Dubbelluchters of in ieder geval Bugatti Fans
Een droom auto
’s Werelds snelste en duurste vierwieler deed eind april een paar dagen Nederland aan.
Prijs 1,8 miljoen euro (op NL kenteken)
De Bugatti Veyron was in Nederland om potentiële kopers (en een verdwaalde journalist) te laten snuffelen aan hoe het is om met 1001 pk onder de rechtervoet te rijden. En dus was het spitsuur daar in die verlengde vissenkom van importeur Hessing langs de A2. De Bentley’s, Rollsen en Ferrari’s stonden er driedubbel geparkeerd. Vier bezoekers hapten toe. Onder hen bevinden zich de Quote 500-leden Michel Perridon en Wim Zegwaard. Een duo voor wie minister Zalm een standbeeld mag oprichten, want de heren verklapten de hier 1,8 miljoen euro kostende bolide gewoon op Nederlands kenteken te zullen gaan rijden. Dat is 1,4 miljoen euro (7 ton per auto) aan BPM-belasting in de staatskas. Dat het beide heren menens is, blijkt wel uit hun huidige wagenpark. Perridon zette al eerder ondermeer zijn Porsche Carrera GT (ruim zes ton) en Zegwaard zijn verlengde Maybach 62 (bijna zes ton) op Nederlands kenteken. Perridon: ‘Ik ben Nederlander en betaal hier belasting. Als je zo’n auto koopt ga je toch niet op buitenlands kenteken rijden? Dat vind ik zo’n armoe.’
De Bugatti Veyron is bedacht door oud Volkswagenbaas Ferdinand Piëch die in de jaren negentig, verblind door de grote financiële successen, slechts oog had voor lekkers en luxe. Hij kocht namen als Bentley en Lamborghini en kwam zelfs met een Volkswagen van anderhalve ton: de Phaeton. Piëch wilde van Bugatti de overtreffende trap op autogebied maken. Hij hield woord. De Veyron is de duurste, snelste (0 tot 100 in 2,5 seconde), sterkste en snelst euro 98 drinkende auto geworden die er ooit te koop is geweest voor de weg. En dat zal de komende jaren nog wel eventjes zo blijven. Al is het maar omdat geen fabrikant in het huidige klimaat zo’n investering zou willen (of kunnen) aangaan. Van de Veyron worden maximaal 300 exemplaren gebouwd. Bijna de helft is reeds verkocht. Zonder belastingen komt hij uit op 1,1 miljoen en dat mag eigenlijk een fooi heten voor een auto waarvan de ontwikkelingskosten de 300 miljoen euro reeds overschrijden. Op iedere auto legt eigenaar Volkswagen zo’n vier miljoen euro toe. Hoe dat kan? Project Veyron duurde uiteindelijk negen jaar en werd keer op keer uitgesteld. De monteurs bij Bugatti moesten het wiel namelijk helemaal opnieuw uitvinden, niemand heeft ooit een auto van 1001 pk gebouwd die meer dan 400 kilometer per uur kan halen. Waar vind je een versnellingsbak die zoveel vermogen aankan? Welke bandenfabrikant heeft een band die zo’n topsnelheid aan kan? Zelfs een Formule 1-auto haalt slechts 375 kilometer per uur. Michelin durfde pas na 2,5 jaar ‘oui’ te zeggen. Het mooie is dat de Veyron door Michelin eigenlijk begrensd is op die 407 kilometer per uur: in theorie zou de auto nog wel harder kunnen, maar de Franse bandenfirma durfde dat niet aan…
Mooi? Duur? Over the top? Het zijn eigenlijk allemaal maar compleet irrelevante vragen als je het hebt over de Bugatti Veyron. Zeker is dat Volkswagen een bij zijn lancering reeds legendarische auto heeft gebouwd die zelden of nooit overtroffen zal gaan worden overtroffen.
Gereden Bugatti Veyron
motor 8.0 W16
pk’s 1001 pk
0 tot 100 2,5 seconde
topsnelheid 407 km/u
gewicht 1950 kilo
levertijd 1 jaar
maximaal productie 300 stuks
verkocht in NL 4 stuks
En wij dromen lekker verder
Bertus
Voor de Bugatti Fans
- berriaaf
- Berichten: 1331
- Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26
Voor de Bugatti Fans
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
- Berthil
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32
Zo dacht ik er anderhalf jaar geleden ook over en heb dus mijn 508 gekocht. En het bevalt prima.Gerard schreef:Dat wordt lang sparen zeg...
Sparen voor later? Later begint vandaag!
Berthil
P.S. wie is die man achter je? Het lijkt Grissom wel van CSI?
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast