, effe naar vragen :wink: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Neem / koop nou gewoon een relais wat daar voor geschikt is en ga niet klungelen met slooprelais.
Als je een geschikt relais neemt kun je daar meerdere relais mee aansturen, ook slooprelais probleem opgelost naar wij dachten.

Groet Anton

Afbeelding
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Over de belasting van 2 watt gesproken:

In mijn 508 zit naast dat lampje standaard af fabriek al een relais op de D+, nl om het remvloeistofnivocontrolelampje (3 x woordwaarde) an te sturen.
Daarnaast heb ik een 70A scheidingsrelais erop van Hella (zullen wel diodes in zitten) en dit samen gaat al 15 jaar goed.
Ook de 207D rijdt immiddels 25 jaar rond met 2 extra relais ( 1x echt scheidingsrelais en 1 x gewoon relais om de koelkast alleen bij draaiende motor te voeden.

Ben het wel eens met Dave dat het eigenlijk niet bedoeld is hiervoor, en dat je als je meer functies wil aansturen je beter 1 relais kunt nemen op de D+ die weer meerdere andere relais aanstuurt.

Frank
paulv

Bericht door paulv »

@ Anton, het scheidingsrelais van Wim van Opzeeland kost geen € 14,- maar € 89,- Het ziet eruit als een gewoon relais van een paar euro, met een ledje en blusdiode van samen een paar dubbeltjes.
In mijn ogen is een scheidingsrelais een gewoon relais met een wat hogere spoelweerstand en een blusdiode, waar die hoge prijs vandaan moet komen is mij een raadsel :roll: .
Maar dat moet ieder maar zelf weten :roll: .

http://www.wvopzeeland.nl/trs1..html

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 02 aug 2010, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Het prijsverschil is toch gewoon de winst..... :roll: zo gaat dat toch in de handel ........??

Frank
paulv

Bericht door paulv »

Als "vrije jongen" vindt ik dat natuurlijk prima, knap dat ze dat lukt :D .
Maar voor een goede keuze is een beetje voorlichting noodzakelijk :wink: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
nicobr

Bericht door nicobr »

Het is een Hela en Wehrle relais geworden (van 9€) , eentje voor de koppeling van de batterijen en eentje voor de ijskast ... Ik veronderstel zonder diode want hij schakelt ook zonder dat de motor draait ( als het contact opstaat, dus samen met het lichtje, kan dus evengoed contact gebruiken ipv D+)

Morgen vertrekken we , hij zal het wel 4 weken uithouden hoop ik :-), gewoon zorgen dat de sleutel niet te lang op contact blijft zitten.

Kan ik er zelf een diode voorzetten in serie? iets speciaal waar ik rekening mee moet houden?

Thx
Nico
paulv

Bericht door paulv »

Hi Nico,

Ik denk dat je het relais verkeerd hebt aangesloten, hij mag juist GEEN stroom doorlaten als het lampje brandt.
De bedoeling is namelijk dat het relais ALLEEN stroom van de dynamo doorlaat, dus ALLEEN als de motor loopt :wink: .

Over die blusdiode, bv. de 1n4148, kun je ook achteraf erop solderen, over de spoel, in de goede kant (anders maak je kortsluiting, maar dat merk je vanzelf :oops: . Koop er maar een paar als reserve, ze kosten maar een paar centen)
Hier staat het hele verhaal over het relais en de blusdiode nog een keer goed uitgelegd: http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=6858

Succes en een goede vakantie, Paul
Bezoek altijd welkom!
nicobr

Bericht door nicobr »

paulv schreef:Hi Nico,

Ik denk dat je het relais verkeerd hebt aangesloten, hij mag juist GEEN stroom doorlaten als het lampje brandt.
De bedoeling is namelijk dat het relais ALLEEN stroom van de dynamo doorlaat, dus ALLEEN als de motor loopt :wink: .

Over die blusdiode, bv. de 1n4148, kun je ook achteraf erop solderen, over de spoel, in de goede kant (anders maak je kortsluiting, maar dat merk je vanzelf :oops: . Koop er maar een paar als reserve, ze kosten maar een paar centen)
Hier staat het hele verhaal over het relais en de blusdiode nog een keer goed uitgelegd: http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=6858

Succes en een goede vakantie, Paul
Geen paniek... hij krijgt ook spanning als de motor draait ( van de D+ dus). Het lampje brand omdat er 12V opkomt( bij niet draaiende motor) omdat hij dan de spanning van de battery krijgt en de alternator niet draait ( 0V) , zodra de alternator draait komt er 12V op en 12V en 12V geeft geen licht :-) ..., helaas krijgt ik dus ook 12V op het spoel ( via de lamp?) bij het inschakelen van het contact. ik breek er nog wel eens m'n hoofd over, gewoon niet te lang het contact laten opstaan en ik zal ook wel weggeraken, eventueel zet ik er nog wel een manueel schakelaartje over (of een relais met vertraging) zodat hij eerst 15 minuten start battery laadt en dan pas de HH.

Problemen voor later :-) nu eerste een welverdiende vakantie!
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Paul,

Zoals de meeste winkels heeft w Opzeeland wat meer keus.
Ik heb er twee van de door mij genoemde relais besteld, een is ingebouwd en de andere is reserve.
Hij heeft ze idd ook duurder.

De diodes dienen om vonkvorming tegen te gaan, en zo oa het inbranden van de contacten te voorkomen.
Bij het afschakelen van het relaisspoeltje ontstaat net vals bij een bobine, een hoge spanning welke ook door een diode word geëlimineerd.

Groet Anton
paulv schreef:@ Anton, het scheidingsrelais van Wim van Opzeeland kost geen € 14,- maar € 89,- Het ziet eruit als een gewoon relais van een paar euro, met een ledje en blusdiode van samen een paar dubbeltjes.
In mijn ogen is een scheidingsrelais een gewoon relais met een wat hogere spoelweerstand en een blusdiode, waar die hoge prijs vandaan moet komen is mij een raadsel :roll: .
Maar dat moet ieder maar zelf weten :roll: .

http://www.wvopzeeland.nl/trs1..html

Mvg. Paul

Afbeelding
Plaats reactie