Na stationair wit/blauwe rook.

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Na stationair wit/blauwe rook.

Bericht door Dennis en Nancy »

Hallo,

Onze relatief frisse OM314 (01-2005) rookt wat wit/blauw achtig als ze een tijdje stationair heeft staan bollen. Zodra ik een even heb doorgetrokken is het weg en blijft ze zo goed als rookvrij. Enkel met starten even witte rook (na seconde of 5 weg) en met een fikse klim een pluimje zwart.

Uiteraard heb een uurtje besteed aan wat rook topics maar ik bleef wat vragen houden.

Voor de kleine beurt in een truckcenter heb ik de rook na stationair niet gemerkt. Daarna eigenlijk meteen. De olie die ze gebruikt hebben is een bulk 15W40. Op het onderhoudskaartje stond een vinkje bij castrol: forumula 0w40 / 10W60.

De temperatuurmeter staat na een paar (5-8) kilomter op 60 waar hij gedurende de gehele rit blijft staan. De oliedruk staat na een autobaan rit op 3 bar stationair. Na een B weg en wat stationair gaat die naar +3.5

Blijft de motor te koud door een defecte thermostaat en rookt omdat hij wat afkoelt?
Is de olie te dun/dik?

Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Na stationair wit/blauwe rook.

Bericht door Leo »

Wat dacht je van die 2-taktolie die je bijgevoegd hebt?
Kijk ff of hij dat nog doet wanneer je dat mengsel verstookt hebt.:wink:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Na stationair wit/blauwe rook.

Bericht door Dennis en Nancy »

Dat deed hij voor de 2 takt toevoeging ook. We hebben de bus Duitsland uit gereden en verbaasden ons over de minimale hoeveelheid rook. Na het beurtje viel het me op.

Kan ik makkelijk een temperatuursensor vervangen? waar zit dat ding eigenlijk?

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Na stationair wit/blauwe rook.

Bericht door Leo »

Zou je dan eerst niet ff meten of hij écht niet te koud is?
Lijkt me handiger dan je koelwater aftappen en een sensor vervangen toch?

Eerst de oorzaak, dan pas de oplossing Dennis.:wink: :)

Staat je olie misschien precies op peil?
Daar schijnt een 314 ook niet tegen te kunnen.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Na stationair wit/blauwe rook.

Bericht door Dennis en Nancy »

Leo schreef: Staat je olie misschien precies op peil?
Daar schijnt een 314 ook niet tegen te kunnen.


Mvg, Leo.:D
Kan inderdaad eens een thermometer nemen met groot meetbereik en ff doormeten.

De UPS is uit de garage gekomen met 0,5 cm boven peil. zit er nu 1000 km later 0,2mm boven

Dennis.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Na stationair wit/blauwe rook.

Bericht door Leo »

Mmmm, das ook niks om je ongerust over te maken dus.:)
Had een mogelijkheid geweest, want sommige 314's gaan olie zuipen als ze op peil staan.

Tjah, dan heb je misschien toch gewoon een beetje mindere verstuivers óf hij wordt idd te koud.
Maar te koud kun je toch zien aan je metertje?

Ik zou me er voorlopig niet druk om maken Dennis, vermits je geen rookgordijnen legt die het overige verkeer in gevaar brengen of de brandweer doen uitrukken.
De manier waarop je het starten beschrijft geeft alvast geen indicatie van grote problemen.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Na stationair wit/blauwe rook.

Bericht door Dennis en Nancy »

Leo schreef:Mmmm, das ook niks om je ongerust over te maken dus.:)
Had een mogelijkheid geweest, want sommige 314's gaan olie zuipen als ze op peil staan.

Tjah, dan heb je misschien toch gewoon een beetje mindere verstuivers óf hij wordt idd te koud.
Maar te koud kun je toch zien aan je metertje?

Mvg, Leo.:D
Het olie-nivo stond boven een halve cm boven het het maximum peil dus zou toch kunnen. Haal er straks na de eieren een beetje uit met een extractie pompje.

Het metertje vertrouw ik niet dus de temperatuur meet ik binnnekort eens na.

Ik maak me er niet druk om maar vroeg me af waar het vandaan kon komen. De bus rookt minder hard dan mijn 2001 VW Golf TDI :lol:

Dennis.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Na stationair wit/blauwe rook.

Bericht door Anton »

Hoi Dennis,

Controleer eerst de thermostaat of zet er meteen een nieuwe in, ze zijn niet zo duur.
De motor moet 80 a 90 graden warm worden, ook met dit weer!
Ik zou me om dat beetje rook geen zorgen maken, dat kan nl ook condens zijn wat even verdamt als ie weer kracht moet leveren, dat doet mijn auto ook.
Door het staioneer draaien koelt alles af ook de uitlaatgassen.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Na stationair wit/blauwe rook.

Bericht door Dennis en Nancy »

Ben nu op het werk met de bus. Vanmiddag op de snelweg bij 85km word de bus net onder de 80 graden op het metertje. De klok zit wat schuin in de bus en ik keek foutief op het metertje. :oops:

Zal eens informeren naar de prijs van de thermostaat.

Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast