airco op gas ?
-
airco op gas ?
Ik heb wel eens gehoort dat er airco's bestaan op gas of lpg voor in
de camper/caravan maar op internet kan ik er niets over vinden.
ik ben hier nieuwsgierig naar omdat ik als ik niet bij een stopcontakt
sta met mijn bus het toch mogenlijk moet kunnen zijn om een airco
te laten draaien zonder dat je huishoud accu's met 2 uur leeg zijn.
ik heb een 100 liter lpg tank onder mijn bus hangen voor mijn kachel (truma) koelkast en gasstel.
een koelkast kan op gas, dan moet een airco toch ook op gas kunnen ?
wie weet hier iets zinnigs op te zeggen ?
de camper/caravan maar op internet kan ik er niets over vinden.
ik ben hier nieuwsgierig naar omdat ik als ik niet bij een stopcontakt
sta met mijn bus het toch mogenlijk moet kunnen zijn om een airco
te laten draaien zonder dat je huishoud accu's met 2 uur leeg zijn.
ik heb een 100 liter lpg tank onder mijn bus hangen voor mijn kachel (truma) koelkast en gasstel.
een koelkast kan op gas, dan moet een airco toch ook op gas kunnen ?
wie weet hier iets zinnigs op te zeggen ?
Kan het niet ? dan doen we het ff, is het onmogenlijk ? dan duurt het iets langer !
Mijn bus op: http://www.508.1sweethost.com
-
Re: airco op gas ?
gas en gas is niet hetzelfde, die vrachtwagen koelingen op bv stikstof koelen de bak door stikstof te laten uitzetten, dat kost een boel warmte en zo koel je dan de bak weer af.
helaas heb je niet het ei van columbus te pakken ! , vloeibare stikstof kost een paar centen en is niet overal te krijgen .
ook de installatie is niet mensvriendelijk , je kunt je behoorlijk branden aan de extreem koude stikstof.
helaas heb je niet het ei van columbus te pakken ! , vloeibare stikstof kost een paar centen en is niet overal te krijgen .
ook de installatie is niet mensvriendelijk , je kunt je behoorlijk branden aan de extreem koude stikstof.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
Maar als een camperkoelkast op lpg werkt zoals bij mij, dan moet een airco toch ook zo kunnen werken ?
ze doen allebij het zelfde, koelen.
nu zal dan de airco een stuk meer gas gebruiken dan een koelkast
maar daar kan ik mee leven.
ik ben er van overtuigt dat het moet kunnen.
ik ben alleen nieuwgierig of het bestaat.
ze doen allebij het zelfde, koelen.
nu zal dan de airco een stuk meer gas gebruiken dan een koelkast
maar daar kan ik mee leven.
ik ben er van overtuigt dat het moet kunnen.
ik ben alleen nieuwgierig of het bestaat.
Kan het niet ? dan doen we het ff, is het onmogenlijk ? dan duurt het iets langer !
-
het principe van een koelkastje op gas is een miniatuur fabriekje op zich , door een (weer een ander) gas op te warmen (met die lpg vlam) zet dit uit , daarmee pers je een mini beetje gas weer samen en dat laat je dan expanderen in je koelkastje zodat die ruimte afkoelt. dit is een behoorlijk geraffineert proces waar jaren op gesleuteld is om een ruimte van 30 liter af te koelen , van zo'n 15 tot 20 graden lager dan de buiten temperatuur.
die techniek uitbreiden naar een heuse camper is misschien wat te veel van het mogelijke . je kunt overwegen zelf in zo'n koelkastje te kruipen tijdens de vakantie, daarvan ben ik overtuigd dat het moet kunnen !
die techniek uitbreiden naar een heuse camper is misschien wat te veel van het mogelijke . je kunt overwegen zelf in zo'n koelkastje te kruipen tijdens de vakantie, daarvan ben ik overtuigd dat het moet kunnen !
- paulv
Hi Frank,
Het bestaat :P kijk maar : http://www.propanecouncil.org/uploadedF ... _FINAL.pdf
maar voor auto's en campers heb ik nog niks gevonden, maar dat schijnt er ook te zijn, met name voor Amerikaanse vrij kampeerders (met auto
).
Vooral in Japan is het erg populair, warmtepompen (omgekeerde airco's) op (aard)gas. Hier in Nederland met al zijn aardgas, wilden ze er niet aan. Deze warmtepompen worden namelijk aangedreven door een gewone 4-takt motor en elk jaar moet je de bougies vernieuwen en de olie verversen. De cv-monteurs waren daar niet voor opgeleid
.
In de DHZ sfeer vertaald: een kleine generator nemen, deze ombouwen op gas en daar een(split)airco op aan sluiten.
Nog mooier is natuurlijk ~800-1000Wp zonnepanelen gebruiken, de airco heb je voornamelijk nodig als de zon flink schijnt :D . Maar dat was de vraag niet :oops: .
Mvg. Paul
Het bestaat :P kijk maar : http://www.propanecouncil.org/uploadedF ... _FINAL.pdf
maar voor auto's en campers heb ik nog niks gevonden, maar dat schijnt er ook te zijn, met name voor Amerikaanse vrij kampeerders (met auto

Vooral in Japan is het erg populair, warmtepompen (omgekeerde airco's) op (aard)gas. Hier in Nederland met al zijn aardgas, wilden ze er niet aan. Deze warmtepompen worden namelijk aangedreven door een gewone 4-takt motor en elk jaar moet je de bougies vernieuwen en de olie verversen. De cv-monteurs waren daar niet voor opgeleid

In de DHZ sfeer vertaald: een kleine generator nemen, deze ombouwen op gas en daar een(split)airco op aan sluiten.
Nog mooier is natuurlijk ~800-1000Wp zonnepanelen gebruiken, de airco heb je voornamelijk nodig als de zon flink schijnt :D . Maar dat was de vraag niet :oops: .
Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 15 okt 2009, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
-
Dank je paul dat is een antwoord waar ik wat aan heb.
Ik was er van overtuigd dat het kan een airco op gas.
maar met de argumenten die ik nu hoor zie ik ook dat het niet rendabel is.
Een airco op een generator laten draaien is natuurlijk een oplossing
maar een generator die continu bromt op de achtergrond lijkt me ook niet echt prettig.
bovendien is het niet echt milieu vriendelijk.
dat geld natuurlijk ook voor de airco op gas.
Maar je hebt wel een heel goed punt dat de zon altijd schijnt als je een airco nodig hebt, dus waarom zou je daar geen gebruik van maken ?
milieu vriendelijk en stiller. (alleen een airco die bromt) :?
Maar moet dan je hele dak niet vol staan met zonnepanelen ?
een beetje airco gebruikt al snel 600 watt.
Ik heb (nog) geen ervaring met zonnepanelen maar dat is de moeite waard om uit te zoeken.
Ik ben iemand die niet snel een camping zal opzoeken
(waar je gewoon 220 uit een paaltje haalt)
Ik hou ervan om zo min mogenlijk afhankelijk te zijn als ik op reis ben.
Ik was er van overtuigd dat het kan een airco op gas.
maar met de argumenten die ik nu hoor zie ik ook dat het niet rendabel is.
Een airco op een generator laten draaien is natuurlijk een oplossing
maar een generator die continu bromt op de achtergrond lijkt me ook niet echt prettig.
bovendien is het niet echt milieu vriendelijk.
dat geld natuurlijk ook voor de airco op gas.
Maar je hebt wel een heel goed punt dat de zon altijd schijnt als je een airco nodig hebt, dus waarom zou je daar geen gebruik van maken ?
milieu vriendelijk en stiller. (alleen een airco die bromt) :?
Maar moet dan je hele dak niet vol staan met zonnepanelen ?
een beetje airco gebruikt al snel 600 watt.
Ik heb (nog) geen ervaring met zonnepanelen maar dat is de moeite waard om uit te zoeken.
Ik ben iemand die niet snel een camping zal opzoeken
(waar je gewoon 220 uit een paaltje haalt)
Ik hou ervan om zo min mogenlijk afhankelijk te zijn als ik op reis ben.
- paulv
Hi Frank,
In mijn nieuwe camper
ben ik wel van plan 600-1000Wp aan zonnepanelen te instaleren.
Die dingen worden steeds goedkoper, met wat moeite moeten ze nu tussen de €2-4/Wp kosten.
Als je wat minder instaleert 400Wp? en je hebt voldoende accucapaciteit zeg 500Ah bij 12V (en/of een kleine fluister generator
) kun je samen met bijvoorbeeld een Victron MultiPlus omvormer / acculader met powerassisst een heel eind komen :P .
Het kost wel wat, maar als je je camper gaat zien als een soort tweede huis......
http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... -%20NL.pdf
Mvg. Paul
In mijn nieuwe camper

Die dingen worden steeds goedkoper, met wat moeite moeten ze nu tussen de €2-4/Wp kosten.
Als je wat minder instaleert 400Wp? en je hebt voldoende accucapaciteit zeg 500Ah bij 12V (en/of een kleine fluister generator

Het kost wel wat, maar als je je camper gaat zien als een soort tweede huis......

http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... -%20NL.pdf
Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
-
zo , hoort dit niet bij zonne-panelen , maar even zonder gekheid je gaat niet zomaar een vermogen aan panelen investeren om er daarna koude mee te maken , ik zie dat je aan 600 watt denkt , maar wat denk je dat een airco werkelijk gebruikt voor een ruimte van tien kubieke meter.
-
De 600 watt zal de airco inderdaad alleen even gebruiken om de camper koud te krijgen.
om het bij te houden slaat ie alleen af en toe aan.
je zit ook nog met het verlies van de omvormer.
en uitrekenen hoe vaak de airco aan zal slaan word ook moeilijk.
En ik ben al zo slecht in rekenen :?
Ik denk dat het gewoon een kwestie van uitproberen is.
je kan altijd een paneel erbij plaatsen.
om het bij te houden slaat ie alleen af en toe aan.
je zit ook nog met het verlies van de omvormer.
en uitrekenen hoe vaak de airco aan zal slaan word ook moeilijk.
En ik ben al zo slecht in rekenen :?
Ik denk dat het gewoon een kwestie van uitproberen is.
je kan altijd een paneel erbij plaatsen.
-
Ja kijk ik ben ook niet vies van een zonnepaneeltje, maar ik denk wel dat je een camper moet maken ter grootte van een gelede-autobus 8) 8) 8)
Voor een airco van 2 KW heb je een oppervlakte nodig van 25 m2...........want het vermogen in Wp is een max. dat alleen op piekmomenten gehaald wordt.
Frank

Voor een airco van 2 KW heb je een oppervlakte nodig van 25 m2...........want het vermogen in Wp is een max. dat alleen op piekmomenten gehaald wordt.
Frank
-
Ja maar als je een airco van 600 watt hebt en die airco slaat 1x per 8 minuten aan voor 2 minuten lang dan gebruikt ie gemiddelt geen 600 watt maar 120 watt.
dus voor die 2 minuten moet de accu ff bijspringen en die 8 minuten dat de airco niet aanslaat kan de accu weer bijladen.
en over de piekmomenten, als je geen piekmoment hebt dan is het waarschijnlijk ook niet zo warm en staat de airco uit :)
zo zie ik het teminste, of zie ik iets over het hoofd ?
dus voor die 2 minuten moet de accu ff bijspringen en die 8 minuten dat de airco niet aanslaat kan de accu weer bijladen.
en over de piekmomenten, als je geen piekmoment hebt dan is het waarschijnlijk ook niet zo warm en staat de airco uit :)
zo zie ik het teminste, of zie ik iets over het hoofd ?
-
ik denk dat je over het hoofd ziet dat een 600 watt airco nog geen doos eieren kan afkoelen , in een personenauto zit een airco van rond de 3,5 Kw !! mechanisch vermogen , dat betekend aangedreven door de motor. als je dat met een electromotor gaat aandrijven ben je dus 7 Kw kwijt. en dat voor een hokje van nog geen drie kubieke meter.
dan laat je je voorrekenen door een zonnepriester wat een paneel oplevert , dat is vragen om mooie beloften . je zal in de praktijk snel andere resultaten krijgen die niet de helft "nominaal" opleveren. over de "echte" werkelijkheid heenstappen om uit te komen waar je aan denkt is de omgekeerde weg bewandelen.
dan laat je je voorrekenen door een zonnepriester wat een paneel oplevert , dat is vragen om mooie beloften . je zal in de praktijk snel andere resultaten krijgen die niet de helft "nominaal" opleveren. over de "echte" werkelijkheid heenstappen om uit te komen waar je aan denkt is de omgekeerde weg bewandelen.
-
De 3.5 kw gebruikt een auto airco ook alleen maar wanneer deze aanslaat.
als de auto eenmaal koel is zal de airco (net als een huiskamer airco)
af en toe aanslaan om het bij te houden.
het is ook maar net hoe je de autoairco gebruikt.
als het buiten 25 graden is en je stelt de airco in op 18 graden dan zal je auto een stuk meer gaan zuipen ja.
maar als het buiten 25 graden is en je zet de airco op 22 graden valt het erg mee.
de doos eieren die ik in mijn vorige flatwoning koelde met een airco van 900 watt was een slaapkamer van 2.5 bij 4 meter en dat lukte prima !
de airco sloeg zo af en toe even aan om het bij te houden.
het is net hoe je hem instelt, met 25 graden kan ik wel slapen maar met ruim 30 graden vind ik niet prettig.
dus een goed geisoleerde camper zal je best wat koeler kunnen krijgen met een 600 watt airco.
geen 18 graden als het buiten 30 graden is natuurlijk maar dat hoeft van mij ook niet.
bovendien is een auto helemaal geen goed voolbeeld omdat een auto lang niet zo goed is geisoleert als een camper en een auto heeft heel veel glas rondom waar de zon lekker door naar binnen schijnt.
dus als je dashbord, hoedenplank, stoelen, goeiend heet zijn door de zon dan heb je dus een paar natuurlijke straalkacheltjes in je auto en dan probeer je de auto koel te krijgen, vind je het gek dat je 3.5 kw nodig hebt ?
campers hebben vaak kleine ramen en nog dubbelglas/plastick ook en meestal rolgordijntjes die zonlicht afweren.
dus ik denk dat je het wel een heel klein beetje overdrijft met je:
doos eieren, zonnepriesters, mooie beloftes, over de "echte" werkelijkheid heenstappen , en de omgekeerde weg bewandelen.
heel klein beetje maar hoor
als de auto eenmaal koel is zal de airco (net als een huiskamer airco)
af en toe aanslaan om het bij te houden.
het is ook maar net hoe je de autoairco gebruikt.
als het buiten 25 graden is en je stelt de airco in op 18 graden dan zal je auto een stuk meer gaan zuipen ja.
maar als het buiten 25 graden is en je zet de airco op 22 graden valt het erg mee.
de doos eieren die ik in mijn vorige flatwoning koelde met een airco van 900 watt was een slaapkamer van 2.5 bij 4 meter en dat lukte prima !
de airco sloeg zo af en toe even aan om het bij te houden.
het is net hoe je hem instelt, met 25 graden kan ik wel slapen maar met ruim 30 graden vind ik niet prettig.
dus een goed geisoleerde camper zal je best wat koeler kunnen krijgen met een 600 watt airco.
geen 18 graden als het buiten 30 graden is natuurlijk maar dat hoeft van mij ook niet.
bovendien is een auto helemaal geen goed voolbeeld omdat een auto lang niet zo goed is geisoleert als een camper en een auto heeft heel veel glas rondom waar de zon lekker door naar binnen schijnt.
dus als je dashbord, hoedenplank, stoelen, goeiend heet zijn door de zon dan heb je dus een paar natuurlijke straalkacheltjes in je auto en dan probeer je de auto koel te krijgen, vind je het gek dat je 3.5 kw nodig hebt ?
campers hebben vaak kleine ramen en nog dubbelglas/plastick ook en meestal rolgordijntjes die zonlicht afweren.
dus ik denk dat je het wel een heel klein beetje overdrijft met je:
doos eieren, zonnepriesters, mooie beloftes, over de "echte" werkelijkheid heenstappen , en de omgekeerde weg bewandelen.
heel klein beetje maar hoor

-
een heel andere benadering
een paar jaar geleden waren we in turkije met de camper en sliepen snachts buiten heerlijk koel en zelfs koud ,zaten in de bergen .
binnen bleef het warm door de opwarming van de zon overdag en als we binnen slapen zorgden we ook voor warmte.
airco geen optie ivm met stroom en bacterievorming en prijs kaartje.
dakluiken open werkte onvoldoende zeker als er muggengaas gebruikt werd .
de oplossing bleek een truma ventilator die koude lucht van buiten onder zijkant bus aan zoog en uitblies op 2 punten .
1 hoofdhoogte bed
2 midden camper
dit in combi met open raampjes gaf heerlijk koele nachten .
groet kees
een paar jaar geleden waren we in turkije met de camper en sliepen snachts buiten heerlijk koel en zelfs koud ,zaten in de bergen .
binnen bleef het warm door de opwarming van de zon overdag en als we binnen slapen zorgden we ook voor warmte.
airco geen optie ivm met stroom en bacterievorming en prijs kaartje.
dakluiken open werkte onvoldoende zeker als er muggengaas gebruikt werd .
de oplossing bleek een truma ventilator die koude lucht van buiten onder zijkant bus aan zoog en uitblies op 2 punten .
1 hoofdhoogte bed
2 midden camper
dit in combi met open raampjes gaf heerlijk koele nachten .
groet kees
-
ik weet natuurlijk niet hoe warm het in turkije was maar goed ventileren kan ook een goede oplossing zijn.
maar in sommige gebieden kan het zo erg warm worden dat het met goed ventileren niet meer echt koel kan worden.
dan is het heerlijk als je met een airco het toch een paar graadjes koeler kan krijgen.
ik heb in mijn auto ook airco maar ik rij riever met het raam een stukje open zolang dat nog helpt.
maar als het ruim 30 graden is en ik sta een half uur in de file dan is het een verademing.
maar in sommige gebieden kan het zo erg warm worden dat het met goed ventileren niet meer echt koel kan worden.
dan is het heerlijk als je met een airco het toch een paar graadjes koeler kan krijgen.
ik heb in mijn auto ook airco maar ik rij riever met het raam een stukje open zolang dat nog helpt.
maar als het ruim 30 graden is en ik sta een half uur in de file dan is het een verademing.
- paulv
Wat kleine correcties;
Bij airco's wordt meestal het afgegeven vermogen opgegeven, het opgenomen vermogen is een factor 2.5-3 kleiner.
Met een opgenomen vermogen van ~750W piek(= in folder 2500W koelvermogen), gemiddeld een stuk minder, kun je gemakkelijk een gemiddelde camper flink koelen, natuurlijk als die redelijk/goed geïsoleerd is.
Kosten € 249 (in bezit, incl. gas, eenvoudig zelf te installeren, koelt bij ons de matig geïsoleerde zolder, 60m2 in zonnig Zuid Frankrijk 8), eigen verbruik-metingen
)
http://www.vial-menuiseries.com/climati ... -s431.html
1000Wp aan zonnepanelen hoeven niet groter dan 5m2 te zijn.
Mvg. Paul
Bij airco's wordt meestal het afgegeven vermogen opgegeven, het opgenomen vermogen is een factor 2.5-3 kleiner.
Met een opgenomen vermogen van ~750W piek(= in folder 2500W koelvermogen), gemiddeld een stuk minder, kun je gemakkelijk een gemiddelde camper flink koelen, natuurlijk als die redelijk/goed geïsoleerd is.
Kosten € 249 (in bezit, incl. gas, eenvoudig zelf te installeren, koelt bij ons de matig geïsoleerde zolder, 60m2 in zonnig Zuid Frankrijk 8), eigen verbruik-metingen

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
-
Ik zie bij deze airco alleen de binnenunit staan als ik naar je link kijk.paulv schreef:Wat kleine correcties;
Kosten € 249 (in bezit, incl. gas, eenvoudig zelf te installeren, koelt bij ons de matig geïsoleerde zolder, 60m2 in zonnig Zuid Frankrijk 8), eigen verbruik-metingen)
Mvg. Paul
is deze prijs dan ex de buitenunit ? ik vind het zo goedkoop.
wel kwam ik deze tegen :http://www.outletplanet.nl/eurom-ac2751 ... -2892.html
voor maar 399 euro en een verbruik van maar 420 watt !
dan moet je toch met 300 watt zonnepanelen op het dak een heel eind komen.
- paulv
De prijs van € 249,- is voor de complete set incl. gas, afstandbediening en 4m slangen. Hij is ook als ontvochtiger en verwarming (warmtepomp) te gebruiken. Twee jaar terug heb ik er € 229,- voor betaald en die prijs betaal je waarschijnlijk van de winter weer.
Het rendement is 2x zo goed als die caravan unit, de prijs bijna de helft :P .
Hier is de installatie video:
http://www.vial-menuiseries.com/video-c ... Uwv-wiseK8
Mvg. Paul
Het rendement is 2x zo goed als die caravan unit, de prijs bijna de helft :P .
Hier is de installatie video:
http://www.vial-menuiseries.com/video-c ... Uwv-wiseK8
Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!