Bus aan aarde?

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Fredo

Bus aan aarde?

Bericht door Fredo »

De afgelopen week ben ik aan het knutselen gegaan om de 230V installatie in mijn 208 op orde te brengen.
Tot nog toe bestond de installatie uit een kontactdoos aan de buitenzijde van de bus waar een stekker in kon die dan 230V doorgaf aan mijn koelkastje.Ook zat er nog een dubbel stopkontakt op aangesloten.
Tot mijn verbazing was er geen enkele beveiliging aanwezig.
In de nieuwe situatie heb ik een kastje in de voedingsleiding gemaakt met een automaat en een aardlekschakelaar.
Nu vraag ik me alleen af of ik de binnen komende aarding aan het chassis van de bus moet leggen of niet.

Kan iemand mij adviseren?

Fredo
paulv

Re: Bus aan aarde?

Bericht door paulv »

Ik zeggen alle 230V stopcontacten aarden aan het chassis en dus ook de aardlekschakelaar.

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 05 jul 2010, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb de aardlek niet op chassis. Reden is dat de omvormer (24V naar 230V) en de huishoudaccu's conform instructie ook niet op het chassis zijn aangesloten.

Mijn aardlek is aangesloten op de aarding van de externe stroompaal. (als we aan de paal staan.)

Grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Johannes

Bericht door Johannes »

Het woord aardlek brengt je eigelijk op de verkeerde gedachte. Een aardlek schakelaar meet de ingaande stroom en de uitgaande stroom . Onstaat door enige oorzaak daar een verschil tussen b.v. 30milliampere dan wordt de stroom onderbroken. Meestal zal deze stroom weglekken naar de aarde bijvoorbeeld doordat iemand een onder stroom staand onderdeel aanraakt.
Zoals wellicht bekend moet als er ,door de ene ader ( Fase) 3 ampere van de paal naar de bus toe gaat, door de andere ader (Nul) ook 3 ampere weer terug naar de paal gaan.

De aarding van de bus is voor je eigen ( en anderen ) veiligheid. Als er door enige oorzaak , door korsluiting of doorgeschuurde draden, stroom op de metalen delen van de bus, of je apparatuur, komt te staan kan deze wegvloeien door de aardaansluiting van de paal. Zorg door het gebruik van goede kabels en vakkundig installeren voor een zo optimale veilige installatie. En ATIJD , OVERAL en van ALLES aarde aansluiten AUB.
(Bij twijfel aan de veiligheid kun je altijd een aardpen in de grond slaan en die aan de bus verbinden)

Groet Pieter
Laatst gewijzigd door Johannes op 03 jul 2010, 13:29, 4 keer totaal gewijzigd.
paulv

Bericht door paulv »

Hoi Dennis,

Ik denk dat dat aansluitschema van jou er van uit gaat dat je geen aardlekschakelaar in je circuit hebt.
De hele truc van een aardlekschakelaar is juist dat die een lek naar je aarde ontdekt door het verschil tussen de ingaande en uitgaande stroom te meten, maar dan moet er natuurlijk wel iets geaard zijn.

In een huis is het geen probleem, daar is alles (als het goed is) geaard met dik geel/groene koperdraad.

In een camper die vrijstaat met een omvormer die niet met de nul aan het chassis staat is er geen kring via aarde(=chassis in dit geval) mogelijk, daar werkt een aardlek(= differentiaal)schakelaar niet.
Met de "nul" aan het chassis kijkt het me dat de differentiaalschakelaar moet werken.

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 05 jul 2010, 12:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Tsjaa Paul,...

Ik en stroom: :cry:
Ik en een gebruiks/inbouwhandleiding: :evil:

Maar ik bedoel het goed, heb een aardlek en 2 zekeringautomaten tussen zitten.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
paulv

Bericht door paulv »

Ach Dennis, de weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen, ook de mijne :mrgreen: .

De juiste richtlijnen staan hier:
http://www.techneo.nl/fileupload/Veilig ... tuigen.pdf

Eigenlijk moet je eerst controleren of in je omvormer de "nul" aan het chassis zit of niet.
Dan weet je of je een IT- of een TN-stelsel hebt.
Ik denk dat de meeste een IT stelsel hebben, maar jij :roll: kan weer een NT-stelsel hebben, of juist andersom :mrgreen: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII

Bericht door DVIII »

voor de helderheid zo'n ding heet een DIFFERENTIAAL schakelaar, we kunnen ons wel laten verwarren door dat nederlandse elektro kruideniers jargon , maar de uitvinder noemt het een differentiaalschakelaar. die onderbreekt de BEIDE leidingen als wat er uitgaat niet via de nul terugkomt .... aarde komt helemaal niet voor in het apparaat
dus de werking van de schakelaar wordt ook niet beinvloedt door slechte of geen aarde of slecht geleidende banden (sorrie Paul, maar hoe kom je erop :lol: )
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
paulv

Bericht door paulv »

Hoi Dave,

Ik ben het helemaal met je eens over die diffeentiaalschakelaar :D .

Dat verhaal van me over de aarde met een vrijstaande camper is inderdaad fout :oops: , ik verwijder het meteen. Er is helemaal geen stroomkring via aarde mogelijk in een vrijstaande camper :oops: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Eddie

Bericht door Eddie »

paulv schreef:Hoi Dennis,

Ik denk dat dat aansluitschema van jou er van uit gaat dat je geen aardlekschakelaar in je circuit hebt.
De hele truc van een aardlekschakelaar is juist dat die een lek naar je aarde ontdekt door het verschil tussen de ingaande en uitgaande stroom te meten, maar dan moet er natuurlijk wel iets geaard zijn.
....
Mvg. Paul
Ik zou het nog sterker kunnen uitdrukken: Een ´aardlekschakelaar´
heeft niets te maken met aarde. Dus er hoeft juist niets te zijn geaard.

Als je het ideaal wilt hebben, onafhankelijk van voorschriften (dus
eventueel beter) wordt het erg lastig.
Heb je het op de ene manier veilig, is het op een andere manier
minder veilig.
Wanneer je het chassis zwevend houdt, dus niet verbonden met
aarde, en je komt in de camper aan een spanningsvoerende draad,
zul je geen schok krijgen. Maar komt de camper door een kabelbreuk
oid onder spanning te staan, is het voor degenen die buiten staan
wel heel erg gevaarlijk. Een Hond die tegen de auto plast..... :cry: :oops:
Daarom zou ik toch maar kiezen het chassis via de aarddraad van
de paal te aarden.
Aangezien de spanning uit een omvormer geen enkele relatie heeft
met aarde, kun je die beter zo houden. Komt een van de draden
van de omvormer aan het chassis, zal niemand er iets van merken.
Ook niet degene die aan de buitenkant de auto aanraakt.
Er kan nl. nooit een gesloten stroomkring ontstaan.

Groeten,

Eddie
DVIII

Bericht door DVIII »

nou ja om alle raadselen maar eens een naam te geven , de differentiaal schakelaar is een veiligheids apparaat. dat ding werkt namelijk op het principe van, alle stroom die er ingaat moet er via de zelfde weg weer uit , en wel door de schakelaar.
Electriciteit is een vorm van energie "verplaatsing" ( je wekt op de éne plek op en je "verbruikt" het op een andere plek)
die energie moet je dus door een goede geleider die ook nog eens geisoleert is (rubber of kunststof mantel) transporteren.
Om een ongeluk met de kabel (die wel eens tussen de deur kan komen) goed te laten aflopen gaat in de meeste kabels een derde draad mee die als het ware de energie weg kan laten stromen naar de massa of aarde (zoals dat in een gebouw heet).
Dus de derde draad en de differentiaal schakelaar zijn allebei veiligheids maatregelen die er voor zorgen dat je als mens of dier niet meteen onder stroom staat als de deur de kabel afklemt en een ader bloot komt te liggen.
als je een metalen apparaat hebt zoals een snijmachine bij de slager of een kampeerbus van merendeels metaal (een polyester opbouw niet dus) is het wel eens aan te raden de bescherming van de derde draad , ook wel de aardedraad genoemt te gebruiken om het metaal van de bus aan te sluiten op die "aarde draad" .
Maar let op een differentiaal schakelaar is voor de meeste kampeerbussen genoeg en is de enige veiligheid waar je van op aan kan.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Maxer
Contacteer:

Bericht door Maxer »

Een Hond die tegen de auto plast.....
Dat doet ie dan nooit meer. Zo heeft elk nadeel ook een voordeel . . :lol: :lol: :lol: :mrgreen:
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Eddie schreef: Ik zou het nog sterker kunnen uitdrukken: Een ´aardlekschakelaar´
heeft niets te maken met aarde. Dus er hoeft juist niets te zijn geaard.

Niet mee eens. De aardlekschakelaar, AKA verliesstroomschakelaar, differentiaalschakelaar, ambtelijke term: gestelsluitingsschakelaar, meet inderdaad het verschil tussen de stroomsterkte in de fasedraad en de (bijbehorende) nuldraad. En als er een verschil is, waar zijn die elektronen dan naartoe gevloeid? Juist ja!

Dus leg die geel/groene draad maar lekker aan de massa van je camper. Dat bespaart jou (en dat hondje) mogelijk een schrik (ook al is 30 mA onder normale omstandigheden niet dodelijk).
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie