Nou Jan daar heb je het probleem denk ik al gevonden, het is eigenlijk een golf diesel probleem , maar als de vacuum pomp van een 615/616 etc. lek raakt is dat ook een manier om van je smeerolie af te komen . normaal zou je iets merken, als je langs de weg nog stopt en de motor niet uitkrijgt , de brandstofpomp zet je uit en het blokkie loopt vrolijk door op eigen olie.
maar als je zoals je al zei , uit frankrijk door komt karren merk je weinig , behalve dan het beestje lekker doortuft (

)
en nogmaals een motor gaat niet stuk door aldi olie , grote imperiaals en dikke neuzen. een motor gaat stuk als de voorwaarden niet voldaan worden.
een goed motortje heeft voldoende smeerolie , koelmiddel , en tijd van leven ( dwz 250.000 km voor een 616) en (400.000 km voor een 314/364), daar zijn uitzonderingen op naar boven als alles goed onderhouden wordt en andersom als er iets niet in orde is !!. ik beveel mensen altijd goedkope onderhouds middelen en methoden aan , geen semi of volsythetische olie , en geen middeltjes en andere zooi , die zo makkelijk toe te passen zijn dat het op magie lijkt . ( en dus overbodig is) D.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !