Ik wil deze week voordat ik naar oostenrijk vertrek nog even mijn motorolie verversen (vooral omdat ik een tijd met een defecte thermostaat heb gereden leek me dat een goed plan)
Ik heb dit zelf echter nog nooit gedaan. In de kaartenbak, vademecum en het forum hier lees ik eigenlijk niets over hoe je dit het best kunt aanpakken.
Vandaar mijn vraag; Hoe kun je dit het beste doen?;
- Motor warm rijden
- Bak eronder, plug eruit draaien
- Pug er weer in
- Vullen maar
Dingen die ik wil weten;
-Heeft die plug een pakking die ik eerst moet halen? Is hier maar 1 type/maat van of moet ik daar ook weer op letten?
-Moet de plug weer met een bepaal aanhaalmoment vast?
-Waar laat ik mijn 'vuile' olie?
-Tips?
Motorolie verversen - het klusje
- winand
Motorolie verversen - het klusje
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
warm rijden
opvangbak deronder
olieplug losdraaien
lekker uit laten lekken
oliefilter loshalen
filter deruit
nieuwe halen, daar zit als het goed is meteen een nieuwe koperen ring en rubberen afdichting bij
plug der weer in met nieuwe ring, filter der weer in
olie derin, en voila
en anders kom ik wel ff assisteren, zo moeilijk is het niet maar als je het nooit gedaan hebt ist handig dat er iemand naast staat :)
plug op gevoel vast, hoeft nie keihard vast,vast is vast
oude olie in een oude oliekan gieten en naar milieustraat brengen
opvangbak deronder
olieplug losdraaien
lekker uit laten lekken
oliefilter loshalen
filter deruit
nieuwe halen, daar zit als het goed is meteen een nieuwe koperen ring en rubberen afdichting bij
plug der weer in met nieuwe ring, filter der weer in
olie derin, en voila
en anders kom ik wel ff assisteren, zo moeilijk is het niet maar als je het nooit gedaan hebt ist handig dat er iemand naast staat :)
plug op gevoel vast, hoeft nie keihard vast,vast is vast
oude olie in een oude oliekan gieten en naar milieustraat brengen

- winand
okee, mooi, dat klusje klaar ik dus even
Ik heb vandaag 2 van die koperen ringen besteld bij MB (a 1,80 euro per stuk) Ze maken onderscheid tussen OM314 blokken van voor 1977 en erna. Er zijn dus twee verschillende soorten ringen, handig om te weten.

Ik heb vandaag 2 van die koperen ringen besteld bij MB (a 1,80 euro per stuk) Ze maken onderscheid tussen OM314 blokken van voor 1977 en erna. Er zijn dus twee verschillende soorten ringen, handig om te weten.
-
- winand
Ging de koperen pakkingringetjes halen bij MB, blijkt dat het bestelde artikelnummer is vervangen door een nieuw artikelnummer.
Geen 1,80 euro per ring, maar 30 eurocent 8)
Inmiddels heb ik de olie ververst, was inderdaad een koud kunstje zonder al te veel te morsen.
Ik dacht, ik maak het oliebadluchtfilter ook even schoon.
Jee, dat was smerig! Een grote dikke mayonaise-drap!
(Ik ben eerder door iemand gewezen op het feit dat er door het vertikale pijpje regenwater kan komen bij mij, dit verklaarde de sterk vervuilde olie denk ik, dit probleem is inmiddels verhopen)
Wat heb ik een kranten, todden en diesel gebruikt om hem weer toonbaar te maken zeg. Goed dat ik dat ook maar even heb gedaan. 8)
Morgen vertrekken we rustig richting oostenrijk voor ons winterseizoen werken daar. :D
Geen 1,80 euro per ring, maar 30 eurocent 8)
Inmiddels heb ik de olie ververst, was inderdaad een koud kunstje zonder al te veel te morsen.
Ik dacht, ik maak het oliebadluchtfilter ook even schoon.
Jee, dat was smerig! Een grote dikke mayonaise-drap!
(Ik ben eerder door iemand gewezen op het feit dat er door het vertikale pijpje regenwater kan komen bij mij, dit verklaarde de sterk vervuilde olie denk ik, dit probleem is inmiddels verhopen)
Wat heb ik een kranten, todden en diesel gebruikt om hem weer toonbaar te maken zeg. Goed dat ik dat ook maar even heb gedaan. 8)
Morgen vertrekken we rustig richting oostenrijk voor ons winterseizoen werken daar. :D