Bestaande motor vervangen met een OM601?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
remco

Bestaande motor vervangen met een OM601?

Bericht door remco »

Hoi allemaal!

Ik ben op zoek naar informatie over de OM 601. Dit is een relatief nieuwe motor, gebouwd in de jaren 80 en 90, bedoeld als opvolger van de OM 615 en OM 616. Wat ik specifiek wil weten is hoe goed deze bruikbaar is om een OM 615 te vervangen en wat er dan allemaal moet gebeuren of moet worden aangepast.

Mijn eigen Hanomag F40 (=406) met OM 615 staat met een lekke koppakking. Ik ben aan het kijken naar een vervangende 616 of een revisie van de 615, maar misschien is de 601 ook een mogelijkheid. En meteen flink meer vermogen 8)

Ik kwam deze motor op het spoor op dit forum bij het draadje Niet helemaal nieuw, maar toch..... meer kracht voor een 406. Meer (Duitstalige) info heb ik gevonden op http://www.baureihe201.de/W201/om601.htm en http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM601.

Samengevat: de 601 werd gebouwd tussen 1983 en 1995 als opvolger van 615 en 616, voordat de CDI-motoren werden gebouwd. De 601 is er in verschillende uitvoeringen, 2.0 en 2.2 liter, varierend in vermogen van 72 tot 75 pk. Ik kwam ook nog zwaardere (industrie) uitvoeringen tegen van 79 pk en zelfs 98 pk. Maar of deze informatie klopt??

De 601 is toegepast in personenauto's zoals 190 D en C200 en in bussen als de Vito en Sprinter (tot in de jaren 90 voor de CDI-uitvoeringen).

De motor is heeft wat kleinere afmetingen en weegt iets minder dan de 615 en 616 maar heeft wel meer vermogen. Mogelijk ligt het toerental wat hoger maar dat weet ik niet zeker.

De meningen over de mogelijkheden voor inbouw lopen uiteen. Mijn garage zegt dat het niet past, net als een andere deskundige die ik heb geraadpleegd. Van anderen krijg ik te horen dat het wel kan maar dat het wel wat moeite kost om het bijvoorbeeld op de versnellingsbak te passen of het oliefilter passend te krijgen. Op internationale forums kom ik ook dit soort ombouw tegen, ook in luxe wagens. Iemand had het op een Duitse site over een 508 waar een OM 601 in lag i.p.v. de gebruikelijke OM 314. Als ik hem ga inbouwen in mijn F40 dan wil ik de rest (versnellingsbak, aandrijflijn, electriciteit, startmotor, etc.) zo veel mogelijk hetzelfde houden en alleen de motor vervangen. Welke aanpassingen zijn er nodig? En is het toerental van deze motor goed voor deze toepassing? Is er iemand die ervaring heeft met de inbouw van de OM 601?

Groeten, Remco.
Rene

Re: Bestaande motor vervangen met een OM601?

Bericht door Rene »

Hallo, ja ik ben daar ook mee bezig. Ik heb een 308 benzine met een lekke koppakking, en ik heb hetzelfde idee. Volgen een garage in Den bosch moet het kunnen alleen weet ik niet hoe dat zit met die van jou. Een 601 heb je in verschillende soorten een "208" uitvoering is de 601.940 met 80 pk die komt uit een bus en die andere uit een 190 serie. Ik heb een 601.980 gereviseerd ( compleet) 40.000 km geleden met bak voor 700 euro. Ik heb een brug gekocht zijn we nu aan het plaatsen en dan beginnen. Ik hoop dat het je lukt als ik begin zal ik het forum op de hoogte houden.
Gr rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
remco

Re: Bestaande motor vervangen met een OM601?

Bericht door remco »

Hoi Rene, ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen dus hou mij op de hoogte. Ik heb nu besloten om voor een 616 te gaan maar misschien zet ik er nog eens een 601 in. Succes met jouw ombouw!

Groeten, Remco
Plaats reactie