Roest bijwerken aan carrosserie Mercedes (TN)310D James Cook
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42
Roest bijwerken aan carrosserie Mercedes (TN)310D James Cook
Na aankoop van een werkelijk mooie James Cook Mercedes 310D van het oude type (91), wil ik de kleine roestplekjes, die zich vooral aan de rand van de dakgoot en de wat grotere roestwratten die zich op de voorkant bevinden tussen voorruit en motorkap, onder handen nemen.
Wie heeft voor mij tips hoe ik dat het beste kan aanpakken: primer, doorzichtige tectyl is me al gezegd... Wat is de beste procedure, welke de beste materialen?
Wie heeft voor mij tips hoe ik dat het beste kan aanpakken: primer, doorzichtige tectyl is me al gezegd... Wat is de beste procedure, welke de beste materialen?
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Roest bijwerken aan carrosserie Mercedes (TN)310D James Cook
De roestputten voor zou ik maar eens goed bekijken, want als ze niet echt oppervlakkig zijn krijg je vanzelf natte voeten, en rot punt is de naad aan de buitenkant bij de luchtinlaten van de kachel..
Frank
Frank
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Roest bijwerken aan carrosserie Mercedes (TN)310D James Cook
Quin, de beste en langhoudbare resultaten krijg je met een polyester product, dan sluit je het metaal oppervlak luchtdicht af , net als de orginele verf. bijkomend voordeel is dat je meteen oneffenheden kan opvullen en het plaatwerk weer mooi vlak kan schuren. polyester is een milieu vriendelijk product vanwege zijn duurzaamheid, het gaat als je het goed toepast langer mee dan je camper.
werken met polyester is een speciaal kunstje , als je het onder de knie hebt is knoeien bijna niet meer mogelijk !
er zijn vulpoeders en kleurtoevoegingen te verkrijgen zodat je het hele proces nog meer kunt aanpassen op je probleem.
Dave.
werken met polyester is een speciaal kunstje , als je het onder de knie hebt is knoeien bijna niet meer mogelijk !
er zijn vulpoeders en kleurtoevoegingen te verkrijgen zodat je het hele proces nog meer kunt aanpassen op je probleem.
Dave.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- KOERT
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Roest bijwerken aan carrosserie Mercedes (TN)310D James Cook
Staat hier genoeg over geschreven dacht ik zo...
Fertan of Novorox als roestbestrijder en inderdaad nooit alleen de oppervlakte.
Roest komt 9 van de 10 keer van binnenuit... Bij mij altans :(
Fertan of Novorox als roestbestrijder en inderdaad nooit alleen de oppervlakte.
Roest komt 9 van de 10 keer van binnenuit... Bij mij altans :(
------------------------------------------
Daimler (Mercedes) Benz L 407 DG 1978 met OM616
Daimler (Mercedes) Benz L 407 DG 1978 met OM616
- Wim
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
- Locatie: Alkmaar
Re: Roest bijwerken aan carrosserie Mercedes (TN)310D James Cook
Vrienden ,
Begin alsjeblieft niet aan polyester op staal . Het uit geharde produkt is hygroscopisch , d.w.z zuigt water op!
Dat is iets wat we juist willen voorkomen niet waar ? Verder hecht polyester niet op staal , het zet zich hooguit vast in de groeven die door b.v. schuren in het plaatwerk zijn ontstaan . Verder scheid polyester een zuur af wat er voor zorgt dat staal in een verhoogt tempo door roest , en dat willen we ook niet dacht ik zo .
Een veel beter produkt is epoxy , hecht zo ongeveer overal op , sluit luchtdicht af en is goed te verwerken .
Gebruik wel handschoenen want niet iedereen kan er tegen , probeer om de zelfde reden zo schoon mogelijk te werken d.w.z. mors zo min mogelijk en vooral niet op de huid . Werk dus niet in een korte broek of met korte mouwen .
Werk niet met glasmat maar met geweven glasdoek en zoveel mogelijk op schone plaat .
Verder veel succes met de klus .
Groeten Wim
Begin alsjeblieft niet aan polyester op staal . Het uit geharde produkt is hygroscopisch , d.w.z zuigt water op!
Dat is iets wat we juist willen voorkomen niet waar ? Verder hecht polyester niet op staal , het zet zich hooguit vast in de groeven die door b.v. schuren in het plaatwerk zijn ontstaan . Verder scheid polyester een zuur af wat er voor zorgt dat staal in een verhoogt tempo door roest , en dat willen we ook niet dacht ik zo .
Een veel beter produkt is epoxy , hecht zo ongeveer overal op , sluit luchtdicht af en is goed te verwerken .
Gebruik wel handschoenen want niet iedereen kan er tegen , probeer om de zelfde reden zo schoon mogelijk te werken d.w.z. mors zo min mogelijk en vooral niet op de huid . Werk dus niet in een korte broek of met korte mouwen .
Werk niet met glasmat maar met geweven glasdoek en zoveel mogelijk op schone plaat .
Verder veel succes met de klus .
Groeten Wim
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Roest bijwerken aan carrosserie Mercedes (TN)310D James Cook
het zou misschien een verwarring kunnen zijn over hoe we iets noemen en hoe iets eigenlijk heet, ik gebruik het liefst polyester fiber plamuur , dat is een pasta met glasdraden er doorheen gemengd , die koop je per blik van bv 1,5 kg.
de naam polyester is een verzamel naam voor een hele reeks producten en toepassingen.
dus ik weet niet waar de fout zit in het poly verhaal / waarschuwing.
als het een terecht risico op falen is zou ik graag meer weten over de waarschuwing.
en natuurlijk moet je hechting creëren dat doe je met een heel ruw oppervlak anders krimpt en zet de opgezette reparatie uit in eigen tempo en werkt het zich los van de stalen ondergrond . dat gebeurt niet als je het spul goed kan laten hechten.
het voorop stellen van een ander product roept misschien weer andere problemen op , maar ik gebruik ook wel epoxy , en ook daarbij zit een probleem op de loer namelijk zonlicht , dat breekt de structuur van de epoxy af.
kortom het een inruilen voor het ander is soms nog geen vooruitgang. Dave.
de naam polyester is een verzamel naam voor een hele reeks producten en toepassingen.
dus ik weet niet waar de fout zit in het poly verhaal / waarschuwing.
als het een terecht risico op falen is zou ik graag meer weten over de waarschuwing.
en natuurlijk moet je hechting creëren dat doe je met een heel ruw oppervlak anders krimpt en zet de opgezette reparatie uit in eigen tempo en werkt het zich los van de stalen ondergrond . dat gebeurt niet als je het spul goed kan laten hechten.
het voorop stellen van een ander product roept misschien weer andere problemen op , maar ik gebruik ook wel epoxy , en ook daarbij zit een probleem op de loer namelijk zonlicht , dat breekt de structuur van de epoxy af.
kortom het een inruilen voor het ander is soms nog geen vooruitgang. Dave.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Wim
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
- Locatie: Alkmaar
Re: Roest bijwerken aan carrosserie Mercedes (TN)310D James Cook
Ter verduidelijking ,
Als je kijkt naar de structuur van het uitgeharde polyester laminaat , dan zie je dat de glas deeltjes zich ongeveer als riet in ijs gedragen . Riet zit "los" in ijs , d.w.z. er is wat ruimte tussen het ijs en het riet . Bij polyester hars met glasvezel wapening is dit ook zo , tussen de glasvezels en de uit geharde polyester hars zit wat ruimte , Microscopisch klein welliswaar , maar toch dringt hierdoor op den duur vocht door in het laminaat . De combinatie van de verharder en de versneller , die overigens al met de hars is vermengd als je het koopt , en het indringende vocht veroorzaakt een zuur houdend vocht dat corrosie bij staal versneld . Dit vocht in het laminaat veroorzaakt bij jachten osmose . Als jullie daar meer over willen weten dan moet je 't maar even Googlen . Ik kan je wel vertellen ik heb er drama's van gezien .
Dure jachten die moesten worden "geschild" om het te kunnen repareren . Ik heb in mijn tijd op verschillende jachtwerven gewerkt waar ik zo wel met polyester als met epoxy rompen heb gebouwd en gerepareerd , dus ik denk dat ik onderwijl wel weet waar ik het over heb . Maar natuurlijk altijd met een goede kwaliteit verf met uv filter het geheel afwerken .
Ik hoop dat "men" hier wat aan heeft .
Groeten Wim
Als je kijkt naar de structuur van het uitgeharde polyester laminaat , dan zie je dat de glas deeltjes zich ongeveer als riet in ijs gedragen . Riet zit "los" in ijs , d.w.z. er is wat ruimte tussen het ijs en het riet . Bij polyester hars met glasvezel wapening is dit ook zo , tussen de glasvezels en de uit geharde polyester hars zit wat ruimte , Microscopisch klein welliswaar , maar toch dringt hierdoor op den duur vocht door in het laminaat . De combinatie van de verharder en de versneller , die overigens al met de hars is vermengd als je het koopt , en het indringende vocht veroorzaakt een zuur houdend vocht dat corrosie bij staal versneld . Dit vocht in het laminaat veroorzaakt bij jachten osmose . Als jullie daar meer over willen weten dan moet je 't maar even Googlen . Ik kan je wel vertellen ik heb er drama's van gezien .
Dure jachten die moesten worden "geschild" om het te kunnen repareren . Ik heb in mijn tijd op verschillende jachtwerven gewerkt waar ik zo wel met polyester als met epoxy rompen heb gebouwd en gerepareerd , dus ik denk dat ik onderwijl wel weet waar ik het over heb . Maar natuurlijk altijd met een goede kwaliteit verf met uv filter het geheel afwerken .
Ik hoop dat "men" hier wat aan heeft .
Groeten Wim
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Roest bijwerken aan carrosserie Mercedes (TN)310D James Cook
Oeiii, dan weet ik genoeg..Wim schreef:Dit vocht in het laminaat veroorzaakt bij jachten osmose .

Bij schepen noemden we een laag polyester óver hout of staal altijd "zijn doodskleed".
Nou zinkt een camper niet zo gemakkelijk als een boot, maar tot nu toe heb ik nog niet veel goed metaal onder polyester/epoxy zien uitkomen.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Roest bijwerken aan carrosserie Mercedes (TN)310D James Cook
okay, dat maakt de zaak duidelijk. op zich komt het erop neer dat als je welke methode dan ook gebruikt je de specifieke regels en tekortkomingen moet meenemen in je toepassing van je oplossing. alle problemen die ik tot nu toe zelf ben tegengekomen als de problemen die geschetst zijn uit ervaringen hebben één centrale aanlijding nl. het verkeerd toepassen van de techniek. dat is natuurlijk omdat er al een fout zit in de oplossing een erg makkelijk te maken fout.
het een en ander komt heel snel naar voren als je onbehandelde plamuur of product in de buitenlucht laat voor wat het is nl. een zichzelf verwoestend product , of het nu epoxy of polyester is. onwetenden verwijten dat aan fout gemengde producten of een overdaad aan harder etc. in feite is het product zelf niet zo ideaal als de verkoop argumenten beweren.
laat het duidelijk zijn ik verwerk al mijn producten zo veel mogelijk volgens de regels , maar wat ik ook doe is zo snel mogelijk vlakschuren en dicht schilderen. misschien is dat de redding van menig project geweest , maar het is ook zoals ik het geleerd heb en de meeste ervaring mee heb.
Ps. als men ergens kan knoeien dan is het in de bootjes wereld , wat ik daar al niet heb gezien aan gefaalde projecten.
maar de campertjes kunnen er ook wat van !
het een en ander komt heel snel naar voren als je onbehandelde plamuur of product in de buitenlucht laat voor wat het is nl. een zichzelf verwoestend product , of het nu epoxy of polyester is. onwetenden verwijten dat aan fout gemengde producten of een overdaad aan harder etc. in feite is het product zelf niet zo ideaal als de verkoop argumenten beweren.
laat het duidelijk zijn ik verwerk al mijn producten zo veel mogelijk volgens de regels , maar wat ik ook doe is zo snel mogelijk vlakschuren en dicht schilderen. misschien is dat de redding van menig project geweest , maar het is ook zoals ik het geleerd heb en de meeste ervaring mee heb.
