Hallo medeforumleden.
Ik heb een gek verschijnsel
Als ik de digitale voltmeter tussen de plus klem van de accu en de massa zet meet ik 0,0 Volt
Zet ik de meter tussen de min klem en massa dan meet ik 12,6 volt.(positief)
Dat zou inhouden dat ik de plus van de accu aan massa heb liggen.
Start ik de motor en neem daarna de massasleutel uit dan meet ik tussen min pool en de pool van de massa schakelaar die van de motor komt 14,4 volt.
MAAR: Moet bij de 309 niet de min pool aan massa liggen?
Alles functioneert verder prima, maar naar mijn weten hebben alle europeesche auto's al sinds mensenheugenis de min pool aan massa liggen.
Zit er verder nog in een 309D uit 1984 enige electronica die terugbouwen naar min aan massa kan opbreken?
Misschien is er een expert die iets weet?
Groet
Henk B
309 D, plus aan massa?
-
Henk B
309 D, plus aan massa?
ARNOLD RM38L camper, 1984, op mercedes 309D onderstel
- Berthil
Re: 309 D, plus aan massa?
hoi Henk,
Weet je zeker dat je massa-sleutel in de goede stand stond toen je min klem en de massa meette.
Want als de massasleutel op open stand dan klopt het, dan komt door kleine weerstanden her en der je plus pool gelijk te liggen met de massa van je frame.
Tevens zou ik oppassen met je massasleutel eruit te halen als je motor draait.
De accu vormt namelijk een grote buffer achter de spanningsregelaar, waardoor de spanningsregelaar goed kan regelen.
Zodra je de accu loskoppelt, heeft de spanningsregelaar veel meer moeite om de spanning constant te houden en is de kans op overspanning groot waardoor er andere elektrische onderdelen kapot kunnen gaan.
Groeten Berthil.
Weet je zeker dat je massa-sleutel in de goede stand stond toen je min klem en de massa meette.
Want als de massasleutel op open stand dan klopt het, dan komt door kleine weerstanden her en der je plus pool gelijk te liggen met de massa van je frame.
Tevens zou ik oppassen met je massasleutel eruit te halen als je motor draait.
De accu vormt namelijk een grote buffer achter de spanningsregelaar, waardoor de spanningsregelaar goed kan regelen.
Zodra je de accu loskoppelt, heeft de spanningsregelaar veel meer moeite om de spanning constant te houden en is de kans op overspanning groot waardoor er andere elektrische onderdelen kapot kunnen gaan.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
-
Henk B
Re: 309 D, plus aan massa?
Het is echter wel zo.
Bij de Arnold is de gehele opbouw van Polyester, Alleen de voetplaat van de cabine en het staal van het dashboard is nog aanwezig.
Onder de vloer nog de originele instaptreden.
Volg je de kabel van de pluspool dan zie je dat die met een bout aan de staande kant van de instaptrede links is vastgezet.
Ik ga verder zoeken, maar zou me niks verbazen als de vorige eigenaar iets omgewisseld heeft
Ik kom van alles en nog wat tegen nu met het opknappen.
Alle elektra is er al voor een groot deel uit, alleen het autodeel werkt nog.
Groet,
Henk B
Bij de Arnold is de gehele opbouw van Polyester, Alleen de voetplaat van de cabine en het staal van het dashboard is nog aanwezig.
Onder de vloer nog de originele instaptreden.
Volg je de kabel van de pluspool dan zie je dat die met een bout aan de staande kant van de instaptrede links is vastgezet.
Ik ga verder zoeken, maar zou me niks verbazen als de vorige eigenaar iets omgewisseld heeft
Ik kom van alles en nog wat tegen nu met het opknappen.
Alle elektra is er al voor een groot deel uit, alleen het autodeel werkt nog.
Groet,
Henk B
ARNOLD RM38L camper, 1984, op mercedes 309D onderstel