Hoi Johan,
De rijbewijs kwestie heeft niets van doen met het feitelijk gewicht van een voertuig, maar wordt puur afgewikkeld op basis van het geen op het kenteken staat. Daarover is jurispudentie, en ter zake van die jurispudentie hebben er in het verleden ook bevestigingsbrieven op de club site gestaan van de politie Friesland, en de ANWB. Inmiddels is door het CBR en de Polititie op mijn verzoek de geldigheid van die jurisprudentie nogmaals bevestigd <per e-mail cq per brief> (het arrest is namlijk van wat oudere datum).
Overgewicht zal men in eerste intantie beoordelen op basis van het geen men constateerd als gewicht (doormiddel van weging), en de gegevens op het kenteken, echter als het kenteken alleen een ledig gewicht vermeld zoals bij jouw en mij het geval is, dan zal men naar ander bronnen moeten zoeken om het max vast te stellen, dit kan zoals gezegt een type plaatje in de cabine zijn, of info zoals bekend bij de RDW (deze gegevens zijn door de Politie per computer life raadpleegbaar) kijk maar eens wat er over jouw kenteken bij de RDW bekend is door te kijken op:
https://info.apk.nl/ovi/oviinvoer.aspx en tik je kenteken in.
Naast deze openbare gegevens is voor de Politie ook de historie raadpleegbaar, zo kon de RDW in het kader van overleg over de inbouw van een OM364A in mijn 508 mij alle handen technische info gegeven over de maximale toegelaten massa voordat het een Camper werd, uit dien hoofde weet ik dus ook dat bij de RDW vermeld staat dat het een 5tons voertuig is.
De hoeveelheid beschikbare info bij de RDW is beslist niet voor ieder voertuig het zelfde, zo was voor mijn voertuig destijd niets bekend omtrent max te trekken gewichten en heb ik daarvoor eerst een verklaring bij Mercedes Nijkerk moeten opvragen, waarna de RDW deze gegevens in hun bestanden verwerkt heeft, waarna ze mijn een aangepast kentekenbewijs verstrekt hebben met vermelding van de te trekken gewichten.
Twan