Ps. als men ergens kan knoeien dan is het in de bootjes wereld , wat ik daar al niet heb gezien aan gefaalde projecten.
maar de campertjes kunnen er ook wat van !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Wim
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
- Locatie: Alkmaar
Re: Roest bijwerken aan carrosserie Mercedes (TN)310D James Cook
@ Leo ,
Polyester of epoxy over hout hoeft niet altijd een doodskleed te zijn . Vele schepen , vooral one off's werden en worden volgens een woodcore epoxy systeem gebouwd . Bij bestaande schepen word dit ook veel gedaan , vooral om klassiekers te conserveren . Voorwaarde daarbij is dat de romp volledig droog moet zijn , daarna word alle verf , lak e.d. verwijderd .
Hierna word de binnen betimmering verwijderd en eventuele schade ( b.v. rot ) hersteld . Als dit is gebeurd worden de romp , dek en opbouw van binnen en buiten met epoxy en glasdoek in gepakt . Het is hierbij zaak er voor te zorgen dat het laminaat volledig is gesloten , zodat er geen vocht meer kan binnen dringen . Geloof mij ik heb hiervan wonderbare staaltjes gezien . Zelfs scheepjes van ruim honderd jaar oud die blank werden af gelakt . En als de oorspronkelijke romp goed genoeg werd gedroogd ( droogkamer ) is het net zo goed en sterk als een nieuwe woodcore epoxy romp .
Maar we zijn nu wel een "beetje"off topic nietwaar ?
Groeten Wim
Polyester of epoxy over hout hoeft niet altijd een doodskleed te zijn . Vele schepen , vooral one off's werden en worden volgens een woodcore epoxy systeem gebouwd . Bij bestaande schepen word dit ook veel gedaan , vooral om klassiekers te conserveren . Voorwaarde daarbij is dat de romp volledig droog moet zijn , daarna word alle verf , lak e.d. verwijderd .
Hierna word de binnen betimmering verwijderd en eventuele schade ( b.v. rot ) hersteld . Als dit is gebeurd worden de romp , dek en opbouw van binnen en buiten met epoxy en glasdoek in gepakt . Het is hierbij zaak er voor te zorgen dat het laminaat volledig is gesloten , zodat er geen vocht meer kan binnen dringen . Geloof mij ik heb hiervan wonderbare staaltjes gezien . Zelfs scheepjes van ruim honderd jaar oud die blank werden af gelakt . En als de oorspronkelijke romp goed genoeg werd gedroogd ( droogkamer ) is het net zo goed en sterk als een nieuwe woodcore epoxy romp .
Maar we zijn nu wel een "beetje"off topic nietwaar ?
Groeten Wim
Groeten Wim
Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Roest bijwerken aan carrosserie Mercedes (TN)310D James Cook
Errug off topic zelfs.. :oops:
Ik ben niet opgegroeid in het duurdere segment van de bootjeswereld Wim.
Ik kom meer uit het milieu van "die knotsgekke jongens in hun drijvende kratten".. :mrgreen:
Wanneer er kapitalen geinvesteerd kunnen worden dan wordt het werk ook meestal door de vakman gedaan.
De armoedzaaier zal het echter moeten doen met vochtig hout of roestig staal en kan slechts dromen over een woodcore-bouwmethode die onder ideale omstandigheden plaats vindt.
De methode van de hobbyïst betekent toch meestal slechts uitstel van executie voor het bootje.
En dan ben ik vanzelf weer on topic.:)
Niet dat dit forum slechts bestaat uit nooddruftige personen, maar ik vermoed dat slechts weinig leden de ideale temperatuur & vochtigheidsgraad kunnen creeën die noodzakelijk zijn om kunststoffen goed te verwerken.
Om over de voorbewerking van het staal en de nodige vakkennis nog maar te zwijgen.
Zo bekeken lijkt het mij niet verstandig om polyester of epoxy te promoten als zijnde HET reparatiemiddel voor campers met dunne velletjes.
Mvg, Leo.:D
Ik ben niet opgegroeid in het duurdere segment van de bootjeswereld Wim.
Ik kom meer uit het milieu van "die knotsgekke jongens in hun drijvende kratten".. :mrgreen:
Wanneer er kapitalen geinvesteerd kunnen worden dan wordt het werk ook meestal door de vakman gedaan.
De armoedzaaier zal het echter moeten doen met vochtig hout of roestig staal en kan slechts dromen over een woodcore-bouwmethode die onder ideale omstandigheden plaats vindt.
De methode van de hobbyïst betekent toch meestal slechts uitstel van executie voor het bootje.

En dan ben ik vanzelf weer on topic.:)
Niet dat dit forum slechts bestaat uit nooddruftige personen, maar ik vermoed dat slechts weinig leden de ideale temperatuur & vochtigheidsgraad kunnen creeën die noodzakelijk zijn om kunststoffen goed te verwerken.
Om over de voorbewerking van het staal en de nodige vakkennis nog maar te zwijgen.
Zo bekeken lijkt het mij niet verstandig om polyester of epoxy te promoten als zijnde HET reparatiemiddel voor campers met dunne velletjes.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Wim
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
- Locatie: Alkmaar
Re: Roest bijwerken aan carrosserie Mercedes (TN)310D James Cook
Aha ,
Maar dat was de bedoeling ook niet ! Lassen is altijd nog de beste methode ! Maar daar is ook heel wat vakkennis voor nodig .
Groeten Wim
Maar dat was de bedoeling ook niet ! Lassen is altijd nog de beste methode ! Maar daar is ook heel wat vakkennis voor nodig .
Groeten Wim
Laatst gewijzigd door Wim op 22 dec 2008, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Wim
Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Roest bijwerken aan carrosserie Mercedes (TN)310D James Cook
Dat zeg je nou wel Wim, maar we hebben hier op het forum al door enkele rasechte beginnelingen leuke staaltjes CO2 laswerk zien verrichten.
Waaruit maar weer blijkt dat goed gereedschap minstens het halve werk is. :mrgreen:
Waaruit maar weer blijkt dat goed gereedschap minstens het halve werk is. :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Roest bijwerken aan carrosserie Mercedes (TN)310D James Cook
das ook een geweldige oplossing gewoon om het probleem om lopen , sorrie Leo , maar een beetje leren en vertellen hoe het moet of kan mag niet ten onder gaan omdat het te moeilijk zou zijn.
het niet hebben van de juiste omstandigheden of kennis is juist de reden om iets te gaan proberen.
dan kom je er vanzelf .
en heel offtopic , eerst een trappistje !
het niet hebben van de juiste omstandigheden of kennis is juist de reden om iets te gaan proberen.
dan kom je er vanzelf .
en heel offtopic , eerst een trappistje !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Roest bijwerken aan carrosserie Mercedes (TN)310D James Cook
M'n beste Dave, je reageert op wat er niet staat.
Er staat ook nergens dat jij niet zou mogen uitleggen wat de beste methode is om dat spul aan te brengen.
Ondertussen slaat dit trouwens nergens meer op, want het topic ging over een paar roestputjes. :?
Proost! :)
Er staat dus nergens dat je het niet zou mogen proberen.ik schreef:Zo bekeken lijkt het mij niet verstandig om polyester of epoxy te promoten als zijnde HET reparatiemiddel voor campers met dunne velletjes.
Er staat ook nergens dat jij niet zou mogen uitleggen wat de beste methode is om dat spul aan te brengen.
Ondertussen slaat dit trouwens nergens meer op, want het topic ging over een paar roestputjes. :?
Proost! :)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast