Hallo Peter,
Ik lees dat je installatie al 24V is. Dat maakt het leven wat gemakkelijker.
Ik zou gaan voor twee zo groot mogelijke zonnepanelen. Ik heb er twee op liggen, leveren samen dik 500W.
Ze staan beide in serie, dit zodat de lader al snel opstart bij een beetje licht.
Ik heb twee 12V 250Ah AGM accu's in serie staan om zo de 24V spanning te verkrijgen. Wegen samen dik 150kg.
De solar lader is een Victron MPPT 150/35 (max spanning van de panelen mag 150V zijn, max laadstroom is 35A).
Mijn lader staat nu al dik drie jaar permanent aangesloten, werkt probleemloos.
De omvormer is een Victron Multiplus Compact 24/1600/40 (24Volt, 1600W aan gemaakte 230V, 40A laadstroom naar de accu's als je vanuit de stroompaal wil laden).
Ik heb een battery monitor om te zien wat er in en uit de accu's gaat.
Ik heb een Digital Multi Control voor de omvormer.
Dit alles voorzien van de juiste zekeringen en hoog stroom schakelaars, het moet wel veilig blijven en niet afbranden.
Kijk maar even op internet wat het allemaal kan.
Werkt al drie jaar probleemloos.
Groetjes, Mark
Stroomvoorziening revisie, wellicht noodzakelijk
-
Mark V
-
Mark V
Re: Stroomvoorziening revisie, wellicht noodzakelijk
Oh ja, een generator hebben we ook, zo'n Honda ding, maar die gebruiken we alleen als we de camper electrisch moeten verwarmen.
De accu's zijn nog nooit leeg geraakt. Twee Engel koelkasten trekken ze echt niet leeg.
De accu's zijn nog nooit leeg geraakt. Twee Engel koelkasten trekken ze echt niet leeg.
-
Mark V
Re: Stroomvoorziening revisie, wellicht noodzakelijk
Hallo,
Dat laden met 40A is voor mijn accu's geen probleem.
Ik heb daar ook nog nooit van gehoord.
Ik heb mijn spullen bij de stroomwinkel gekocht. Zij kunnen je zeker ook voorlichten in dit geheel.
Groetjes, MArk
PS let zeker op de bekabeling. die moet super in orde zijn.
Dat laden met 40A is voor mijn accu's geen probleem.
Ik heb daar ook nog nooit van gehoord.
Ik heb mijn spullen bij de stroomwinkel gekocht. Zij kunnen je zeker ook voorlichten in dit geheel.
Groetjes, MArk
PS let zeker op de bekabeling. die moet super in orde zijn.