uitlaat

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
karogegro

uitlaat

Bericht door karogegro »

Vanmorgen heb ik een nieuwe uitlaat gemonteerd, de oude was nagenoeg tot stof weder gekeerd, en wat mij direct opviel nadat ik de motor gestart had, was dat de motor direct veel ronder en rustiger liep dan met de oude uitlaat.
Wat ik mij nou afvroeg, is het mogelijk dat een oude uitlaat als gevolg van vervuiling of roest vorming of verzin het maar een negatieve invloed kan hebben op de prestatie en brandstof verbruik van de motor.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
karogegro

Re: uitlaat

Bericht door karogegro »

Nog even voortbordurend op dit onderwerp en op het gevaar af om knettergek verklaart te worden heb ik evenals bij de 406 het luchtfilter van de ducato eens kritisch bekeken, en mij verbaast over het volgende.
De binnen diameter van het inlaat spruitstuk is 55mm, vervolgens de binnen diameter van het aanzuigstuk op het luchtfilter huis gemeten en dat is slechts 35mm. De redenatie mijnerzijds was dan ook dat de lucht door een gaatje van 35mm aangezogen moet worden, vervolgens door het filterelement, en daarna nog eens door ruim een halve meter slang voordat de lucht eindelijk eens bij het spruitstuk aankomt. Dus wat heb ik gedaan in mijn experimenteer dwang, het filterelement verwijdert, een zg open air filter gekocht met een aansluit diameter gelijk het inlaat spruitstuk, het aanzuigpijpje op het filterhuis afgesneden op precies de goeie diameter, daarop dat openair filter aangesloten en eens gekeken wat het effect hiervan was. Nou, ik durf het haast niet te zeggen, kan mij het bommem, ik doe het wel, het effect is verbazingwekkend, een motor die z'n 55kw naar mijn gevoel optimaal gebruikt over het volledige toeren bereik en zelfs in z'n vijfde versnelling, een voorheen nauwelijks merkbare trekkracht, nu probleem loos accelereert. En ja, ik weet het, alleen een rollenbank kan hier uitsluitsel geven of er idd sprake is van een verbetering van de motor prestatie, maar voor zover ik objectief kan zijn is deze aanpassing gevoelsmatig een hele verbetering.
Roept u maar!!!!!!
Toine.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Janneman
Contacteer:

Bericht door Janneman »

Alleen een open-air filter op een verder standaard motor is als sportschoenen onder een bierbuikmannetje. Staat stoer, doet weinig.

In dit geval kan het niet anders of dat één van de andere elementen in je luchtinlaat niet inorde zijn (origineel filter verstopt?) of dat de motor slecht staat afgesteld.

Verder ben je toch al aan meer dingen tegelijk aan het rommelen, zowel de uitlaat als de inlaat. Een verstopte demper vervangen door een nieuwe, daar zal ie ook wel harder door gaan trekken...

Groetjes,
Jan
-----------------------
Groetjes,
Jan
karogegro

Bericht door karogegro »

Dat was de vraag niet.
Ik vroeg of een "oude" uitlaat agv vervuiling, roest of anderzinds op den duur van invloed kan zijn op de prestaties van de motor.
Vwb het luchtfilter, heb ik het drie maanden oude filterelement verwijderd en vervangen door een open air filter om daar mee te bereiken dat er zo weinig mogelijk "weerstand" onderweg optreed, temeer omdat in de originele situatie ik het idee had dat er juist te veel "weerstand" ondervonden wordt naar het inlaat spruitstuk toe. Zeker als je al bedenkt dat het door een gaatje van 35mm aangezogen moet worden.
Tot slot ken ik een aanzienlijk aantal corpulente medemensen die, als ze de nike's aantrekken, tot verbazingwekkende snel heden kunnen spurten.
Bij m'n 406 had ik overigens precies het zelfde gedaan. Ik bedoel,de lucht wordt aangezogen door een baggervet brillo sponsje, en ook hier bespeurde ik een astmatische dame die opeens weer eens lekker diep kon zuchten :mrgreen:
Toine.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Yo Antoinio,

a) Een oude uitlaatpot kan door roest en troep nogal verstopt zitten en daarom een negatieve uitwerking op je motorvermogen & brandstofverbruik hebben.

b) Doen je remmen het nog? Ik heb natuurlijk geen idee hoe dat bij een Ducato zit, maar waar komt het vacuüm van de rembekrachtiging vandaan?
Als dat uit je inlaatspruitstuk komt dan is die versmalling verklaard.
Als het beest een vacuümpomp heeft dan zou die versmalling wel eens 1 van die stompzinnige ontwerpfouten kunnen zijn waar zwaargeleerde heren zo bekend om staan.
Of heb je misschien een vacuüm-geregelde brandstofpomp / noodstop?

Iedere obstructie in de inlaat kost vermogen, dat is bij tuners allang bekend.
Doch dat brullende open-air-geval zou ik toch maar weer vervangen door je filterhuis.
Het luchtfilter zorgt ervoor dat je motor aanzienlijk minder slijt. Ook niet onbelangrijk. :wink:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
karogegro

Bericht door karogegro »

Op het inlaatspruitstuk zit helemaal niks, nada, noppes aangesloten, maar vanaf de bekrachtiger loopt een slang naar ik vermoed een vacuum pomp, dus dat is ook weer opgelost. Vwb het extra slijten, ik vind het wel prettig dat ik met een beetje tegenwind knap de Van Briennenoord brug overkom en met 120kmph over de A7, ach dat gaat alleen lukken in m'n dromen :mrgreen: .
Toine.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Snelheidsmaniak.. :evil:

Daar heb ik nou nooooit last van.. :roll: :mrgreen:

Grinnn, Leo.Afbeelding
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII

Bericht door DVIII »

Theorien ( ) over bierbuikmannetjes ten spijt; als een blinde het verschil merkt is het bewezen beter ( die namelijk niet ziet of er een buikje zit of niet).
Ik verbeter ook graag aan de passieve kanten van de motorinstallatie , dus dikke 609 uitlaat en verbeterde inlaat en hup de boel heeft duidelijk een ander koppel.
En daar slijt de motor misschien wel van, maar meer dan een hele procent zal het niet zijn.
Daarintegen is dat geklooi met de regelstang veel schadelijker , en elke taxiboer schijnt niets anders te doen.
Dus kijk naar de meest voor de hand liggende oplossingen: Een 364 motor is ook verbeterd met een dikke inlaat en dikkere uitlaat , terwijl de motor niet veel anders is dan de oude 314.
Het probleem dieper zoeken door de binnenkant van de motor eerst te moeten veranderen is een mooie aanloop tot uitstel en nog eens uitstel.
Een open luchtfilter is overigens redelijk onveilig.
Er zijn in nederland een paar snelwegen zoals de A2 waar de zandstormen dagelijks overheen razen en die quartz-zand deeltjes maken meer kapot dan je lief is , maar een standaard oliebad filter zoals op de 508 is bijna open ... en toch veilig .
Wie gaat er een 364 kop op een 314 zetten , die actie moet zeker kunnen slagen: Meer lucht en een beter ontwerp .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie