Black sludge in de radiator

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
paulv

Black sludge in de radiator

Bericht door paulv »

Hallo,
In mijn oude Volvo 940 diesel :D heb ik black sludge in de radiator en natuurlijk ook in de rest van het systeem :x . De auto gebruikt haast geen olie dus waar het vandaan komt is me een raadsel.

Het is waarschijnlijk het gevolg van een proleem van de vorige eigenaar, misschien een lekke koppakking, en die jongens hebben na de reparatie waarschijnlijk gewoon het koelwaterniveau bijgevuld :wink: zonder de oude olie in het koelwater te verwijderen. Nu zit ik er mee, eerst in het reservoir maar na grondige inspectie zit het overal. Ik schat wel minstens een liter. Dik zwart spul, het lijkt wel groene (= zwart) zeep.

Nu de vraag :roll: ; is er een eenvoudig en goedkoop middel om dat spul op te lssen en uit het systeem te verwijderen. Ik denk aan afwasmiddel of een flinke scheut benzine, even laten draaien en dan aftappen en naspoelen??

Help me lieve Mona.

Een wanhopige Paul :wink: .
Laatst gewijzigd door paulv op 12 nov 2007, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Paul,

een liter is wel errug veel hoor, toch eerst maar ff goed kijken of ie niet blubbert.

Ontvetten kan met een goeie industrieele ontvetter, het liefst 1 die niet schuimt.
Afwasmiddel is meestal te slap spul en schuimt als de pest.
Als er erg veel troep in zit, zou ik m eerst helemaal (warm) aftappen zodat je het meeste al kwijt bent.
Dan laten afkoelen en een lekker mengsel ontvetter er in.
Weer warm laten draaien, en ff lekker op toeren laten doormixen.
Warm aftappen en eventueel bovenstaande herhalen tot ie schoon genoeg naar je zin is.

Daarna een paar keer doorspoelen met schoon water, want die -niet schuimende- ontvetters zijn meestal nogal agressief voor je rubbers.

Owww, doe maar geen benzine, want in combinatie met warmte kun je daar nog wel eens heel lelijk van worden. :roll:

Sop ze,

Mona.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
paulv

Bericht door paulv »

Beste Mona,
Het is wel heel kleverig spul, met warm aftappen kreeg ik er niet heel veel weg.
Als ontvetter is misschien voeibaar (af)wasmachinezeep geschikt?Dat schuimt ook niet en heb ik in huis.
Ik wil het wel proberen of zijn daar bekende gevaarlijke nadelen aan verbonden :roll: . (een paar minuten maar)?

Groeten,
Paul

PS. wanneer gaan jullie weg? wij volgende week dinsdag al 8) .
Bezoek altijd welkom!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hallo France,

die afwasmachinezeep zou je kunnen proberen. Da's nogal heftig spulletje.
Als het er niet te lang in zit, dan lijkt me dat geen kwaad te kunnen.

ps, wij hebben het hier nog veel te druk.
Denk dat we half december aan onze stutten trekken.
Kerst en nieuw wordt alvast gevierd in Espana, da's een punt dat zeker is.
See you there. :D

Mvg, Mona. :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Janneman
Contacteer:

Bericht door Janneman »

Ik spoel van m'n oldtimer altijd de radiator en het blok door met heet sodawater. Blok onderaan even afdoppen, het hete sodawater erin, een 10-tal minuten laten staan en dan goed doorspoelen. Werkt prima tegen alle drab en ketelsteen.

Groetjes,
Jan
Plaats reactie