accus in 508D ex ambu NL
- Bert_s
accus in 508D ex ambu NL
Hallo forumleden,
Ik ben aan nieuwe accus toe in mijn ex-ambu (NL) 508D en ik krijg tegenstrijdige adviezen. Mercedesgarage zegt dat 2 x 70Ah voldoende is, een ander bedrijf zegt dat er minimaal 2 x 100AH in moet op basis van een tabel van BOSCH. Wat zijn jullie ervaringen wat dit onderwerp betreft. Ik ben van plan om hiernaast nog boordaccus te installeren dus het gaat hier puur om de capaciteit voor het voertuig zelf.
Bert_s
Ik ben aan nieuwe accus toe in mijn ex-ambu (NL) 508D en ik krijg tegenstrijdige adviezen. Mercedesgarage zegt dat 2 x 70Ah voldoende is, een ander bedrijf zegt dat er minimaal 2 x 100AH in moet op basis van een tabel van BOSCH. Wat zijn jullie ervaringen wat dit onderwerp betreft. Ik ben van plan om hiernaast nog boordaccus te installeren dus het gaat hier puur om de capaciteit voor het voertuig zelf.
Bert_s
- Anton
Re: accus in 508D ex ambu NL
Hoi,
Zover ik weet kan er maximaal 200 ah in.
Gebruik je de wagen ook in de winter zou ik voor de 200 ah gaan.
Hoe hoger de accucapiciteit hoe minder als ie belast word en dat geeft weer een langere levensduur.
Een rondje bellen bij een aantal accuboeren loont zich!
Je kunt kijken bij scheepsacculeveranciers landbouw leveranciers, kortom kijk om je heen.
Vraag om korting, meestal krijg je dat dan ook.
Oja oude accu's zijn tegenwoordig geld waard, neem dat ook mee in je berekening.
Succes!
Groet Anton
Zover ik weet kan er maximaal 200 ah in.
Gebruik je de wagen ook in de winter zou ik voor de 200 ah gaan.
Hoe hoger de accucapiciteit hoe minder als ie belast word en dat geeft weer een langere levensduur.
Een rondje bellen bij een aantal accuboeren loont zich!
Je kunt kijken bij scheepsacculeveranciers landbouw leveranciers, kortom kijk om je heen.
Vraag om korting, meestal krijg je dat dan ook.
Oja oude accu's zijn tegenwoordig geld waard, neem dat ook mee in je berekening.
Succes!
Groet Anton
- GerardM
- Contacteer:
De originele legerdocumentatie schrijft 2*125 Ah voor. Bedenk daarbij ook dat er een aantal extra verbruikers gevoed moesten worden in stilstand, zoals de standkachel en verlichting. Toen mijn ambu aan nieuwe accu's toe was, heb ik op advies van de accuboer er 2*100Ah ingezet, met wel de opmerking dat ik de set puur als voertuigset gebruik en dat gaat al 2 jaar prima.
Groet,
Gerard
Groet,
Gerard

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
-
Mijn advies is om semi-tractie accu's te nemen indien je ook ansdere verbruikers er op hebt staan dan alleen de startmotor en voertuigverbruikers.
Die semitracs kunnen ook de maximale stratstroom aan, en die is bij mij maar een halve seconde en dan loopt ie.
Het nut van deze tip is dat je de accu tot 50% kan ontladen ipv 85 % bij de startaccu.
Mijn accu's zij robustac's van centurion (goede ervaringen mee, en van NL fabrikaat)
FrANK
Die semitracs kunnen ook de maximale stratstroom aan, en die is bij mij maar een halve seconde en dan loopt ie.
Het nut van deze tip is dat je de accu tot 50% kan ontladen ipv 85 % bij de startaccu.
Mijn accu's zij robustac's van centurion (goede ervaringen mee, en van NL fabrikaat)
FrANK
- paulv
Ik heb 2x 70Ah en nog nooit een probleem gehad. Ze worden wel steeds op spanning gehouden door mijn zonnepanelen
.
Als ik stilsta heb ik niks meer aan de startaccu's hangen, daar heb ik nou net die huishoudaccu's voor. 2x 100Ah is een soort luxe
voor extreme omstandigheden.
Mvg. Paul

Als ik stilsta heb ik niks meer aan de startaccu's hangen, daar heb ik nou net die huishoudaccu's voor. 2x 100Ah is een soort luxe

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
-
Hallo Bert,
Volgens het officiele legeronderhoudsboek (1 TH 001914) horen er 2 stuks 125 Ah accus's in.
Zelf heb ik er 2 x 100 Ah in staan, maar deze zijn alleen om te starten.
Het woongedeelte heb ik gescheiden op ook 2 x 100 Ah semietractie staan.
70 Ah om te starten kan in de winter wat krap zijn, zeker als je motor niet met EEN slag loopt.
Zonder een discussie te willen starten wil ik je het advies van Frank om semitractie accu's te nemen sterk afraden!
Semie tracties kun je incidenteel op starten, maar zijn niet geschikt voor grote stromen, zoals je bij het starten gebruikt. Het risico op kromme platen is dan zeker aanwezig. Je accuus kunnen dan naar de miljeustraat.
Groeten,
Henk
Volgens het officiele legeronderhoudsboek (1 TH 001914) horen er 2 stuks 125 Ah accus's in.
Zelf heb ik er 2 x 100 Ah in staan, maar deze zijn alleen om te starten.
Het woongedeelte heb ik gescheiden op ook 2 x 100 Ah semietractie staan.
70 Ah om te starten kan in de winter wat krap zijn, zeker als je motor niet met EEN slag loopt.
Zonder een discussie te willen starten wil ik je het advies van Frank om semitractie accu's te nemen sterk afraden!
Semie tracties kun je incidenteel op starten, maar zijn niet geschikt voor grote stromen, zoals je bij het starten gebruikt. Het risico op kromme platen is dan zeker aanwezig. Je accuus kunnen dan naar de miljeustraat.
Groeten,
Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
- Bert_s
Bedankt voor de antwoorden, denk ik dat ik voor 2 x 100AH ga. Ik merk wel dat er grote prijsverschillen zijn.
b
b
- Anton
Hoi Bert,
Dat lijkt mij een verstandige keus!
Doe er in wat er in moet: startaccu's, die zijn er specifiek voor gemaakt; veel dunne platen dus een groot oppervlak voor een grote startstroom.
Rondkijken heeft dus geloond, hou ons op de hoogte.
Succes
Groet Anton
Dat lijkt mij een verstandige keus!
Doe er in wat er in moet: startaccu's, die zijn er specifiek voor gemaakt; veel dunne platen dus een groot oppervlak voor een grote startstroom.
Rondkijken heeft dus geloond, hou ons op de hoogte.
Succes
Groet Anton