voorraam demonteren en weer monteren

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

voorraam demonteren en weer monteren

Bericht door jan »

Ik wil het voorraam eruit halen om wat roest aan te pakken. Wie kan mij vertellen hoe ik deze aktie succesvol kan uitvoeren?

groet,

Jan.
Gebruikersavatar
KOERT
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: voorraam demonteren en weer monteren

Bericht door KOERT »

Hangt af van de leeftijd en staat van het rubber:

Als het rubber nog goed is: Met z'n tweeën bij een onderhoek beginnen. De ene binnen en de andere buiten. Dan het rubber binnen oplichten en naar voren de ruit er vanaf de hoek rustig uitdrukken. Halverwege losmaken, de ruit aan de open kant ook langs de zijspijl vrijmaken en rustig verder drukken. Valt ie er vanzelf uit...
Als het rubber slecht/ oud is: Langs het rubber lossnijden. (rubber is nog te koop)

De ruit er weer in is een lastiger klusje:
Met een kabeltje aan de onderkant onder het glas in het rubber de ruit er boven inschuiven. Door het wegtrekken van de kabel het rubber omzetten.
Aan te raden is om hiervoor Carglass of Auto Totaal Glas te laten komen. Die doen het netjes en het risico is voor hun. Elders op dit forum staat zelfs nog de prijs geloof ik..

Groet,

Koert
------------------------------------------
Daimler (Mercedes) Benz L 407 DG 1978 met OM616
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: voorraam demonteren en weer monteren

Bericht door DVIII »

dan zal je dus eerst de ruit er heel uit moeten halen, en dat is heel goed te doen.
eerst moet je je voorbereiden , dus een plekje voor de ruit maken zodat niemand er door heen zal vallen als hij eruit is.
dan moet je het rubber een beetje voorbereiden , dat kan met orgineel spul uit de autohandel , een soort siliconen rubbervet. daarmee maak je het rubber vast soepel(er)
het is aan te raden om ook in de sponning iets van smering te bereiken ( tussen rubber en autocarrosserie)
dit kan met een plamuurmes en verdunde dubro in een spuit(glassex)fles , je tilt het rubber op en je spuit ertussen.
dan moet je het rubber randje aan de binnenkant met een botte schroevendraaier over de metalen rand heen lepelen, in het midden vanboven beginnen.
even de vinger (van een tweede persoon) op het beginnetje en de boel komt zo redelijk op gang.
verbazingwekkend is er nog rek en ruimte zat in de sponning van je raam, om dit te doen.
als je de kachelbovenplaat ook gedemonteerd hebt kun je daar ook lepelen. zoals je zult merken zijn de hoeken nog het moeilijkst , maar die kun je ook overslaan !! .
zodra je meer dan 50 % uitgelepeld hebt moet je zorgen dat de ruit er niet zomaar uit kan vallen.
dit kan met een buurman/vrouw oid :mrgreen: of met een spanbandje om de lage helft van de ruit.
dit vang je aan met de deuren open maar de deuren kunnen tussentijds dicht . het spanbandje kan tussen de deur door.
op een gegeven moment kun je tegen de ruit gaan duwen , doe dit met de vlakke hand en zonder stoten.
wel te verstaan van binnen naar buiten !!
zodra je beweging krijgt , en dit ligt aan de smering en de droogte / leeftijd van het rubber probeer je de ruit eerst van boven uit de sponning te duwen.
zodra dit lukt ben je al redelijk ver in het Proces.
de ruit weegt nog geen 50 kg dus je pakt hem er met zijn tweëen uit , maar je draagt hem beter alleen, met de tweede persoon als begeleider. en neerzetten op stroken dik en deukbaar karton !!
het rubber kun je daarna reinigen in zo heet mogelijk water ( niet koken) en de ruit moet je ook geheel reinigen alvorens je hem weer gaat monteren.
zorg dat je bij de restauratie niet teveel ruimte inpikt anders past de ruit er niet meer in . raadzaam is het om als je repareerd met polyesther je eerst een lichte deuk maakt waar je vulling in verdwijnt.
als je gaat lassen is het ook een must om onder de normale sponning te blijven met je materiaal.
als de sponning is gerepareerd is het zaak de boel af te lakken voor de ruit er weer ingaat , dit kost dan wel een paar dagen reparatie en drogen maar dan is het pas goed.
de ruit gaat met het rubber er omheen er weer in. het rubber zal je opmerken is niet als het ware geopend om weer over het randje te floepen. om dat te bereiken doe je in het rubber gleufje een touw van zo'n 4 mm . dit mag ook soepel electra draad zijn , als het maar sterk is.
het is aan te bevelen het rubber voor te verwarmen , of in heet water of in de felle zon.
smeren kun je met vaseline , siliconen en zelfs met water(en zeep).
het touw zit er van midden boven tot midden onder in , met twee mensen plaats je de ruit in de voorsponning.
beide personen kijken en controleren of de ruit wel goed in het midden staat ( belangrijk)
als je nu van onderen begint met aanduwen ( één persoon) kan je aan de binnenkant van de auto beginnen met het erin wippen , met behulp van het touwtje ( wat ook ingevet is) van het rubber randje.
trek nooit om het trekken ( dus niet forceren) maar trek om het rubber te helpen over de rand te gaan.
gaat het fout kost het je een ruitrubber !!.
als het touwtje net iets te snel is gegaan kun je met een botte schroevendraaier het rubber wel een aantal centimeter in de rand wippen ! waarna het touwtje het weer over neemt.
tijdens het induwen van buitenuit goed en voorzichtig aanduwen , goed overleggen !!
zorg dat de onderrand er als eerste in zit en het midden van de ruit goed aandrukken.
de zijkanten van de ruit pas aandrukken als je het rubberrandje tegelijkertijd er in kan wippen met het touw.
houd de schroevendraaier gereed om in te grijpen bij de hoeken !
de ruit zal in eerste instantie niet meteen op zijn plek gaan , maar als hij rondom in de sponning zit trekt dat mooi bij.
Let op de roest in je raamsponning komt van binnenuit pak ook die roest aan met bv stoproest en evt tectyleer de bovenbalk van de sponning/auto
veel plezier ! Dave.
ps een ramenboer geeft geen enkele garantie op oud glas en oud rubber. tis maar dat je het weet !
Laatst gewijzigd door DVIII op 29 jun 2008, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: voorraam demonteren en weer monteren

Bericht door jan »

Bedankt voor de reacties, hier kan ik mee uit de voeten. :idea: :idea:

groet,

Jan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast