Bevestigingspunten gordels Hanomag F40

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
wouter_

Bevestigingspunten gordels Hanomag F40

Bericht door wouter_ »

Beste mensen,

Nu mijn Hanomag F40 binnenkort voor de keuring moet verschijnen wil ik hem graag voorzien van gordels. De gordels heb ik al maar over de bevestigingspunten in de deurstijlen is een koof gemonteerd. Ik wil graag de gordels monteren zonder de hele koof te slopen maar er alleen een stukje uit te frezen. Maar dan moet ik wel weten op welke hoogte mijn bevestigingspunten zitten. Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om de afstand vanaf de bodem tot het gat even op te meten bij zijn eigen bus? :)

De bevestigingspunten in de bodem voor de "inklikdingen" van de gordel heb ik al gevonden, maar weet iemand waar ik de oproller moet monteren? Zit daarvoor ook een gat in de deurstijl of moet die ook in de bodem komen?

Hartelijk dank voor degene die even wil meten in ieder geval!
deurstijl.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
winand

Re: Bevestigingspunten gordels Hanomag F40

Bericht door winand »

Hoi, ik kan je daar wel bij helpen!
Ik heb ook gordels in mijn F40 gezet. Hoewel de gordels eigenlijk voor een Kurzhauber waren pasten ze prima na een paar aanpassingen.
Ik heb tijdens mijn verblijf in Oostenrijk een website in elkaar geknutseld over mijn bus, maar heb de site eigenlijk nog niet 'gelanceerd'. Dat ga ik dus bij deze doen, want er staat ook een mooi artikeltje in over het plaatsen van de gordels:

Website adres:
http://bus.winand.nl

Direkte link naar artikeltje:
http://bus.winand.nl/index.php?p=27

(Hoop dat het subdomein nu al werkt want ik heb het zojuist aangemaakt en kan een subdomein niet controleren op de juiste werking vanuit hetzelfde interne netwerk..)
Laat me even weten of de site werkt?
Morgen kan ik je de precieze hoogte van de bout in de B-stijl geven, dan ga ik het even opmeten voor je.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Als het internetgebeuren nog niet lukt:
Bij de 508 zit de oprolmechaniek tegen de zijstijl van de deren aan vlak boven de bodem,max 10 cm, en zitten erop ca 1,50, ong.10/15 cm uit elkaar 2 gaten voor de schouderrolheleiding.
(je kunt daarmee de hoogte kiezen door de een of de ander te benutten.

Vorde maat moet je een ander hebben,de mijne staat te ver weg.

Frank
wouter_

Bericht door wouter_ »

winand schreef:Hoi, ik kan je daar wel bij helpen!
Laat me even weten of de site werkt?
Morgen kan ik je de precieze hoogte van de bout in de B-stijl geven, dan ga ik het even opmeten voor je.
Je site doet het prima, de navigatie is even wennen en ontdekken maar als je alles doorhebt werkt het best goed.
Fijn dat je even de hoogte op wil meten! Ik zit erover te denken om toch alleen een gaatje te boren ter hoogte van het gat en de gordel dan gewoon met een langere bout te monteren.
Frank.fjph schreef:Bij de 508 zit de oprolmechaniek tegen de zijstijl van de deren aan vlak boven de bodem,max 10 cm, en zitten erop ca 1,50, ong.10/15 cm uit elkaar 2 gaten voor de schouderrolheleiding.
(je kunt daarmee de hoogte kiezen door de een of de ander te benutten.
Ik denk dat ik dan een probleem heb, als ik mijn gordels zo bekijk lijkt het erop dat de oproller inderdaad op een zijwand gemonteerd is, terwijl de gaten daarvoor bij de F40 dus in de bodem zitten. Ik denk dat ik een soortgelijke oplossing moet maken zoals bij winand, zijn bus is daarmee immers ook door de APK gekomen.

mvg, Wouter
winand

Bericht door winand »

Ik heb het voor je opgemeten.
Ik lees hierboven dat het rolmechanisme bij een 508 laag aan de B-stijl gemonteerd wordt.
Bij mijn F40 zitten daar geen bevestigingsgaten, maar op de vloer. (zie de foto's op mijn site)

De maten zijn als volgt:
Bestigingspunt op B-stijl:
122,8 cm vanaf busvloer (in rechte lijn gemeten, niet de kromming van de stijl gevolgd.
5,2 cm vanaf (eerste) rand aan de voorkant van de B-stijl

Bevestiging op de vloer:
8,1 cm vanaf B-stijl richting stoel
4 cm vanaf het voorste randje van busvloer.

De maten zijn gemeten tot het hart van het de bevestigingsgaten.
Afbeelding

Nu moet het goed komen denk ik 8)
winand

Bericht door winand »

Nog een opmerking;
Waarom zou je niet wachten met de inbouw van gordels tot na de keuring?
Scheelt misschien weer 'gezeur' over de wijze waarop je ze inbouwt..
wouter_

Bericht door wouter_ »

Ik heb een geel kenteken en dan moeten ze erin zitten als je bus van na september '71 is, en laat die van ons nou van november '71 zijn.
Waarom ze er voorheen nooit ingezeten hebben is voor mij ook een raadsel.
Maar ik ga em eerst maar eens voor laten keuren inderdaad en dan kijk ik wel weer verder.
Heel hartelijk dank voor het meten in elk geval!
Plaats reactie