Hallo Wim,
Wie heeft er ideeen voor mij (liefst met foto) lijkt me wel èrg kort door de bocht. Je zult toch eerst zelf (niemand anders kan dat voor jou doen) een paar fundamentele vragen moeten beantwoorden, zoals (niet uitputtend!!!):
- met hoeveel personen ga ik op reis? (slaapplaatsen, zitplaatsen, ruimte voor bezoekers)
- maak ik weekendtripjes of ga ik maandenlang op reis? (grootte provisiekast, grootte watertank)
- hoe lang moet ik verwijderd kunnen zijn van de bewoonde wereld? (grootte watertank, accucapaciteit, bijladen accu's)
- naar wat voor landen wil ik op reis? (grootte ramen, grootte watertank, type koelkast)
- wil ik per se een vast bed of verbouw ik elke avond de bus?
- ga ik 's zomers en/of 's winters op reis? (isolatie, plaatsing watertanks, grootte ramen)
- sta ik wild of op campings? (douche, WC)
- kook ik zelf of ga ik uit eten? (gasvoorraad, grootte koelkast, grootte provisiekast)
- moeten er fietsen mee?
- moet er een scooter/motor mee?
- etc
- etc
Met alle antwoorden kom je tot een bepaald minimum pakket van eisen. Pas dan wordt het zinvol anderen te laten meedenken.
Ter illustratie: wij hebben drie maal een voertuig ingebouwd. Alle keren hebben we een hele winter met ruitjespapier en met tekenprogramma's op de computer zitten schuiven om tot een inrichting te komen. En van elk voorgaand project leer je wat je hetzelfde wilt doen en wat je anders (beter) gaat doen.
Inspiratie opdoen bij andere busjes kan natuurlijk nooit kwaad. Jammer dat het Dubbelluchtweekend net geweest is, daar stonden een heleboel verschillende bij elkaar. Maar er is binnenkort ook nog een treffen van omgebouwde voormalige ambulances. En op allerlei websites kun je ook ideeën opdoen.
Hier staat het een en ander over onze Düsseldorfer (eerste zelfbouwproject). Maar toen hadden we al bepaald dat we maar met twee personen op reis gingen, dat we per se een vast bed wilden, dat we een douche aan boord wilden hebben en dat kleine raampjes de voorkeur hadden...
Succes met nadenken!