Welke laadstroomverdeler voor in een mercedes 508

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
eeneneenisdrie

Welke laadstroomverdeler voor in een mercedes 508

Bericht door eeneneenisdrie »

Hoi,

Ik vroeg me af wat voor een type laadstroomverdeler geschikt is voor in een mercedes 508 een extra accu te laden.
Moet ik dan een laadstroomverdeler met 2 of drie uitgangen hebben?
Mijn bus start met twee accu's 24volt en schakelt terug naar 12volt
Kan ik de start accu's dan als een zien?
En heb ik dan aan een laadstroomverdeler voor 2 accu's voldoende?

En is 100ampere laadstroomverdeler voldoende om een huishoud accu van 120ampere te laden?
Volgens mij is het dat de dynamo dan niet meer dan 100ampere mag geven of zit dat anders?

Hub dus nog niet zo veel verstand van elektronica .... :roll:

Wie heeft hier ervaring mee?

Alvast bedankt,

Groeten Koen
Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: Welke laadstroomverdeler voor in een mercedes 508

Bericht door Admin »

Hoi Koen,

Je kunt je voertuigaccu voor het gemak inderdaad beschouwen als één. En wel een 12V/160Ah (voorbeeld) tijdens normaal rijden en een andere, 24V/80 Ah, kortstondig tijdens het starten. Opladen van je huishoudaccu gebeurt vanuit de 12V-toestand.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Cyrix laadstroomverdeler, in jouw geval voornamelijk vanwege het gemak van het aansluiten. Het lijkt wel een stokpaardje van me, nee, ik heb geen aandelen Victron, maar wel heel goede ervaringen met dat kleine zwarte toverdoosje. Zoek maar op dit forum of op het web.

Een Cyrix heeft twee dikke aansluitingen. Een sluit je aan (natuurlijk met een flexibele, zware kabel, b.v. 10 qmm en een mooi kabeloog) op de plus huishoudaccu; de andere op de plus van die accu die met z'n min direct aan massa ligt. Zodoende heb je niets te maken met de momenten dat je met 24V aan het starten bent (de Cyrix komt pas in als de toestand stabiel is en het spanningsverschil tussen beide accu's het zinvol maakt). Het juiste schuifschoentje verbind je met een "normaal" flexibel snoertje naar een massapunt in de buurt.
NB Het andere schuifschoentje (voor een noodstartstand) kun je in jouw geval niet gebruiken.

De laadstroomverdeler schakelt niet de capaciteit van de accu, maar de stroom van de dynamo (en bij verschillende laadtoestand kortstondig een vereffeningsstroom tussen de accubatterijen). Voor een camper op basis van een 508 is 100 A beslist voldoende. En 80 zou ook kunnen.

Succes!
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII

Bericht door DVIII »

Ja de Cytrix is inderdaad het kopen van aandelen waard. en de oplossing is meteen zorgeloos, maw werkt altijd en zonder enig probleem. :wink:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
eeneneenisdrie

Bericht door eeneneenisdrie »

Hoi Ernst,

Dank je wel voor de info
IK ga de cyrix vandaag nog bestellen.
Ook een stuk goedkoper dan de Fet laadstroomverdelers.... :D

Als ik als nog in de problemen kom met het aansluiten ervan dan laat ik zeker van me horen. :D

Bedankt!
Fijn dat dit forum er is!

Een zonnige groet,

Koen
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Koen,

Succes met het aansluiten! Het ene A4-tje dat bij de Cyrix zit, is voldoende, zo simpel is het...

Maar natuurlijk kun je je met al je vragen (nou ja, àl...) op dit forum vervoegen :lol:
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie