Ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Na een succesvol seizoen in de sneeuw te hebben gewerkt in winter 2007-2008, missen we het nu zo erg, dat we besloten hebben in de komende winter 2009-2010 dit weer te doen (hierna willen we wellicht ook in het buitenland blijven voor tourisme gerelateerd werk in de zomer, maar da's weer een ander verhaal)
De bus heeft het destijds in Oostenrijk goed gedaan. Een aantal maal wat startproblemen gehad waarbij ie pas na een startpoging 8 of 9 aansloeg. Dit was altijd bij temperaturen onder de -12 C
Echter, een jaar later nu in Nederland, is het -5 C en had gisteren ook 3 startpogingen nodig wat bij deze temperatuur nog nooit is gebeurd. Accu's zijn in goede conditie (2x 105Ah) en vol.
Ik wil het volgende gaan onderzoeken voor ons volgende sneeuwavontuur:
1) Wat kan de oorzaak zijn van het slechtere startgedrag van mijn bus?
2) Helpt het als ik dunnere motorolie gebruik in de winter? (en welke dikte moet ik dan nemen?)
3) Ik wil toch de mogelijkheid hebben om de motor te kunnen voorverwarmen
Bij punt 3:
Eenvoudigste is een 220V spiraal gemonteerd in de vriesdop van het blok, maar kom daar maar eens aan voor een OM314. (Wie het weet mag het zeggen)
Andere optie is een verwarmingelement in een radiatorrbuis zoals van KAT:
http://www.warehouseautoparts.com/Speci ... ecials.htm
Zowel een 'lower radiator hose heater' als een 'circulating tank heater' lijkt me geschikt.

KAT levert op verzoek in 220V, dus zou dit moeten lukken. Overigens is dit spul wel lekker betaalbaar en zal ik me er niet snel een buil aan vallen.
Nadeel met 220V is dat je dit
wel moet hebben.. Je weet echter niet waar je terrecht komt. Laatste keer stond de bus altijd naast ons chalet en konden we een acculader oid eenvoudig met een haspel aansluiten.
Daarom blijft een mooie Webasto waterverwarmer hoog op mijn lijstje staan.
Ik vind ze echter wel erg duur. Als iemand er een voor een vriendenprijsje weg wilt doen hoor ik het graag..
Tevens rijst de vraag; Heeft een diesel standkachel geen last van extreme temperaturen bij het opstarten?