knipperlicht
- Rene
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
- Locatie: Scharwoude
knipperlicht
Ik zat van de week achter een vrachtwagen en het viel me het volgende op: hij had zijn knipperlicht uit en zijn verlichting aan.
Op het moment dat het lampje van de knipperlicht aanging ging het lampje van de breedteverlichting uit :shock: . Hoe werkt dat? dit wil ik ook 8)
Gr Rene
Op het moment dat het lampje van de knipperlicht aanging ging het lampje van de breedteverlichting uit :shock: . Hoe werkt dat? dit wil ik ook 8)
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: knipperlicht
1) dat komt door een slecht massacontact.
2) de breedtelichten mogen niet meeknipperen met de RAW.
2) de breedtelichten mogen niet meeknipperen met de RAW.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: knipperlicht
Ernst,
1) Hoeft niet, kan ook gewoon geschakeld zijn met een NC-relais.
2) Daar kan ik nergens iets over vinden in de APK. Bij Amerikaanse auto's mag het achterlicht ook gaan knipperen om richting aan te geven, dus waarom zou een breedtelicht dat niet mogen?
Volgens artikel 5.3.53 mogen de naar achteren gerichte richtingaanwijzers rood of ambergeel uitstralen.
De naar voren gerichte raw mogen wit of ambergeel zijn.
Volgens mij voldoet een breedtelicht aan die eisen.
Mvg, Leo.:D
1) Hoeft niet, kan ook gewoon geschakeld zijn met een NC-relais.
2) Daar kan ik nergens iets over vinden in de APK. Bij Amerikaanse auto's mag het achterlicht ook gaan knipperen om richting aan te geven, dus waarom zou een breedtelicht dat niet mogen?
Volgens artikel 5.3.53 mogen de naar achteren gerichte richtingaanwijzers rood of ambergeel uitstralen.
De naar voren gerichte raw mogen wit of ambergeel zijn.
Volgens mij voldoet een breedtelicht aan die eisen.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: knipperlicht
Leo,
Ik heb ooit een waarschuwing gekregen van de Rijksverkeersinspectie (ze konden niets anders vinden...) omdat het rode toplichtje knipperde op de maat van de RAW (dat was wel een slechte massa). Er mag aan de zijkant één RAW zitten (is zelfs verplicht als je een koppeling hebt en 6 m achter en 1 m naast het voertuig geen van de andere RAWs niet kunt zien). (Maten uit m'n hoofd, kan wel wat afwijken.)
Amerikaanse auto's hebben één en hetzelfde gloeidraadje in de achterlichten voor remlicht (continu) en RAW (intermitterend). Dat is wat anders dan de breedtelichtjes (rood van achter, oranje opzij en wit van voren).
Oude PTT- en vG&L-wagens hadden om en om knipperende zij-clignoteurs, dat is misschien wel wat voor René. Die hadden ca. 15 cm hoge verchroomd plastiek kapjes met boven en onder een geel transparant stukje. In combinatie met een knipperrelais met twee uitgangen (of met een extra relaistje achter een normaal knipperautomaatje) geeft dat inderdaad wel een profi uitstraling.
Ik heb ooit een waarschuwing gekregen van de Rijksverkeersinspectie (ze konden niets anders vinden...) omdat het rode toplichtje knipperde op de maat van de RAW (dat was wel een slechte massa). Er mag aan de zijkant één RAW zitten (is zelfs verplicht als je een koppeling hebt en 6 m achter en 1 m naast het voertuig geen van de andere RAWs niet kunt zien). (Maten uit m'n hoofd, kan wel wat afwijken.)
Amerikaanse auto's hebben één en hetzelfde gloeidraadje in de achterlichten voor remlicht (continu) en RAW (intermitterend). Dat is wat anders dan de breedtelichtjes (rood van achter, oranje opzij en wit van voren).
Oude PTT- en vG&L-wagens hadden om en om knipperende zij-clignoteurs, dat is misschien wel wat voor René. Die hadden ca. 15 cm hoge verchroomd plastiek kapjes met boven en onder een geel transparant stukje. In combinatie met een knipperrelais met twee uitgangen (of met een extra relaistje achter een normaal knipperautomaatje) geeft dat inderdaad wel een profi uitstraling.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: knipperlicht
Zo'n breedtelichtje zit niet aan de zijkant, maar aan de achterkant.Admin schreef:Er mag aan de zijkant één RAW zitten (is zelfs verplicht als je een koppeling hebt en 6 m achter en 1 m naast het voertuig geen van de andere RAWs niet kunt zien).
Volgens APK-eisen 2010: Indien het een bedrijfswagen (met camper aantekening) is, mogen er aan de achterkant 2 extra raw lichten zitten.
Er staat nergens dat daar geen breedtelichten voor gebruikt mogen worden.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: knipperlicht
Verrek, het mag. Nu wel. Die RVI-man kon niet in de toekomst kijken...
In keuringseis 5.*.64 staat ondermeer het volgende:
Voertuigen mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers, de waarschuwingsknipperlichten
en de remlichten ten behoeve van het noodstopsignaal niet zijn voorzien van knipperende lichten.
Tevens mogen de zijmarkeringslichten synchroon met de richtingaanwijzers aan dezelfde kant van het voertuig knipperen.
Er staat synchroon. Of dat ook in tegenfase mag, is een volgende vraag. Onder het motto, waarom makkelijk als het ook moeilijk kan.
Of lees ik nou toch niet goed? Het verschil tussen markeringslichten en zijmarkeringslichten:
Een aanhangwagen met een toegestane maximum massa tot 750 kilo en breder dan 2,10 meter, moet 2 markeringslichten aan de voorzijde en 2 markeringslichten aan de achterzijde hebben. Zijmarkeringslichten moeten aanwezig zijn als de aanhanger langer is dan 6 meter.
Als het eerste artikel inderdaad alleen "zijmarkeringslichten" bedoelt, mogen markeringslichten (breedtelichten) dus niet meeknipperen.
Overigens vraag ik me af of de APK-eisen bepalend zijn. Er is ook nog de Nederlandse wet, waarvan de hele APK is afgeleid.
Maar in Brussel, waar alle regelgeving vandaan komt, hebben ze nog meer markeringslichten:
Richtlijn 76/758/EEG
Iedere lidstaat verleent de EEG-onderdeeltypegoedkeuring voor elk type markeringslichten, breedtelichten, achterlichten, stoplichten, dagrijlichten en zijmarkeringslichten dat aan de in de bijlagen opgenomen constructie- en keuringsvoorschriften voldoet.
In keuringseis 5.*.64 staat ondermeer het volgende:
Voertuigen mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers, de waarschuwingsknipperlichten
en de remlichten ten behoeve van het noodstopsignaal niet zijn voorzien van knipperende lichten.
Tevens mogen de zijmarkeringslichten synchroon met de richtingaanwijzers aan dezelfde kant van het voertuig knipperen.
Er staat synchroon. Of dat ook in tegenfase mag, is een volgende vraag. Onder het motto, waarom makkelijk als het ook moeilijk kan.
Of lees ik nou toch niet goed? Het verschil tussen markeringslichten en zijmarkeringslichten:
Een aanhangwagen met een toegestane maximum massa tot 750 kilo en breder dan 2,10 meter, moet 2 markeringslichten aan de voorzijde en 2 markeringslichten aan de achterzijde hebben. Zijmarkeringslichten moeten aanwezig zijn als de aanhanger langer is dan 6 meter.
Als het eerste artikel inderdaad alleen "zijmarkeringslichten" bedoelt, mogen markeringslichten (breedtelichten) dus niet meeknipperen.
Overigens vraag ik me af of de APK-eisen bepalend zijn. Er is ook nog de Nederlandse wet, waarvan de hele APK is afgeleid.
Maar in Brussel, waar alle regelgeving vandaan komt, hebben ze nog meer markeringslichten:
Richtlijn 76/758/EEG
Iedere lidstaat verleent de EEG-onderdeeltypegoedkeuring voor elk type markeringslichten, breedtelichten, achterlichten, stoplichten, dagrijlichten en zijmarkeringslichten dat aan de in de bijlagen opgenomen constructie- en keuringsvoorschriften voldoet.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Rene
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
- Locatie: Scharwoude
Re: knipperlicht
Mooi dat het mag maar hoe werkt het
Als het knipperlicht aan ging ging de breedte lamp uit. Kun je me het uitleggen in jip en janneke electrotaal :oops:
Gr Rene

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: knipperlicht
Een relais heeft vijf pootjes.
Tussen 85 en 86 zit de relaisspoel. Als je de spoel bekrachtigt, schakelt de schakelaar om.
De eigenlijke schakelaar heeft drie pinnetjes:
30 ("common")
87A (NC=normally closed)
87 (NO=normally open)
Als je dus de plus naar je markeringslampje aansluit op 87 en de plus van je verlichting op 30, brandt het lampje net als voorheen.
Als je de spoel (85-86) parallel zet aan je RAW-lampje, gaat dus het markeringslicht uit zodra je RAW aan gaat.
Je hebt dat geheel twee maal nodig, een voor links en een voor rechts.
Voldoende Jip en Janneke? Zo niet, wat is er onduidelijk?
Tussen 85 en 86 zit de relaisspoel. Als je de spoel bekrachtigt, schakelt de schakelaar om.
De eigenlijke schakelaar heeft drie pinnetjes:
30 ("common")
87A (NC=normally closed)
87 (NO=normally open)
Als je dus de plus naar je markeringslampje aansluit op 87 en de plus van je verlichting op 30, brandt het lampje net als voorheen.
Als je de spoel (85-86) parallel zet aan je RAW-lampje, gaat dus het markeringslicht uit zodra je RAW aan gaat.
Je hebt dat geheel twee maal nodig, een voor links en een voor rechts.
Voldoende Jip en Janneke? Zo niet, wat is er onduidelijk?
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Rene
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
- Locatie: Scharwoude
Re: knipperlicht
Ernst, toppie.
Gr Rene en takkie
Gr Rene en takkie
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: knipperlicht
Humm
Mijn vorrigge camper had dit ook :D maar werd er wel op afgekeurd tijdens een APK.
Of het moet nu al weer verandert zijn, waarom makkelijk als het moeilijk kan.
grt peter
Mijn vorrigge camper had dit ook :D maar werd er wel op afgekeurd tijdens een APK.

Of het moet nu al weer verandert zijn, waarom makkelijk als het moeilijk kan.

grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: knipperlicht
René,
Het kan nog eenvoudiger (omdat een 5W lampje minder stroom nodig heeft om op te gloeien dan een 21W lampje): sluit de min van je markeringslichtje aan op de plus van je RAW-lampje. Klaar.
Het moet natuurlijk wel kunnen. Soms zit het massacontact rechtstreeks onder de kop van het boutje/de parker waarmee het lichtje vastzit, dan kan het niet.
Overigens is er op allerlei politie-, keurmeesters- en gebruikersfora geen eenduidig antwoord op de vraag of het wel of niet mag. Ik heb inmiddels een stuk of vijf reglementen voorbij zien komen, waarvan je een groot deel op verschillende manieren kunt interpreteren. En dat allemaal voor een lampje!
Het kan nog eenvoudiger (omdat een 5W lampje minder stroom nodig heeft om op te gloeien dan een 21W lampje): sluit de min van je markeringslichtje aan op de plus van je RAW-lampje. Klaar.
Het moet natuurlijk wel kunnen. Soms zit het massacontact rechtstreeks onder de kop van het boutje/de parker waarmee het lichtje vastzit, dan kan het niet.
