Scheidingsrelais
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
- Locatie: Kampen
Scheidingsrelais
Hallo DL-mensen
Ik wil in mijn ex-legerambulance twee 180Ah accu's (in serie dus 24V) als HH-accu's gaan gebruiken.
Weet iemand wat voor scheidingsrelais ik moet gebruiken?
Mijn dynamo is 24V.
Het valt mij op dat de prijzen van scheidingsrelais nogal verschillen(Reimo 12 euro tegen andere leveranciers meer dan 50 euro).
Ik hoop dat iemand mij hier meer over kan vertellen.
Ik wil in mijn ex-legerambulance twee 180Ah accu's (in serie dus 24V) als HH-accu's gaan gebruiken.
Weet iemand wat voor scheidingsrelais ik moet gebruiken?
Mijn dynamo is 24V.
Het valt mij op dat de prijzen van scheidingsrelais nogal verschillen(Reimo 12 euro tegen andere leveranciers meer dan 50 euro).
Ik hoop dat iemand mij hier meer over kan vertellen.
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Scheidingsrelais
Ik denk dat Mark alle huishoudapparatuur op 24Volt wil laten werken. Ik werk zelf ook met een scheidingsrelais maar laat dat kleine relais-tje een groot relais aansturen waarmee dan de laadstroom naar de HH-accu gaat. Want ik vroeg me toentertijd af of die goedkopere relais wel tegen de laadstromen bestand zijn?
Zou je misschien niet beter een verliesvrij diodeblok kunnen gebruiken, geen problemen met relais die blijven hangen o.i.d. en voor zover ik weet gaan ze zeker tot 90 ampere.
Groeten van
Martin
N.B.
In het oude forum staat er volgens mij ook nog wat over geschreven.
Zou je misschien niet beter een verliesvrij diodeblok kunnen gebruiken, geen problemen met relais die blijven hangen o.i.d. en voor zover ik weet gaan ze zeker tot 90 ampere.
Groeten van
Martin
N.B.
In het oude forum staat er volgens mij ook nog wat over geschreven.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
- Locatie: Kampen
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Blokken en bruggen
Ik heb even op de site van proosten gekeken http://www.proostenelectronics.nl/ (maar er zullen ongetwijfeld meer producenten zijn) en daar wordt het volgende geschreven:
Deze diodeverdelers zorgen voor een perfecte scheiding tussen 2 of 3 accu’s, zodat deze onderling door verbruikers niet kunnen worden ontladen. Er kunnen dus meerdere accu’s worden bijgeladen via de dynamo, zonder dat de accu’s elkaar beïnvloeden Door de speciale schakeling is er bij de types DB180 en DB270 een verwaarloosbaar spanningsverlies. Bij bijvoorbeeld een volle 100 Ah. accu (13,8 Volt) is dit nog maar 0,005 Volt, in plaats van 0,8 Volt bij normale diodeverdelers (DB 150).
Deze diodeverdelers zijn geschikt voor zowel 12 als 24 Volt systemen. De aangesloten accu’s mogen verschillend in capaciteit zijn.
De diodeverdelers worden geleverd inclusief bevestigingsmaterialen.
Misschien als je op diodeblok of -brug googled je wel meer apparatuur tegenkomt.
Groeten van
Martin
Deze diodeverdelers zorgen voor een perfecte scheiding tussen 2 of 3 accu’s, zodat deze onderling door verbruikers niet kunnen worden ontladen. Er kunnen dus meerdere accu’s worden bijgeladen via de dynamo, zonder dat de accu’s elkaar beïnvloeden Door de speciale schakeling is er bij de types DB180 en DB270 een verwaarloosbaar spanningsverlies. Bij bijvoorbeeld een volle 100 Ah. accu (13,8 Volt) is dit nog maar 0,005 Volt, in plaats van 0,8 Volt bij normale diodeverdelers (DB 150).
Deze diodeverdelers zijn geschikt voor zowel 12 als 24 Volt systemen. De aangesloten accu’s mogen verschillend in capaciteit zijn.
De diodeverdelers worden geleverd inclusief bevestigingsmaterialen.
Misschien als je op diodeblok of -brug googled je wel meer apparatuur tegenkomt.
Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
- Locatie: Noordwolde
Onder "diodebrug" wordt verstaan een schakeling van een aantal zodanig dat van een wisselspanning een (rimpel) gelijkspanning gemaakt wordt!
Een diodeblok zal een aantal diodes (paralel ) geschakeld zijn die een gelijkstroom maar in 1 richting laten vloeien! (dus niet terug kan)
Een diodeblok zal een aantal diodes (paralel ) geschakeld zijn die een gelijkstroom maar in 1 richting laten vloeien! (dus niet terug kan)
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Mercedes L613D Bus Camper
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
- Locatie: Kampen
Op het internet las ik dat je de dynamo(laadregelaar) moet afstellen om met een diodebrug goed en zonder verlies te kunnen laden.Dit schijnt bij type's met een ingebouwde laadregelaar nogal wat voeten in de aarde te hebben.Ik kies daarom toch maar voor een relais(met blusdiodes).Kan iemand mij vertellen wat voor relais(type,merk enz.)ik het best kan gebruiken voor een 24V-systeem en waar ik dit kan krijgen?
Groeten Mark
Groeten Mark
- Onze Bus
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
- Locatie: Lingewaard
Mark,
Kijk eens op "www.mastervolt.nl". Hier kun je powerbook downloaden. Mogelijk staat daar nog wat interessante in.
"Onze Bus"
Kijk eens op "www.mastervolt.nl". Hier kun je powerbook downloaden. Mogelijk staat daar nog wat interessante in.
"Onze Bus"
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
- Locatie: Kampen
Ik heb inmiddels een diodeverdeler (type 180 DB van proosten electronics).Nu vraag ik mij het volgende nog af; kan ik de D+ aansluiting van de diodeverdeler gewoon aansluiten op de D+ van de dynamo of moet ik hem op de een of andere manier aansluiten op het laadstroom-controlelampje?
Moet de B+ die ik moet aansluiten op de diodeverdeler(dus'áanvoer' van de dynamo)gezekerd worden,en kan ik daarvoor de zekering die nu is op genomen in de kabel, die de startaccu's voed, gebruiken?
DE man die mij de diodeverdeler heeft verkocht zei dat ik voor het in serie schakelen van de 2 HH-accu's(180Ah) dezelfde kabeldikte 10qmm kan gebruiken als voor het aansluiten van de 2 accu-sets(start+huish.)op de diodeverdeler.Bij de startaccu's zag ik dat er enorm dikke kabels waren gebruikt om de accu's in serie te schakelen.Is dit nodig of kan ik inderdaad de 10qmm hiervoor gebruiken?Maakt het wat uit dat de kabel die nu van de B+(dynamo) is aangesloten op de + pool van de startaccu's(en die dus zal worden aangesloten op de diodeverdeler), dunner is dan de kabels(10qmm) die ik heb gekocht om de start- en HH-accu's aan te sluiten op de diodeverdeler?
Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is.
Groeten Mark
Moet de B+ die ik moet aansluiten op de diodeverdeler(dus'áanvoer' van de dynamo)gezekerd worden,en kan ik daarvoor de zekering die nu is op genomen in de kabel, die de startaccu's voed, gebruiken?
DE man die mij de diodeverdeler heeft verkocht zei dat ik voor het in serie schakelen van de 2 HH-accu's(180Ah) dezelfde kabeldikte 10qmm kan gebruiken als voor het aansluiten van de 2 accu-sets(start+huish.)op de diodeverdeler.Bij de startaccu's zag ik dat er enorm dikke kabels waren gebruikt om de accu's in serie te schakelen.Is dit nodig of kan ik inderdaad de 10qmm hiervoor gebruiken?Maakt het wat uit dat de kabel die nu van de B+(dynamo) is aangesloten op de + pool van de startaccu's(en die dus zal worden aangesloten op de diodeverdeler), dunner is dan de kabels(10qmm) die ik heb gekocht om de start- en HH-accu's aan te sluiten op de diodeverdeler?
Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is.
Groeten Mark
- Bert_s
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
- Locatie: Zetten
alternatief voor scheidingsdiodeaansluiting
In deze draad is uitgelegd hoe je een scheidingsdiode aan moet sluiten bij de 508D ambulance. Er is door o.a. Ernst uitgelegd dat je de scheidingsdiode als het ware tussen de dynamo enerzijds en anderzijds de startmotot en de + van de huishoudaccu moet zetten.
Nu heb ik ergens een schema gezien (http://www.busandmotorhome.com/acc/Sola ... iagram.htm) dat er op neerkomt dat je de scheidingsdiode eenvoudig tussen de + van de startaccu en de + van de huishoudaccu zet. Dit zou een stuk eenvoudiger zijn omdat je dan de kabels van dynamo en startmotor allemaal kan laten zitten.
Ergens heb ik het idee dat deze aanleg ook mogelijk is maar misschien weet iemand (Ernst?) nadelen te noemen?
Bert
Nu heb ik ergens een schema gezien (http://www.busandmotorhome.com/acc/Sola ... iagram.htm) dat er op neerkomt dat je de scheidingsdiode eenvoudig tussen de + van de startaccu en de + van de huishoudaccu zet. Dit zou een stuk eenvoudiger zijn omdat je dan de kabels van dynamo en startmotor allemaal kan laten zitten.
Ergens heb ik het idee dat deze aanleg ook mogelijk is maar misschien weet iemand (Ernst?) nadelen te noemen?
Bert
Re: alternatief voor scheidingsdiodeaansluiting
Bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door Unknown User op 08 mei 2006, 01:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
- Locatie: Drunen
- Contacteer:
Re: alternatief voor scheidingsdiodeaansluiting
Hallo Bert,Bert_s schreef:In deze draad is uitgelegd hoe je een scheidingsdiode aan moet sluiten bij de 508D ambulance. Er is door o.a. Ernst uitgelegd dat je de scheidingsdiode als het ware tussen de dynamo enerzijds en anderzijds de startmotot en de + van de huishoudaccu moet zetten.
Nu heb ik ergens een schema gezien (http://www.busandmotorhome.com/acc/Sola ... iagram.htm) dat er op neerkomt dat je de scheidingsdiode eenvoudig tussen de + van de startaccu en de + van de huishoudaccu zet. Dit zou een stuk eenvoudiger zijn omdat je dan de kabels van dynamo en startmotor allemaal kan laten zitten.
Ergens heb ik het idee dat deze aanleg ook mogelijk is maar misschien weet iemand (Ernst?) nadelen te noemen?
Bert
Klopt heb ik ook gedaan, simpel + doorlussen via cyrix.
Werkt kipsimpel en geen verlies, kan zelfs nog via schakelaar je huishoudaccu;s als startaccu's bijschakelen.
Ik heb nog geen nadelen kunnen vinden hooguit de prijs.
Groeten Ron
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Bert,
Je moet geen appels met peren vergelijken.
De Cyrix is geen scheidingsdiode. De Cyrix is een intelligent apparaatje dat zelf aan de spanning ziet of-ie open of dicht moet... D.w.z. dat niet alleen het draaien van de motor, maar ook de acculader en het eventuele zonnepaneel kunnen zorgen dat beide accu's geladen worden. Het aansluiten is supermakkelijk, gewoon tussen plus accu en plus accu en een dun draadje naar massa. Een 80 A exemplaar kost net onder de € 100 (te verkrijgen bij diverse webwinkels).
Een "dom" relais kost enkele tientallen Euri minder, maar moet een stuurdraad hebben, die wordt aangesloten op de D+ van de generator en een blusdiode over de spoel.
Een scheidingsdiode ("diodeblok") zit qua prijs tussen relais en Cyrix in. Het voordeel is een optimale verdeling van de laadstroom over de accu's, het nadeel is dat je, om de spanningsval over de dioden te compenseren, een modificatie moet plegen aan de spanningsregelaar van je generator. Bij veel Bosch-types zit die ingebouwd en is het nogal een priegelkarweitje, waarvoor de generator er uit moet, wat je bij een Düsseldorfer toch altijd een paar open wonden aan je handen en onderarmen oplevert (in mijn ervaring).
NB Door veldeffect-transistoren (FETs) toe te passen in het "diodeblok" heb je een veel kleinere spanningsval, maar een veel hogere prijs.
BTW Waar "Cyrix" staat, kun je ook wel andere merken invullen. Google vindt vast wel alternatieven.
Succes met kiezen, kopen en aansluiten!
Ernst
Je moet geen appels met peren vergelijken.
De Cyrix is geen scheidingsdiode. De Cyrix is een intelligent apparaatje dat zelf aan de spanning ziet of-ie open of dicht moet... D.w.z. dat niet alleen het draaien van de motor, maar ook de acculader en het eventuele zonnepaneel kunnen zorgen dat beide accu's geladen worden. Het aansluiten is supermakkelijk, gewoon tussen plus accu en plus accu en een dun draadje naar massa. Een 80 A exemplaar kost net onder de € 100 (te verkrijgen bij diverse webwinkels).
Een "dom" relais kost enkele tientallen Euri minder, maar moet een stuurdraad hebben, die wordt aangesloten op de D+ van de generator en een blusdiode over de spoel.
Een scheidingsdiode ("diodeblok") zit qua prijs tussen relais en Cyrix in. Het voordeel is een optimale verdeling van de laadstroom over de accu's, het nadeel is dat je, om de spanningsval over de dioden te compenseren, een modificatie moet plegen aan de spanningsregelaar van je generator. Bij veel Bosch-types zit die ingebouwd en is het nogal een priegelkarweitje, waarvoor de generator er uit moet, wat je bij een Düsseldorfer toch altijd een paar open wonden aan je handen en onderarmen oplevert (in mijn ervaring).
NB Door veldeffect-transistoren (FETs) toe te passen in het "diodeblok" heb je een veel kleinere spanningsval, maar een veel hogere prijs.
BTW Waar "Cyrix" staat, kun je ook wel andere merken invullen. Google vindt vast wel alternatieven.
Succes met kiezen, kopen en aansluiten!
Ernst
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Hi Mark,
Bij de startaccu's zag ik dat er enorm dikke kabels waren gebruikt om de accu's in serie te schakelen.
Je geeft zelf het antwoord al: startaccu's. Tijdens het starten loopt er door het hele startaccucircuit (hoeveel punten is de C waard?), dus ook de kabel tussen de beide accu's, een stroom van honderden ampères. Vandaar die 70 qmm.
Is dit nodig of kan ik inderdaad de 10qmm hiervoor gebruiken?
Voor het laden van je huishoudaccu is maximaal (dus bij lege huishoudaccu en volle startaccu) de stroom beschikbaar die de generator kan leveren (bij de OM314 14V/35A of 28V/25A). In praktijk minder.
Als je het vuistregeltje aanhoudt maximaal 4 A per qmm (bij gelijkstroom) zit je met 10 qmm goed.
BTW Je neemt toch wel "litze"draad, d.w.z. een kabel samengesteld uit dunne tiertjes? Want massieve koperdraad ("VD"- of "installatiedraad") kan doortrillen bij toepassing in een mobiele omgeving.
Maakt het wat uit dat de kabel die nu van de B+(dynamo) is aangesloten op de + pool van de startaccu's(en die dus zal worden aangesloten op de diodeverdeler), dunner is dan de kabels(10qmm) die ik heb gekocht om de start- en HH-accu's aan te sluiten op de diodeverdeler?
Als dat een kabel is die van huis uit aangesloten zat, mag je aannemen dat-ie dik genoeg is. Dat jouw kabel dikker is, maakt niets uit. Waarschijnlijk moet jij verder naar de huishoudaccu en dan is die extra dikte alleen maar gunstig om het verlies door de weerstand van de kabel te beperken.
Succes!
Ernst
Bij de startaccu's zag ik dat er enorm dikke kabels waren gebruikt om de accu's in serie te schakelen.
Je geeft zelf het antwoord al: startaccu's. Tijdens het starten loopt er door het hele startaccucircuit (hoeveel punten is de C waard?), dus ook de kabel tussen de beide accu's, een stroom van honderden ampères. Vandaar die 70 qmm.
Is dit nodig of kan ik inderdaad de 10qmm hiervoor gebruiken?
Voor het laden van je huishoudaccu is maximaal (dus bij lege huishoudaccu en volle startaccu) de stroom beschikbaar die de generator kan leveren (bij de OM314 14V/35A of 28V/25A). In praktijk minder.
Als je het vuistregeltje aanhoudt maximaal 4 A per qmm (bij gelijkstroom) zit je met 10 qmm goed.
BTW Je neemt toch wel "litze"draad, d.w.z. een kabel samengesteld uit dunne tiertjes? Want massieve koperdraad ("VD"- of "installatiedraad") kan doortrillen bij toepassing in een mobiele omgeving.
Maakt het wat uit dat de kabel die nu van de B+(dynamo) is aangesloten op de + pool van de startaccu's(en die dus zal worden aangesloten op de diodeverdeler), dunner is dan de kabels(10qmm) die ik heb gekocht om de start- en HH-accu's aan te sluiten op de diodeverdeler?
Als dat een kabel is die van huis uit aangesloten zat, mag je aannemen dat-ie dik genoeg is. Dat jouw kabel dikker is, maakt niets uit. Waarschijnlijk moet jij verder naar de huishoudaccu en dan is die extra dikte alleen maar gunstig om het verlies door de weerstand van de kabel te beperken.
Succes!
Ernst
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
- Locatie: Drunen
- Contacteer:
combinatie cyrix en omvormer.
Hoi Ernst,
Nog even een aanvullende vraag over dit onderwerp.
In mijn bus had ik die cyrix ingebouwd omdat je tijdens het rijden dan lekker de huishoud boel oplaadt.
Nu in mijn huidige camper zit dit systeem niet.
Kan alleen opladen als ik aan de 230 sta.
Dus zit een omvormer van 230 naar 12 die als ik aan de paal sta de huishoudaccu oplaadt. Nu wil ik de plus van de startaccu doorlussen naar de cyrix en zo mijn huishoud accu tijdens het rijden opladen. Zijn hier nog problemen mee te verwachten of kan ik dit straffeloos doen.
Ik vrees dat ik wel weer een andere cyrix moet halen want deze camper is 12 v en de bus was 24. Ik neem niet aan dat ik die cyrix van 24 v kan gebruiken om 12 v door te laden.
Groeten Ron
Nog even een aanvullende vraag over dit onderwerp.
In mijn bus had ik die cyrix ingebouwd omdat je tijdens het rijden dan lekker de huishoud boel oplaadt.
Nu in mijn huidige camper zit dit systeem niet.
Kan alleen opladen als ik aan de 230 sta.
Dus zit een omvormer van 230 naar 12 die als ik aan de paal sta de huishoudaccu oplaadt. Nu wil ik de plus van de startaccu doorlussen naar de cyrix en zo mijn huishoud accu tijdens het rijden opladen. Zijn hier nog problemen mee te verwachten of kan ik dit straffeloos doen.
Ik vrees dat ik wel weer een andere cyrix moet halen want deze camper is 12 v en de bus was 24. Ik neem niet aan dat ik die cyrix van 24 v kan gebruiken om 12 v door te laden.
Groeten Ron
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Hi Ron,
Alleen met stroom van de wal opladen lijkt me niet echt fijn, je wordt zo afhankelijk! En dat terwijl je waarschijnlijk elke dag rijdt en electrisch vermogen òver hebt. Plus het gevaar dat je je huishoudaccu's misschien wel te diep ontlaadt.
V.w.b. de Cyrix: die kun je geheel straffeloos aansluiten tussen plus startaccu en plus huishoudaccu (indien allebei 12V !) met nog een dun draadje naar massa.
Terecht veronderstel je dat er voor 12V en voor 24V verschillende Cyrixen zijn. In het typenummer zie je de spanning en de maximale stroom, b.v. de 8012 is voor 80A/12V.
Groeten, ook aan Yvonne,
Ernst
Alleen met stroom van de wal opladen lijkt me niet echt fijn, je wordt zo afhankelijk! En dat terwijl je waarschijnlijk elke dag rijdt en electrisch vermogen òver hebt. Plus het gevaar dat je je huishoudaccu's misschien wel te diep ontlaadt.
V.w.b. de Cyrix: die kun je geheel straffeloos aansluiten tussen plus startaccu en plus huishoudaccu (indien allebei 12V !) met nog een dun draadje naar massa.
Terecht veronderstel je dat er voor 12V en voor 24V verschillende Cyrixen zijn. In het typenummer zie je de spanning en de maximale stroom, b.v. de 8012 is voor 80A/12V.
Groeten, ook aan Yvonne,
Ernst
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
- Locatie: Drunen
- Contacteer:
Admin schreef:Hi Ron,
Alleen met stroom van de wal opladen lijkt me niet echt fijn, je wordt zo afhankelijk! En dat terwijl je waarschijnlijk elke dag rijdt en electrisch vermogen òver hebt. Plus het gevaar dat je je huishoudaccu's misschien wel te diep ontlaadt.
V.w.b. de Cyrix: die kun je geheel straffeloos aansluiten tussen plus startaccu en plus huishoudaccu (indien allebei 12V !) met nog een dun draadje naar massa.
Terecht veronderstel je dat er voor 12V en voor 24V verschillende Cyrixen zijn. In het typenummer zie je de spanning en de maximale stroom, b.v. de 8012 is voor 80A/12V.
Ok Ernst bedankt en groetjes ook aan Silvia.
Groeten, ook aan Yvonne,
Ernst
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
ik heb een 24v startaccu en 12v huishoudaccu .. kan ik dan de 24v cytrix gebruiken om mijn 12v huishoudaccu op te laden??
Makkelijk antwoord: nee! D.w.z. niet zonder meer!
Over het 24-12 V verhaal is er al heel veel op dit forum geschreven, o.a. naar aanleiding van vragen van Bertus.
Wellicht ten overvloede: weet je zeker dat je een 24 V startaccu hebt en niet twee 12 V accu's die bij normaal gebruik parallel staan en alleen tijdens het starten in serie? In het eerste geval branden al je lampjes ook op 24 V, in het tweede geval zit er ergens onder de bestuurdersstoel een zwart kastje dat een luide klik laat horen als je start.
Laad ze,
Ernst
Makkelijk antwoord: nee! D.w.z. niet zonder meer!
Over het 24-12 V verhaal is er al heel veel op dit forum geschreven, o.a. naar aanleiding van vragen van Bertus.
Wellicht ten overvloede: weet je zeker dat je een 24 V startaccu hebt en niet twee 12 V accu's die bij normaal gebruik parallel staan en alleen tijdens het starten in serie? In het eerste geval branden al je lampjes ook op 24 V, in het tweede geval zit er ergens onder de bestuurdersstoel een zwart kastje dat een luide klik laat horen als je start.
Laad ze,
Ernst
zo da's snel :)Admin schreef: Wellicht ten overvloede: weet je zeker dat je een 24 V startaccu hebt en niet twee 12 V accu's die bij normaal gebruik parallel staan en alleen tijdens het starten in serie? In het eerste geval branden al je lampjes ook op 24 V, in het tweede geval zit er ergens onder de bestuurdersstoel een zwart kastje dat een luide klik laat horen als je start.
ja bedoelde het anders, heb een 24 systeem , met 2 12v accus, het systeem werkt altijd op 24v, er wordt niet geschakeld ofzo ... (heb dus bijvoorbeeld voor mijn autoradio een aparte 24v->12v omvormer)
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Een gel-accu vereist een hogere spanning en een kleinere stroom dan een "natte" loodaccu en kan dus niet uit dezelfde bron geladen worden. Want uiteindelijk doen scheidingsrelais en Cyrix weinig anders dan twee batterijen op het goede moment parallel schakelen.
Zie het artikel van Max Granaat in Uitlaatklep 2004/4. De daarin beschreven oplossing werkt ook met een 24 V boordnet (24>230 V inverter; 230>14.4 V gelacculader).
Succes,
Ernst
Zie het artikel van Max Granaat in Uitlaatklep 2004/4. De daarin beschreven oplossing werkt ook met een 24 V boordnet (24>230 V inverter; 230>14.4 V gelacculader).
Succes,
Ernst
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast