Wat is er vandaag gebeurd?

(Leuteren = kletsen)
Hier bestaat geen off-topic. Maar wel goede omgangsvormen!
Plaats reactie
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Da's waar; deze zitten er al sinds sint-juttemis in, al heb ik vorig jaar nog wel gecontroleerd of ze het allemaal deden en dat was het geval. Moet toch wat te sleutelen overblijven :mrgreen:

Heb trouwens nog een 80pk blok gevonden voor niet al te veel met ook niet al te veel kilometers, zaterdag maar even kijken of 't wat is, want ouwe rotzooi heb ik al genoeg :mrgreen:

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Maxer
Contacteer:

Bericht door Maxer »

We zijn afgelopen maandag vertrokken vanaf Portimao richting Elvas. Onderweg verloren we een wiel van de aanhanger! De as afgebroken. Het wiel met trommel en al is weg.
Waar en wanneer dat is gebeurt geen idee want je merkt daar niets van voorin. Alles zat onder de rubber, die band is een tijdje aan het slepen geweest dus de gelukkige vinder zal er niet veel meer aan hebben ben ik bang . . Doorgereden naar Elvas en daar gestaan op de bekende plaats bij het aquaduct. Direct allerlei garagebedrijven opgezocht met de auto maar niemand kon / wilde een nieuwe as bestellen en monteren. Inmiddels geen internet meer dus aan een vriend via sms gevraagd of hij aan een aanhanger bedrijf in Spanje dan wel Portugal kon komen en dat kon hij, in Almendraleo. Daarheen gereden en, je raad het al, ze konden mij niet helpen. Goed, ik was er klaar mee en ben nu op weg naar huis met een 3 wielige aanhanger en dat gaat uitstekend! We staan nu al 150 km Bordeau voorbij en aan niets is te zien dat er iets niet goed gaat. Dus heb ik goede hoop dat er geen problemen bij komen en heb een afspraak bij een busreparatiebedrijf in Duiven voor een nieuwe balg en tegelijk zal hij een nieuwe as monteren. Hopelijk dus eind goed, al goed!
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Nico, enig idee hoe zo'n as zomaar kan breken? Lijkt me toch een rare gewaarwording, hopelijk kom je er probleemloos mee thuis! :)

Vandaag vrij; dus ik denk, ik ga maar eens effe shoppen voor die snelgloeiers. Een standaardoplossing is er niet, die kon je volgens de heren van Electrostart in Den Helder wel kopen voor Mercedessen, maar dat zijn andere gloeiers die niet in mijn blok passen. Met de nummers van mijn oude exemplaren konden ze geen officiele match vinden, maar als ik er even ééntje langs zou brengen konden ze wellicht wat kunnen vergelijken en zelf een set voor mij samenstellen.

Dat kon echter nog wel even duren en aangezien ik toch wel van dat gerook en gestink af wil zijn denk ik, voor die paar euries zoek ik wel even een nieuw setje. Electrostart had ze niet op voorraad, diverse automaterialenzaken evenmin. Op internet vond ik enkel Chinese imitaties, waarvan al snel bleek dat de kwalitateit uiterst dubieus is: sommige mensen hebben zelfs een extra set op zak voor als er één kapot gaat onderweg!

Dus google maar even losgelaten op de types en nummers. Op beide nummers weinig te vinden, behalve bij een handelaar in Duitserland die new-old-stock verkoopt voor veel te veel. Voor de grap eens op het Hanomag nummer gezocht en wat kregge we nouw, de webwinkel Mister Auto heeft de Beru 142MJ gewoon op voorraad voor het vorstelijke bedrag van 15 euro per stuk incl. BTW. Gelijk maar 4 besteld, als het goed is worden ze dinsdag afgeleverd, ruim op tijd dus voor het weekend erop! :mrgreen: Ze zijn er al eens uit geweest en met kopervet weer gemonteerd, dus daar verwacht ik gelukkig geen problemen mee!

Gewoon ff uit interesse, weet iemand hoe lang en wanneer je die dingen moet vervangen? Is daar een interval voor, of is het een gevalletje als ie stuk is, nieuwe erin?

Groeten Jeroen
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ik vrees dat ik alleen maar in directe inspuiters heb gereden.

Ik heb wel op een McCormick gereden en daar heb ik wel eens nieuwe gloeipluggen ingedraaid, toen er drie van de vier doorgebrand waren. Ik denk na een jaar of 30 à 40. Na die tijd geen ether meer nodig gehad.

O nee, ik heb begin jaren '70 twee busjes gehad (F35 en een 306), maar daar is alles altijd heel gebleven. En nu ik er aan denk, een oeroude DAF 2800, met een weerstand in het dashboard (handig voor de roker, als de aansteker kapot is). Ook nooit hoeven te vervangen.
Maar met die laatste voertuigen ook nooit langer dan 60 s hoeven te gloeien...
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Kapot, nieuwe er in Jeroen.
Ik weet niet welk voltage je nu hebt gekocht.
Maar als het 11 Volt is, dan moet je wel de voorweerstand en de cabine-gloeispiraal er tussenuit halen, anders gaat het niet goed komen. Worden het weer langzaamgloeiers.
Dus gewoon een directe draad tussen gloeiknop en pitten, niets er tussen.
Kun je nog op de plek van de cabine-spiraal een lampje monteren zodat je ziet of je daadwerkelijk gloeit.

Dat is het eigenlijk.:)

Edit: Zie dat het 9,5V pitten zijn.
Wordt hetzelfde verhaal als boven, dan zijn ze lekker vlot op temp. Ik gloei ca 5 á 7 sec bij de normale Nederlandse temperaturen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bij mij zit er al een lampje in om te checken of je gloeit, bij dat hok van mij gaat dat via het contactslot en zit er geen spiraal tussen in het dashboard. Wel een lampje dat gaat branden als het geheel warm genoeg is en je kunt starten, maar of daar enige intelligentie in zit, behalve dat het altijd na ongeveer een minuut gaat branden, betwijfel ik!

Of die dingen nu kapot zijn is makkelijk te testen, vorig jaar nog gedaan, dus voor de zekerheid nog maar een keer. Alle 4 eruit gehaald en weer aangesloten met een extra massadraadje (op het gespoten kleppendeksel neerleggen was niet voldoende en resulteerde in een vonkenregen! :mrgreen: ) en alle 4 werden ze roodgloeiend na een seconde of wat. Boel weer in elkaar gezet, en nog steeds slecht starten.

Niet gehinderd door enige kennis van zaken maar even een kras op de plaat van de inspuitpomp gezet en het ding een beetje vroeger gezet. Hierna werd het starten enkel erger, wat ik een beetje gehoopt had omdat het wel heel erg verdacht veel leek op het fenomeen van de voorjaarsvakantie van vorig jaar, toen de vervroeging van de oude pomp niet meer bleek te werken, wat het begin was van de ellende vorig jaar! Pomp een millimeter of 2 voorbij m'n beginstreepje gezet en daarna weer gloeien, starten, en lopen zonder roken, stinken of sputteren. Misschien staat ie niet helemaal lekker (ik heb nou eenmaal Leo's dieselgehoor niet :mrgreen: ) maar het ding start nu in elk geval zonder roken of stinken, zoals het hoort eigenlijk. :)

Prettig weekend!

Jeroen
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Jeroen_Hanomaf schreef:Misschien staat ie niet helemaal lekker
Dat merkje vanzelf wel. Als je veel minder kracht hebt, staat ie te laat.
Maar als hij niet walmt zal het allemaal wel meevallen.

Na een seconde of wat staan je huidige stiften roodgloeiend?
Waarom zit jij dan een minuut voor te gloeien? :shock: 8)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Na een seconde of 15 is het uiteinde roodgloeiend; pas na een seconde of 45 is het hele ding roodgloeiend (en het uiteinde zelfs wit!). Als het warm is, is een halve minuut of 20 seconden wel genoeg, maar als het wat kouder is wat langer... ;)

Vandaag trouwens een 80pk D142L1 uit een F55 opgehaald. Kostte niet heel veel, had flink meer compressie als wat ik nu heb (niet gemeten, maar door gewoon rondtornen al voelbaar!) en voor wat extra nog wat losse onderdelen meegenomen als koplampen, tank, en nog wat klein spul. Het voordeel van zo'n blok t.o.v. het ombouwen/opknappen van de mijne is dat alle spullen (waterpomp met grotere waaier, extra oliekoeler etc) er ook al op zitten.

Mooi dagje uit zo, lekker weertje erbij, mooi onderweg effe lekker eten, mooi met vaders even op stap :)

Groeten Jeroen
DVIII

Bericht door DVIII »

eindelijk , na vier dagen een paraafje kunnen zetten op het oude (1977) 406 busje, er zit nu een nieuw (stokoud) torretje in . ach en ik vergeet trouwens steeds meer, na een kwartier starten toch maar eens gezocht naar een oorzaak , had ik de veer van het regelmembraan nog in mijn overall, (MB (standard-oberst-slosser) fehler 6345/ 31 / 615 , feder vergessen !! ) :roll:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Blij te lezen dat ook Dave maar een normaal sterfelijk mens is die wel eens iets vergeet! ;) :mrgreen:

Overigens heb ik net nog even de wielen van de Hano los gehad, grrr moment, toch (weer!) één lekkend cupje bij het linkervoorwiel. Rempedaal staat nog hoog en remt ook nog recht op het gevoel. Vloeistof was nog wel mooi schoon, geen roest, maar aangezien het boeltje vorig jaar niet los geweest is weet ik niet of het er toen ook al zat. Alles netjes schoongemaakt en maar even een rondje rijden -zien we vrijdag wel even...

Gaan er trouwens nog meer mensen naar het Dbbluch weekend in Arnhem? Voor 't eerst sinds jaren maar weer eens een kijkje nemen...

Groeten Jeroen
Detlev

Bericht door Detlev »

Jazeker..... 8) Morgen vroeg bus halen en inpakken.
Mercedes 406 uit 1969
Paul

Bericht door Paul »

Ja, ben er ook met vrouw, kind en bus
GerardH
Contacteer:

Bericht door GerardH »

Wij ook maar weer eens naar Arnhem. Wel een kort bezoek vanaf zaterdagmiddag laat.
melvin

Bericht door melvin »

Ik ben er ook bij, met bus en vriendin;)
kennisje van me staat er ook met dr 609 om zeilen te maken.

gezellige boel:)
Leo en Janet
Contacteer:

Bericht door Leo en Janet »

Vanmorgen de schokbrekers vervangen van onze 609.

Ik kan dit aan alle 609 bezitters aanbevelen, wat een verschil!!!! Als we een bultje over gingen dan moest alles in de kastjes weer geordend. :roll: Als proef over een bultig stuk weiland gereden en het geschommel wordt gelijk gedempt.

De oude schokbreker waren op één na gemakkelijk met de hand heen en weer te bewegen.

Afbeelding

Afbeelding

Type aanduiding Koni's:
Schokbrekers voorkant 1178SP1
Schokbrekers achterzijde 1179SP1
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Weer terug van het Dubbellucht weekend, nog wat docu-spullen afgegeven, dus weer wat ruimte. Waarschijnlijk ben ik verder een van de weinigen die kan zeggen dat z'n schoorsteen van z'n kachel er onderweg afgewaaid is... helemaal uit het plastic gebroken! Was wel koud in de nacht, het ijs stond aan de binnenkant van het achterraam!

Ook lijkt het alsof de motor niet aan z'n maximum toerental komt, trekken doet hij prima, ook tegen de volle wind op de dijk en omhoog bij het Naviduct trekt hij prima, gezien de staat van de motor, die verre van optimaal te noemen is. In z'n 4 voel je gewoon dat hij bij 50 opeens gewoon stopt. Eens kijken of de bediening vanaf het pedaal wel ver genoeg komt, of wellicht staat de pomp op een te laag toerental afgesteld. Ik gok op het eerste... :mrgreen:

Groeten Jeroen
Maxer
Contacteer:

Bericht door Maxer »

Leo en Janet schreef:Vanmorgen de schokbrekers vervangen van onze 609.

Ik kan dit aan alle 609 bezitters aanbevelen, wat een verschil!!!! Als we een bultje over gingen dan moest alles in de kastjes weer geordend. :roll: Als proef over een bultig stuk weiland gereden en het geschommel wordt gelijk gedempt.

De oude schokbreker waren op één na gemakkelijk met de hand heen en weer te bewegen.
Ja, schokdempers vervangen is geen weelde. Er wordt standaard veel te lang mee doorgereden, het zijn dan op z'n best nog fietspompen en doen weinig meer om de wagen op de weg te houden. Men realiseert zich niet voldoende dat die dingen tot taak hebben de wielen op de weg te houden i.p.v. los te komen op een wat hobbelige weg. Meer comfort is mooi meegenomen maar eigenlijk bijzaak.
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Nu krijg ik het idee dat er wel enig verschil in kwaliteit / cq demping zit bij de n ieuwe koni,s, (dubbelwerkend ???) tov de oude orginal ? teile... :roll: :wink:

Frank
Maxer
Contacteer:

Bericht door Maxer »

Er zit ongetwijfeld verschil in de diverse schokdempers. Dubbelwerkend zijn ze echter allemaal. Je zou raar opkijken als ze dat niet zouden zijn . .
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Eigen stomme schuld!

Ben al een paar dagen bezig met het verwijderen van de twee verdampers van de airco's (de compressors draaien toch alleen op de motor). De gewonnen ruimte benut ik voor meer kastruimte.
De voortgang tot en met gisteren staat op deze link. Vanmiddag schoot het lekker op. Voor de schakelaar van de waterpomp en een 230 V wandcontactdoos in de keuken moest ik nog twee gaten van ø 56 mm zagen. Pak dus de boor (750 W), schroef er de gatenzaag in en... laat het extra handvat liggen waar het ligt. Je raadt het al, de zaag hapt binnen een seconde vast en slaat de boor uit m'n ene hand. Pijn. Meteen onder de koude kraan en daarna arnica erop. Ik kan alles bewegen, dus gebroken zal er niets zijn. Maar het bedienen van mijn Mighty Mouse™ lukt alleen met op elkaar gebeten kiezen.

Nu maar hopen dat ik morgen verder kan!
Groeten,

Ernst / Admin

Anton

Bericht door Anton »

Hoi Ernst,

Beterschap...

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
inge
Contacteer:

Bericht door inge »

Hallo Ernst,

knap stuk werk heb je verzet hoor.
En met je hand, vooral goed laten rusten en niet te veel belasten.
Wel blijven bewegen he.
Beterschap.
Inge en Sientje
honden Youp en Guus
Fiat Ducato, opbouw Bürstner Harmony T620, 2002

https://www.facebook.com/groups/489021447835832/
melvin

Bericht door melvin »

toen me bus vanmiddag op de bok stond gelijk even gekeken of de wielen nog vrij rond draaide. voor liep alles soepel, achter liep iets zwaarder, nu weet ik nog van vorig jaar toen ik me remvloeistof ververste dat de achteras wel iets zwaarder mag draaien omdat hij natuurlijk ook de cardan mee moet sleuren maar links achter draaide toch wel een stuk moeizamer dan rechts.
met het palletje in de trommel heb ik alles weer soepel gekregen, ze lopen nu beide bijna hetzelfde.
die drie inspectie gaatjes die in de trommel zitten zijn afgedekt met een rubbertje, een rubbertje was uitgedroogd en toen ik deze eruit wou pielen viel bijna de helft in me trommel. rem ik dit rubbertje bij de eerste rembeurt eruit? en gaat hij gewoon up in smoke? of kan deze dermate schade aanrichten dat me hele trommel eraf moet om dat dingetje eruit te pielen.

wat denken julie?
Laatst gewijzigd door melvin op 03 apr 2012, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ik zou me niet al te druk maken over een half rubberen dopje. Dat verdwijnt vanzelf op een dag...
Groeten,

Ernst / Admin

Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Annual Lottery Prize Fund.

We the Super Enalotto Online International wishes to use this medium to
congratulates you of your email success in our sweepstakes balloting
program which your email address has emerged has the winning email address
in category A with a lump sum of €960,450.00 Euros, among other
categories of 93 Winners.

RONDJE VOOR DE HELE ZAAK!
Groeten,

Ernst / Admin

Plaats reactie