Waarom gaat de uitlaatklep open vóór het ODP?
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi,
Over klepspeling en timing valt nog veel meer te vertellen!
Dat bijvoorbeel de uitlaatklep niet precies in het onderste dode punt open gaat heeft een reden!
Als je het weet roep dan maar dat mag!!
Dan heb je nog het verschil tussen de typen motoren waar ze voor gebruikt worden.
Moet ie een aggegraat aan drijven continu 3000 toeren of moet ie in een auto met variabel toerental?
Of nog erger in een F1 bolide?
Allemaal vragen waar een meestal niet simpel antwoord op is te geven.
Dus als je je geroepen voelt....?
Succes!
Groet Anton
Over klepspeling en timing valt nog veel meer te vertellen!
Dat bijvoorbeel de uitlaatklep niet precies in het onderste dode punt open gaat heeft een reden!
Als je het weet roep dan maar dat mag!!
Dan heb je nog het verschil tussen de typen motoren waar ze voor gebruikt worden.
Moet ie een aggegraat aan drijven continu 3000 toeren of moet ie in een auto met variabel toerental?
Of nog erger in een F1 bolide?
Allemaal vragen waar een meestal niet simpel antwoord op is te geven.
Dus als je je geroepen voelt....?
Succes!
Groet Anton
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi Peter,
Er zit wat in: die overdruk word inderdaad ergens voor gebruikt, maar waar voor.....?
Groet Anton
Er zit wat in: die overdruk word inderdaad ergens voor gebruikt, maar waar voor.....?
Succes!beatrix18 schreef:gokje:
Omdat de zuiger in die stand bijna geen kracht meer kan afgeven aan de krukas, maar wel, door de nog aanwezige overdruk, al wel een poepie uitlaatgas kwijt kan.
Peter
Groet Anton
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52
Anton,
Leuke vraag, ik ben geen techneut dus moet ik mijn grijze massa wel op de proef stellen. Een turbo die met behulp van die energie de lucht er in perst heb ik niet en dat zal je ook niet bedoelen(hoop ik :shock: ). Kan me wel voorstellen dat die overdruk de uitlaatgassen een behoorlijke snelheid geeft. Daarna komt "niets" meer dus ontstaat wat onderdruk in de cylinder waardoor de inlaat lucht makkelijker toestroomt op het moment dat de zuiger bovenin komt en de inlaatklep opent.....
Peter
Leuke vraag, ik ben geen techneut dus moet ik mijn grijze massa wel op de proef stellen. Een turbo die met behulp van die energie de lucht er in perst heb ik niet en dat zal je ook niet bedoelen(hoop ik :shock: ). Kan me wel voorstellen dat die overdruk de uitlaatgassen een behoorlijke snelheid geeft. Daarna komt "niets" meer dus ontstaat wat onderdruk in de cylinder waardoor de inlaat lucht makkelijker toestroomt op het moment dat de zuiger bovenin komt en de inlaatklep opent.....

Peter
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi Peter,
Das kras gedacht !!
Maar je verhaal klopt aardig!
Doordat de uitlaatgassen een bepaalde snelheid hebben onstaat inder daad een onderdruk.
Door nu de inlaatklep ook alvast te laten openen word er door die onderdruk al lucht aan gezogen voordat de zuiger in het Bovenste Dode Punt (bdp) is aangekomen.
Door de snelheid die dan onstaat krijg je dus zo een betere cylindervulling!
Dus op dat moment staan de in en uitlaatklep allebei open.
Schouderklopje!!
Kom ik op de volgende vraag:
Heb je enig idee hoe dit fenomeen word genoemd?
Groet Anton
Das kras gedacht !!

Maar je verhaal klopt aardig!
Doordat de uitlaatgassen een bepaalde snelheid hebben onstaat inder daad een onderdruk.
Door nu de inlaatklep ook alvast te laten openen word er door die onderdruk al lucht aan gezogen voordat de zuiger in het Bovenste Dode Punt (bdp) is aangekomen.
Door de snelheid die dan onstaat krijg je dus zo een betere cylindervulling!
Dus op dat moment staan de in en uitlaatklep allebei open.
Schouderklopje!!
Kom ik op de volgende vraag:
Heb je enig idee hoe dit fenomeen word genoemd?
Groet Anton
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi Frank,
Geen nieuwe quiz wat mij betreft, maar gewoon een beetje kennis verspreiden.
Heel veel DL hebben een beperkte of helemaal geen kennis van motoren, das niet erg meestal blijft alles wel heel.
Maar die zijn wel een beetje geintereseerd in het wel en wee van hun motor.
Bij de weg: je antwoord is niet goed.
Groet Anton
Geen nieuwe quiz wat mij betreft, maar gewoon een beetje kennis verspreiden.
Heel veel DL hebben een beperkte of helemaal geen kennis van motoren, das niet erg meestal blijft alles wel heel.
Maar die zijn wel een beetje geintereseerd in het wel en wee van hun motor.
Bij de weg: je antwoord is niet goed.
Groet Anton
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi Peter,
Voorinspuiting of voorontsteking heeft te maken met de snelheid of traagheid waarmee brandstof onstekt/verbrand in ons geval explodeert boven de zuiger.
Door nu in te spuiten voor de zuiger het bovenste dodepunt heeft bereikt krijg je op het juiste moment de volle druk op de zuiger.
We laten dus de explosie alvast beginnen.
Door dit nu toerentalafhankelijk te maken heb je een groter bereik waar de motor gebruikt kan worden.
Dit geld ook voor de benzine uitvoering, maar hier hebben we een kwantiteitsregeling, de diesel zuigt altijd 100% lucht aan, het vermogen word bepaalt door de hoeveelheid ingespoten branstof.
Bij de benzine word een combinatie van benzine en lucht aangezogen, geknepen door de gasklep.
Word er nu plots volgas gegeven dan word het mengsel bijzonder arm, de motor zal inhouden en moeilijk opnemen.
Om dat op te vangen word de ontsteking even heel vroeg gezet en dat gebeurd door de vacuumversteller op de stroomverdeler.
Das dat ronde ding waar een dun slangetje aan zit, het binnen werk bestaat uit een geribbelt membraam met daaraan een stangetje dat even de ontsteking verstelt.
Ook word er op dat moment een klein beetje extra bezine ingepompt door de acceleratiepomp, daar door neemt de motor weer mooi op bij plots gas geven.
Dit kun je ook zien als het luchtfilter er af is en er gas word gegeven.
Nieuwe vraag: ff niet ik ga morgen weer op pad met m'n campertje, ijs en weder dienende.
Vinden julie het leuk om iets meer v/d techniek te weten laat het ons weten!
Groet Anton
Voorinspuiting of voorontsteking heeft te maken met de snelheid of traagheid waarmee brandstof onstekt/verbrand in ons geval explodeert boven de zuiger.
Door nu in te spuiten voor de zuiger het bovenste dodepunt heeft bereikt krijg je op het juiste moment de volle druk op de zuiger.
We laten dus de explosie alvast beginnen.
Door dit nu toerentalafhankelijk te maken heb je een groter bereik waar de motor gebruikt kan worden.
Dit geld ook voor de benzine uitvoering, maar hier hebben we een kwantiteitsregeling, de diesel zuigt altijd 100% lucht aan, het vermogen word bepaalt door de hoeveelheid ingespoten branstof.
Bij de benzine word een combinatie van benzine en lucht aangezogen, geknepen door de gasklep.
Word er nu plots volgas gegeven dan word het mengsel bijzonder arm, de motor zal inhouden en moeilijk opnemen.
Om dat op te vangen word de ontsteking even heel vroeg gezet en dat gebeurd door de vacuumversteller op de stroomverdeler.
Das dat ronde ding waar een dun slangetje aan zit, het binnen werk bestaat uit een geribbelt membraam met daaraan een stangetje dat even de ontsteking verstelt.
Ook word er op dat moment een klein beetje extra bezine ingepompt door de acceleratiepomp, daar door neemt de motor weer mooi op bij plots gas geven.
Dit kun je ook zien als het luchtfilter er af is en er gas word gegeven.
Nieuwe vraag: ff niet ik ga morgen weer op pad met m'n campertje, ijs en weder dienende.
Vinden julie het leuk om iets meer v/d techniek te weten laat het ons weten!
Groet Anton
- Ary
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 16:28
- Locatie: Overberg
Hoi Anton een goed mengsel doet er drie honderste sec over om volledig
te verbranden. zes graden na het boverste dode punt moet de verbranding voledig zijn om de max druk/kracht op de zuiger te krijgen.dus kun je bij elk toerental uit rekenen waneer je moet inspuiten
gr Ary
te verbranden. zes graden na het boverste dode punt moet de verbranding voledig zijn om de max druk/kracht op de zuiger te krijgen.dus kun je bij elk toerental uit rekenen waneer je moet inspuiten
gr Ary
Probeer niet het "wiel"uit te vinden!
Het is "ROND"!
gr Ary.
Het is "ROND"!
gr Ary.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten