Hallo, ik heb geen schema van deze dynamo, dus het zou wel makkelijk zijn als ik er een had, indien hij bestaat natuurlijk.
het is gewoon uit belangstelling voor de techniek verder niets want repareren laat ik doen door een kennis van mij
en die vertelde mij, als je ooit een schema tekening tegenkomt bewaar hem dan" vandaar.
vgr emile-johan
emile-johan schreef:Hallo, Techneuten, Wie heeft er een schema tekening van een Valeo 14v / 150A Dynamo
zit in een Fiat-Ducato 2.8jtd.
mvg emile-johan
Dat is inderdaad een water gekoelde. Emile-Johan heeft de vraag al op meerdere forums staan. Als hij zelf googlet, dan kan hij genoeg info hebben. Op de volgende advertentie staan foto`s van die dynamo. http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/r ... egane.html?
Ik heb ook een watergekoelde, die heb ik gratis en voor niks gekregen van een bevriende garagehouder. Volgens hem konden ze geen onderdelen voor dat ding krijgen.
Bij AutoElektroService in emmeloord geinformeerd hoe dat zit. Dat klopt dus, het enige onderdeel wat je kunt krijgen schijnt de regelaar/borstelhouder te zijn.
Toch nog even op de testbank en de stroboscoop gaf aan dat er een diode stuk kon zijn of een sluiting in de statorwikkelingen, wat vaak voorkomt.
Bij de dynamo die ik heb was inderdaad een diode uit de gelijkrichtbrug kapot. Die kon ik redelijk gemakkelijk vervangen. Weer testen, helaas in de stator is ook iets niet in orde. Maar die zit ingegoten in een kunststof in het watergekoelde huis. En dat onderdeel is dus ook niet te krijgen . En om nou de stator uit het kunststof los te weken...
Dus ik ben wel nieuwschierig of diegene die de dynamo van Emile-Johan repareerd daar wel een oplossing voor heeft, of iemand anders. En dan bedoel ik niet een andere dynamo kopen ofzo.
Groet Pieter
Pieter daar kan ik je niet mee helpen, heb het even aan hem gevraagt maar hij vertelde mij dat als de stator defekt is je hem wel weg gooien.wel de diodebrug bewaren. die kan je desnoods nog verkopen.
En de mijne is niet watergekoeld, maar een lucht gekoelde dus een standaard dynamo van 12v /150 A.
vgr emile-johan.
Johannes schreef:Ik heb ook een watergekoelde, die heb ik gratis en voor niks gekregen van een bevriende garagehouder. Volgens hem konden ze geen onderdelen voor dat ding krijgen.
Bij AutoElektroService in emmeloord geinformeerd hoe dat zit. Dat klopt dus, het enige onderdeel wat je kunt krijgen schijnt de regelaar/borstelhouder te zijn.
Toch nog even op de testbank en de stroboscoop gaf aan dat er een diode stuk kon zijn of een sluiting in de statorwikkelingen, wat vaak voorkomt.
Bij de dynamo die ik heb was inderdaad een diode uit de gelijkrichtbrug kapot. Die kon ik redelijk gemakkelijk vervangen. Weer testen, helaas in de stator is ook iets niet in orde. Maar die zit ingegoten in een kunststof in het watergekoelde huis. En dat onderdeel is dus ook niet te krijgen . En om nou de stator uit het kunststof los te weken...
Dus ik ben wel nieuwschierig of diegene die de dynamo van Emile-Johan repareerd daar wel een oplossing voor heeft, of iemand anders. En dan bedoel ik niet een andere dynamo kopen ofzo.
Groet Pieter