Ik heb de/het volgende vraag/probleem en dat wil uk jullie graag voorleggen:
Van deze motor (2.5 D peugeot '92 = een u25 blok) is de koppeling vervangen.
Bij dit type blok steekt de nokkenas uit het blok boven de bak, en hierop zit een extra lagerhuis met een poelie waarmee de dynamo, waterpomp en vacuumpomp worden aangedreven.
De moer op de nokkenas wilde niet los en hierbij is er behoorlijk wat overendings kracht nodig geweest om het toch voor elkaar te krijgen. (t-sleutel met lange pijp).
Na het vervangen van de koppeling en het terug monteren van de bak kwamen ze er achter dat de distributie riem te los stond.
De gedachten was dat ze hem door het kracht zetten op de nokken as op gerekt hadden en de riem is dus vervangen.
Goed op timing en spanning gezet en klaar was de camper.
Stationair warm gedraaid en geen problemen.
Toen ik de camper op ging halen kwam ik nog geen 3 kilometer verder toen de timing verliep.
Een harde piep onderuit de motor ruimte en weg vermogen en een hoop rook uit de uitlaat.
Nokkenas en brandstof pomp stonden een paar tanden te laat.
Alle acht klep stoters waren krom.
Timing is weer goed gezet, klep stoters zijn vervangen, en het vermoeden was er dat het nokkenas tandwiel een slaghad waardoor bij het rond draaien van de motor de distributie spanning varieerde.
Dat tandwiel is vervangen, maar na een proefrit van een paar kilometer gebeurde weer het zelfde.
De monteur die er mee bezig is dacht eerst dat er teveel speling op de nokken as zat, waardoor de riem een paar tanden kon verspringen.
Nadat ik hem heb weten te overtuigen dat dat niet mogelijk is (er moet dan minsten een paar millimeter speling zijn, anders kan de riem niet verspringen, en als dat zo zou zijn loopt de olie er ook zo uit, en dat is niet het geval.
Hun huidige conclusie is dat de nokkenas invreet in zijn lagerbussen, daardoor als het ware even blokkeert en daardoor de riem laat verspringen.
Zoals te lezen is ben ik daarvan niet overtuigd.. :? en dan druk ik het nog aardig uit.
Ik ben vandaag zelf wezen kijken/voelen en ruiken..
Het nokkenas tandwiel zit met 3 m8 bouten en een paspen op zijn plaats, dat kan dus onmogelijk verdraaien ten opzichte van de as.
Het krukas tandwiel is 1 geheel met de krukas zelf, en kan dus ook niet verdraaien.
Er is niet meer aan gesleuteld sinds dat de laatste keer de timing is verlopen, en de riemspanning staat nog goed... dus de spanrol is ook niet los gekomen.
Heeft er iemand van jullie een idee..?? Dit ooit mee gemaakt, of gewoon wat informatie die me kan helpen om een oorzaak te vinden..??
Maandag gaan ze de motor er uit halen en de nokkenas + lagerbussen vervangen.
Omdat het een hymer integraal camper betreft zou dit 2 volle dagen werk zijn, en ik heb eigenlijk niet zo een zin om 2 dagen aan man uren te betalen als achteraf blijkt dat het probleem dan nog niet opgelost is.
Een heel verhaal sorry daarvoor, maar alle input is welkom..
Peugeot 2.5 Diesel distributie timing verloopt.
- Bommes
- Contacteer:
-
Re: Peugeot 2.5 Diesel distributie timing verloopt.
buitengewoon lullig dat het probleem zich voordoet , maar je moet toch eens kijken hoe alle loopwielen zijn geborgd of zijn gefixeerd. bij volkswagen motoren 1.6 1.9 enz is de distributie met conische asverbindingen uitgevoerd en kan daarom weleens verlopen. en dan is het meestal zo dat, als de distributie verloopt , dat de onderste aandrijfrol , die notabene met een spie is gefixeerd weggesleten is , terwijl de conische verbindingen prima standhouden.
dus als het ergens zit . check alle spiebanen en riemrollen op ruimte .
en ja drie tanden opschuiven is nogal wat , loopt je spanrol niet los , en is dat soms een oliedruk gespannen rol of een veerdruk rol, en moet je die niet vast //fixeren als de motor eenmaal draait. en dan met een unster op spanning zetten oid.
succes , en lees de "Olieslager" er eens op na !
dus als het ergens zit . check alle spiebanen en riemrollen op ruimte .
en ja drie tanden opschuiven is nogal wat , loopt je spanrol niet los , en is dat soms een oliedruk gespannen rol of een veerdruk rol, en moet je die niet vast //fixeren als de motor eenmaal draait. en dan met een unster op spanning zetten oid.
succes , en lees de "Olieslager" er eens op na !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Bommes
- Contacteer:
verdraaiende tandwielen was ook mijn eerste gedachte.
Helaas, het krukas tandwiel is een geheel met de krukas, en het nokkenas tandwiel zit met 3 m8 bouten op de as tap vast geschroefd, en nog een pennetje voor de stand bepaling denk ik.
De spanrol is van het type dat je met een arm en een gewicht op spanning moet brengen en dan vast moet draaien, overigens was die niet verplaatst na het voordoen van dit probleem.
Helaas heb ik geen olieslager boek van dit type motor..
Helaas, het krukas tandwiel is een geheel met de krukas, en het nokkenas tandwiel zit met 3 m8 bouten op de as tap vast geschroefd, en nog een pennetje voor de stand bepaling denk ik.
De spanrol is van het type dat je met een arm en een gewicht op spanning moet brengen en dan vast moet draaien, overigens was die niet verplaatst na het voordoen van dit probleem.
Helaas heb ik geen olieslager boek van dit type motor..

- Bommes
- Contacteer:
De oorzaak is bovenwater...
Nokkenas lager aan de distributie zijde zat vast op de nokkenas en was zich dus aan het vast vreten in de passing in de motor zelf.
Er is een nieuw lager in geperst, dat gelukkig vast zat (er was 0.02mm speling) er wordt nog getest of dat er daadwerkelijk olie uit de olie kanalen komt bij de nokkenas.
Als dat goed is wordt de motor weer terug gebouwd en is het dus opgelost.
Achteraf gezien dus toch een juiste conclusie van de monteur, neemt niet weg dat het wel jammer is dat er zoveel werk boven water si gekomen bij slechts een koppeling wissel.. :? :(
Nokkenas lager aan de distributie zijde zat vast op de nokkenas en was zich dus aan het vast vreten in de passing in de motor zelf.
Er is een nieuw lager in geperst, dat gelukkig vast zat (er was 0.02mm speling) er wordt nog getest of dat er daadwerkelijk olie uit de olie kanalen komt bij de nokkenas.
Als dat goed is wordt de motor weer terug gebouwd en is het dus opgelost.
Achteraf gezien dus toch een juiste conclusie van de monteur, neemt niet weg dat het wel jammer is dat er zoveel werk boven water si gekomen bij slechts een koppeling wissel.. :? :(
-
Ach ja sorrie , daar had ik aan moeten denken , een bekend euvel van die moderne aluminium cilinderkoppen , die flinterdunne bronzen lagerbussen. ze staan niet bekend als echte vrienden. je moet er zelfs op letten als je de kop weer aandraait. nog een geluk dat je je nokkenas niet gebroken hebt.
- Bommes
- Contacteer:
De bus zit niet in de cilinderkop, dit type motor heeft een nokken as die halverwege het blok ligt, met lange stoter stangen naar boven naar de tuimerlaars.
Trouwens echt modern is het motortje nou ook al weer niet..ons campertje is van 92, en voglens mij is dit type motor al van begin jaren 80.
Gebruikt in de citroen CX, en zelfs nog in die rare daf/leyland busjes.. :)
Trouwens echt modern is het motortje nou ook al weer niet..ons campertje is van 92, en voglens mij is dit type motor al van begin jaren 80.
Gebruikt in de citroen CX, en zelfs nog in die rare daf/leyland busjes.. :)
-
Ha een Indenor motor , ook in de 404, 504 , de J7 , J9 , de HY citroen en zelfs een ford sierra, en diverse bootjes , een kei van een ontwerp.
ik had al een vermoeden toen je het echt over een 2,5 diesel had , maar mensen maken wel eens vergissingen.
er is zelfs een 6 cilinder uitvoering van het concept , dat meestal als volvo penta motor de winkel verlaat.
ik had al een vermoeden toen je het echt over een 2,5 diesel had , maar mensen maken wel eens vergissingen.
er is zelfs een 6 cilinder uitvoering van het concept , dat meestal als volvo penta motor de winkel verlaat.