Waarom gaat de uitlaatklep open vóór het ODP?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Over klepspeling en timing valt nog veel meer te vertellen!
Dat bijvoorbeel de uitlaatklep niet precies in het onderste dode punt open gaat heeft een reden!

Als je het weet roep dan maar dat mag!!

Dan heb je nog het verschil tussen de typen motoren waar ze voor gebruikt worden.
Moet ie een aggegraat aan drijven continu 3000 toeren of moet ie in een auto met variabel toerental?
Of nog erger in een F1 bolide?

Allemaal vragen waar een meestal niet simpel antwoord op is te geven.

Dus als je je geroepen voelt....?

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Voel je jezelf niet geroepen Anton?? :twisted: :D

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi Leo,

Eerst anderen wakker schudden!!
Is even kijken wie wat weet, er zijn toch wel meer technici?

De vraag is dus:

Waarom gaat de uitlaatklep al voor het onderste dodepunt open?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Bericht door beatrix18 »

gokje:
Omdat de zuiger in die stand bijna geen kracht meer kan afgeven aan de krukas, maar wel, door de nog aanwezige overdruk, al wel een poepie uitlaatgas kwijt kan.

Peter
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi Peter,

Er zit wat in: die overdruk word inderdaad ergens voor gebruikt, maar waar voor.....?

beatrix18 schreef:gokje:
Omdat de zuiger in die stand bijna geen kracht meer kan afgeven aan de krukas, maar wel, door de nog aanwezige overdruk, al wel een poepie uitlaatgas kwijt kan.

Peter
Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Bericht door beatrix18 »

Anton,

Leuke vraag, ik ben geen techneut dus moet ik mijn grijze massa wel op de proef stellen. Een turbo die met behulp van die energie de lucht er in perst heb ik niet en dat zal je ook niet bedoelen(hoop ik :shock: ). Kan me wel voorstellen dat die overdruk de uitlaatgassen een behoorlijke snelheid geeft. Daarna komt "niets" meer dus ontstaat wat onderdruk in de cylinder waardoor de inlaat lucht makkelijker toestroomt op het moment dat de zuiger bovenin komt en de inlaatklep opent..... :roll:

Peter
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi Peter,

Das kras gedacht !! :lol:

Maar je verhaal klopt aardig!

Doordat de uitlaatgassen een bepaalde snelheid hebben onstaat inder daad een onderdruk.
Door nu de inlaatklep ook alvast te laten openen word er door die onderdruk al lucht aan gezogen voordat de zuiger in het Bovenste Dode Punt (bdp) is aangekomen.
Door de snelheid die dan onstaat krijg je dus zo een betere cylindervulling!
Dus op dat moment staan de in en uitlaatklep allebei open.

Schouderklopje!!

Kom ik op de volgende vraag:

Heb je enig idee hoe dit fenomeen word genoemd?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Bericht door beatrix18 »

Anton, ik pas.

:roll: :? :?

Peter
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

nog een duit in het zakje:

Het eerder openen heeft een vermogenswinst, want doordat de druk al weg is wordt geen vermogen gebruikt om tegen de druk in de zuiger omhoog te bewegen....

Frank
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi Frank,

De druk is er nog gedeeltelijk en word gebruikt!
Frank.fjph schreef:nog een duit in het zakje:

Het eerder openen heeft een vermogenswinst, want doordat de druk al weg is wordt geen vermogen gebruikt om tegen de druk in de zuiger omhoog te bewegen....

Frank
Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door GerardM »

Anton schreef: Heb je enig idee hoe dit fenomeen word genoemd?
Bedoel je Klepoverlap ?

Groet,

Gerard
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi Gerad,

Dat heet het overlappen van de kleppem: jij scoort!
Uiteraard een schouderklopje!! :lol:

Volgende vraag:

Waar toe dient voorontsteking, danwel voorinspuiting ?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Wordt dit de nieuwe Quiz rage ???

Betere verdeling/menging??
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi Frank,

Geen nieuwe quiz wat mij betreft, maar gewoon een beetje kennis verspreiden.
Heel veel DL hebben een beperkte of helemaal geen kennis van motoren, das niet erg meestal blijft alles wel heel.
Maar die zijn wel een beetje geintereseerd in het wel en wee van hun motor.

Bij de weg: je antwoord is niet goed.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Bericht door beatrix18 »

Hoi Anton,

Heb je het hier over een oude ( bv. OM 314) diesel?

Peter
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi Peter,

Nee, het gaat hier om algemene techniek: meest 4 slagmotoren.
Het werkingsprinciepe is gelijk.
Bij bijvoorbeeld een Daf, MAN, VOLVO, en andere die hebben ook voorinspuiting om de zelfde reden!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Bericht door beatrix18 »

Anton,

Dan denk ik dat zo'n motor, doordat het niet een enkele explosie is, mooier loopt/minder trilt/minder lawaai maakt. :idea: Dat wil ik ook... :roll:

Peter
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi Peter,

Voorinspuiting of voorontsteking heeft te maken met de snelheid of traagheid waarmee brandstof onstekt/verbrand in ons geval explodeert boven de zuiger.

Door nu in te spuiten voor de zuiger het bovenste dodepunt heeft bereikt krijg je op het juiste moment de volle druk op de zuiger.
We laten dus de explosie alvast beginnen.
Door dit nu toerentalafhankelijk te maken heb je een groter bereik waar de motor gebruikt kan worden.

Dit geld ook voor de benzine uitvoering, maar hier hebben we een kwantiteitsregeling, de diesel zuigt altijd 100% lucht aan, het vermogen word bepaalt door de hoeveelheid ingespoten branstof.
Bij de benzine word een combinatie van benzine en lucht aangezogen, geknepen door de gasklep.
Word er nu plots volgas gegeven dan word het mengsel bijzonder arm, de motor zal inhouden en moeilijk opnemen.
Om dat op te vangen word de ontsteking even heel vroeg gezet en dat gebeurd door de vacuumversteller op de stroomverdeler.
Das dat ronde ding waar een dun slangetje aan zit, het binnen werk bestaat uit een geribbelt membraam met daaraan een stangetje dat even de ontsteking verstelt.
Ook word er op dat moment een klein beetje extra bezine ingepompt door de acceleratiepomp, daar door neemt de motor weer mooi op bij plots gas geven.
Dit kun je ook zien als het luchtfilter er af is en er gas word gegeven.

Nieuwe vraag: ff niet ik ga morgen weer op pad met m'n campertje, ijs en weder dienende.

Vinden julie het leuk om iets meer v/d techniek te weten laat het ons weten!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Ary
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 mar 2007, 16:28
Locatie: Overberg

Bericht door Ary »

Hoi Anton een goed mengsel doet er drie honderste sec over om volledig
te verbranden. zes graden na het boverste dode punt moet de verbranding voledig zijn om de max druk/kracht op de zuiger te krijgen.dus kun je bij elk toerental uit rekenen waneer je moet inspuiten
gr Ary
Probeer niet het "wiel"uit te vinden!
Het is "ROND"!
gr Ary.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten