Ketelsteen verwijderen uit radiateur

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
it camperke
Contacteer:

Ketelsteen verwijderen uit radiateur

Bericht door it camperke »

Hallo iedereen,

Ben hier nieuw op dit forum maar heb even een vraagje over ketelsteen.

Na alle tips van Oma en de huishoudsite`s geprobeerd te hebben zit er nog steeds ketelsteen in mijn radiateur, dit moet eruit...maar hoe????? Radiateur is natuurlijk van koper. heb wel es gehoord dat coustic-soda wonderen doet maar denk vraag eerst ff voordat ik een hoopje koper op de werkbank heb liggen...En verdunt zoutzuur, iemand daar ervaring mee?
Nogmaals, het zit er dik op en azijn en dat soort (milde) drankjes helpen niet meer...

Hoor het graag.

Groet,

Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: Ketelsteen verwijderen uit radiateur

Bericht door Admin »

Hoi Otto,

Hoezo nieuw op dit forum???

Ketelsteen is een basische afzetting, voornamelijk bestaande uit calciumhydrogeencarbonaat, Ca(HCO3)2. Om dat in water te kunnen oploossen, heb je een zuur nodig. Vuistregeltje van de middelbare school: base+zuur geeft zout+water.

Caustic soda (natriumhydroxide, natronloog, NaOH) is een sterke base en dus niet geschikt.

Historisch wordt een zuur omschreven als een stof met zure smaak, die sommige metalen (vb. ijzer) oplost, lakmoes rood kleurt, bruisend met marmer reageert en sommige plantpigmenten (vb. rode kool) verkleurt. Een base wordt omschreven
als een stof met een zeepachtige bittere smaak, die andere stoffen (vbn. aluminium, zwavel) oplost en lakmoes blauw kleurt.

Verdund zoutzuur zou wel ketelsteen oplossen, maar wat dat met het ijzer en b.v. rubberen of fiber pakkingen doet, moet een motorenkenner maar zeggen. Zal ook wel van de mate van verdunning afhangen. In elk geval is het zaak alles heel goed met veel schoon water na te spoelen. Ook als je de radiateur los hebt, is er een zeker risico, niet zozeer met het koper, maar met het tin (soldeer).

Bij de auto-accessoirehandel zijn speciale vloeistoffen te koop (ik dacht van Holt's) om ketelsteen op te lossen. Als je die volgens de gebruiksaanwijzing gebruikt, kun je weinig kwaad doen.
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Welkom terug Otto.:)

Op dit zelfstandig forum ben je idd nieuw, en ik ben blij weer wat van je te lezen. :wink:

Ik ontkalk al 15 jaar met fosforzuur.
Dat klinkt heel gevaarlijk, maar valt reuze mee en ontkalkt met een rotgang.
Het spul wat ik gebruik heet Roxykal en is verkrijgbaar bij de visserijcoöperaties van oa Den Oever en Lauwersoog.
Nog geen ellende gehad met rubbers oid.

Owww, ik gebruik het ook als ontroester; roeststrepen verdwijnen letterlijk als sneeuw voor de zon.. :P

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
it camperke
Contacteer:

Uuuh, nou ja nieuw, De meeste begrijpen het wel.....

@ernst.

Heb inderdaad zo`n busje opgehaalt bij lasaulec. Een paar uur laten pompen op 80 graden (alleen de radiateur) maar het enige wat er gebeurde was dat het water enigszins een beetje bruin werd terwijl ik toch zeker zo`n 35 kilo kalk had verwacht. Met andere woorden, dat was een beetje te mild. Heb ook even gekeken naar het zoutzuur verhaal en inderdaad wat blijkt, koper kan er prima tegen (tot op zekere hoogte natuurlijk) maar tin dus absoluut niet (daar had ik inderdaad niet aan gedacht :wink: )

Denk dat ik eerder Leo zijn tip gebruik, fosfor zuur erin. Kan weinig fout gaan. De radiateur koelt nu toch ook al niet dus als het allemaal naar zijn grootje gaat is er nog niks verloren..

Ga es ff op zoek naar een flesje zuur :twisted:

Dank allen!

Groet,

Otto
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Grinnn, weet niet of jij aan puur fosforzuur kunt komen, maar dan wel errug verdunnen hoor.
Die Roxykal is al een verdunning die ik alleen bij schrikkelijke aanslag onverdund gebruik.
Niet met je hersenpan erboven gaan staan, want het bruist nogal met kalk en is ook niet prettig voor je longen.. 8)

Maar 't werkt wel lekker.:P

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Otto,

Welkom terug!!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Hey Otto!

Leuk dat je terug bent.

Wat waren de klachten van ketelsteen? Word de motor te warm?

Groeten (cowboy) Dennis en Nancy.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
it camperke
Contacteer:

Dank aan alle welkom`s berichten, is toch leuk :D

@Dennis (mooie bus heb je trouwens gekocht!!)

De klachten zijn dat de temperatuur tijdens rijden heel langzaam oploopt. Wanneer er weer stationair gedraaid wordt loopt de temperatuur terug, niet veel maar genoeg om het koken tegen te gaan. Als ik met zo`n klein cameraatje (hebben we op het werk om lagerschalen etc. mee te inspecteren) in de radiateur kijk dan zit er een dikke laag ketelsteen op (koelvloeistof vond de vorige eigenaar waarschijnlijk te duur???????) wat dus duidt op geen goede warmte-uitwisseling.

Eerst dit eens uitsluiten en als de problemen dan blijven weer verder kijken :mrgreen: :mrgreen:

Groet,

Otto.

Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Hoi Otto,

Welcome back, leuk je weer te zien hier...

Mijn radiator, 207D (616 motor) heb ik ook met goed gevolg met zuur behandeld, als je geduld (en azijn) genoeg hebt kan dat ook werken, warm gaat het sneller,
Bij gebrek aan echte middeltjes heb ik het dacht ik ook met verdunde zoutzuur gedaan, is wel oppassen, en bovendien moet je het dan naspoelen met soda (gewone geen caustic) hoewel dat laatste het als reiniger ook wel bruikbaar is,maar zoals alles metbeleid en voldoende eigen nzicht.

Maar als meeest hopgevende voorjou: het reinigen/ontkalken werkte, nadien geen warmte problemen meer gehad..... succes dus

Frank
winand

Bericht door winand »

Welkom terug Otto!
Misschien iets te simpel gedacht, maar kun je niet beter echt kokend water door je radiator heen pompen?
Je hebt toch zo'n mooie opstelling staan nu. Misschien zijn de middeltjes niet te mild, maar de temperatuur te laag om echt iets te doen?
Hier in oostenrijk zit gigantisch veel klak in het leidingwater. We moeten een waterkoker echt om de paar dagen ontkalken. Dit hebben we eerst met azijn geprobeerd. Dit blijkt niet goed genoeg. Uiteindelijk op advies van een local citroenzuur in poedervorm gekocht (ingredient voor maken van taartglazuur etc) Een paar flinke scheppen van dit met water in de koker, en hij werd brandschoon! wellicht een tip? Het is geen chemisch middel dus kwaad zal het je radiator niet doen.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Plaats reactie