Overigens is er op allerlei politie-, keurmeesters- en gebruikersfora geen eenduidig antwoord op de vraag of het wel of niet mag. Ik heb inmiddels een stuk of vijf reglementen voorbij zien komen, waarvan je een groot deel op verschillende manieren kunt interpreteren. En dat allemaal voor een lampje!
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: knipperlicht
Gelukkig wordt er over de APK nog nagedacht.peter58 schreef:maar werd er wel op afgekeurd tijdens een APK.![]()
Of het moet nu al weer verandert zijn,
Ieder jaar zijn er wijzigingen, en niet altijd ten nadele van de klant.
Wbt afkeur of goedkeur; geen enkele keurmeester is onfeilbaar.
Er wordt wel eens iets afgekeurd terwijl dat niet nodig is.
Daarom is het handig als je zelf ieder jaar de nieuwe regelgeving ff doorleest.
Ik plaats die reut niet ieder jaar voor Jan Drieletter hoor... 8)

Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Rene
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
- Locatie: Scharwoude
Re: knipperlicht
Dan kan ik altijd nog het lampje van de breedte verlichting eruit draaien tijdens de keuring :P Ik ga zeker proberen ze aan te sluiten. Ik vond het wel erg duidelijk, eigenlijk twee knipperlichten wat kan daar nu op tegen zijn? Ik heb altijd graag dat ze me zien in het donker.
Gr Rene
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: knipperlicht
Als je twee gelijke lampen 10 cm boven elkaar zet en je laat die om en om knipperen, is er zeker niets tegen. Dat hadden alle NZH-bussen, zowel voor als achter.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: knipperlicht
Jep Ernst, maar ook hier staat geen maximum afstand bij.
In principe mag je dus heel hoog en heel laag een raw monteren.
Je mag van mij best gelijk hebben hoor, maar je krijgt het niet..:P
Tjesis, wat een geschrijf over een paar rotlampies.. 8)
In principe mag je dus heel hoog en heel laag een raw monteren.
Je mag van mij best gelijk hebben hoor, maar je krijgt het niet..:P
Tjesis, wat een geschrijf over een paar rotlampies.. 8)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: knipperlicht
Vermoedelijk is dit waarom ik die waarschuwing kreeg (en Peter's camper werd afgekeurd):
Artikel 5.3.64
2. Bedrijfsauto’s mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers en de waarschuwingsknipperlichten, niet zijn voorzien van knipperende lichten.
... en voor de definitie van "richtingaanwijzer":
REGELING tot uitvoering de hoofdstukken III en VI van de Wegenverkeerswet 1994 (Regeling voertuigen)
richtingaanwijzer: een licht, bestemd om andere weggebruikers kenbaar te maken dat de bestuurder het voornemen heeft naar links of naar rechts van richting te veranderen;
Artikel 5.3.64
2. Bedrijfsauto’s mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers en de waarschuwingsknipperlichten, niet zijn voorzien van knipperende lichten.
... en voor de definitie van "richtingaanwijzer":
REGELING tot uitvoering de hoofdstukken III en VI van de Wegenverkeerswet 1994 (Regeling voertuigen)
richtingaanwijzer: een licht, bestemd om andere weggebruikers kenbaar te maken dat de bestuurder het voornemen heeft naar links of naar rechts van richting te veranderen;
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- gilles
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02
Re: knipperlicht
ik heb het zelfs met de gehele zijverlichting..
hahah mag niet maar is wel heel leuk gezicht.
maar het aansluiten is heel gemakkelijk.
gewoon je massa van je zijmarkeringsverlichting op de plus van je richtingaanwijzer zetten.
brand je richtingaanwijzer dan is je zijmarkering uit.en andersom
hahah mag niet maar is wel heel leuk gezicht.
maar het aansluiten is heel gemakkelijk.
gewoon je massa van je zijmarkeringsverlichting op de plus van je richtingaanwijzer zetten.
brand je richtingaanwijzer dan is je zijmarkering uit.en andersom
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast