OM616 => gloeibougies kapot???

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
nismo joe

OM616 => gloeibougies kapot???

Bericht door nismo joe »

Nou, daar sta je dan in Bunnik :roll: Even kort het verhaal, om een situatie schets te krijgen, want gisteren zat het allemaal niet mee.

Ging een 200sx ophalen voor onderdelen. Campertje mee, starte zonder problemen. Autoambulance erachter en gaan! De 200sx wilde niet starte, was al teveel afgehaald. Dus na 2u toch maar opladen. Wil de bus verplaatsen, wil hij niet starten. Startmotor draaide wel, maar zodra je in voorgloei stand stond, dan dimde de rest van de lampjes niet. Dus ANWB maar gebeld. Ondertussen de 200sx op de wagen aan het lieren (handlier) schiet de lier van de blokkering af. TJSAK zo dat hengsel een stuk uit me linker vinger geslagen. Bloed spoot eruit en bleef gaan :shock: heb ik weer... Bleek een sneetje te zijn van 5mm en vrij diep. Maar kreeg hem met een pleister niet dicht. ff naar de EHBO. Toen we terugkwamen was de ANWB net bezig. 12v op de spiraal zetten hielp niet. Dus toen koudstarter in de inlaat gespoten en meteen lopen. Handig spul :) Achteraf had ik dat zelf ook gekunt, want remmenreiniger heb ik in de bus liggen...

Het zat dus goed tegen gister :)

Terug naar de bus.

Net nog even gekeken. Maar ik krijg wel 12V op de voorste gloeibougie. En het achterste spiraaltje heeft ook 12V. Startmotor trekt de motor ook gewoon rond op de normale snelheid.

Dus ik denk dat de gloeibougies defect zijn. klopt dat?

En ik heb de brezan gebeld om te kijken wat die bosch (snelstart) bougies kosten, ze hadden alleen soortgelijke NGK liggen, maar die krengen kosten 15 euro de stuk!!! Wat kosten ze normaal?
Janneman
Contacteer:

Re: OM616 => gloeibougies kapot???

Bericht door Janneman »

Ik ga er toch voor dat er iets anders aan de hand zal zijn. Of je moet het voor elkaar hebben gekregen alle 4 de gloeibougies in 1 keer stuk te krijgen...

Meestal gaat er ééntje stuk en dan start de bus nog wel, al zal hij het wel even op 3 cilinders doen.

Ik zou eerst eens naar het gloeirelais (en contacten) kijken.

En beterschap met je vinger.

Groetjes,
Jan
-----------------------
Groetjes,
Jan
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Er zijn twee mogelijkheden: 1 ze staan in serie (net als kerstboomlampjes) dwz is er een stuk dan doet de rest het ook niet meer!
Twee ze staan allemaal parrallel, is er dan een stuk start ie op 3 cylinders, das logies.
Je moet dus ff uitvinden hoe ze geschakeld zijn, zijn het in serie geschakelde zet er dan geen 12 volt op want die worden dmv een voorschakelweerstand begrenst wat de spanning betreft!
Controleren kan wel wel met een lampje in serie!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
nismo joe

Bericht door nismo joe »

ze zaten vanaf de voorkant met een 12v draadje. Dan met het ijzer naar de 2e, daar zat een recht stuk naar de 3e, dan weer een golvend ijzertje naar de 4e. Vanaf daar ging hij dan ook naar ground.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Staan dus in serie.
Betekent dat als er 1 kapot is, het hele systeem niet meer werkt.

Ff doormeten welke kapot is en vervangen.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
nismo joe

Bericht door nismo joe »

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

HIJ WERKT WEEEEEERRRRRRRRRR :mrgreen:

alle 4 de gloeibougies maar vervangen. cilinder 4 wassie kapot. Alle spiraaltjes ook maar schoongemaakt.

Hij hoeft nu ook minder lang voor te gloeien. seconde of 5 was al genoeg om hem te starten :)
Berthil

Bericht door Berthil »

Proficiat.
Atijd weer een geweldig gevoel als het lukt.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Plaats reactie