Bij de keuze van een Hymer op Mercedes en dus ook de keuze van welk motortype, probeer ik me o.a. via de forums te informeren en stuit daarbij enerzijds op berichten als: zolang als je zorgt dat de motor olie en water heeft, blijft hij lopen tot zo ongeveer het einde der tijden, maar tóch zie ik anderzijds berichten over revisies, ruilmotoren, campers met 2e motor, ...
Hoe zit het nu met de levensduur van de OM616 en ook de OM617 (de 3 liter 5 cylinder) in een camper?
Kun je met een gerust hart een camper kopen die 2 ton gelopen heeft, terwijl je andere campers geadverteerd ziet staan met minder km en al de 2e motor?
Hoe kun je bij bezichtiging het meest efficiënt de conditie van de dieselmotor vaststellen?
OM616 (ofwel de '240D' motor): onverwoestbaar?
-
- winand
Voor onze (MB) bussen is de OM314 de meest gewilde motor. Dit industrieblok staat bekend om zijn onverwoestbaarheid. (ehm, of deze ooit in Hymers zitten weet ik niet..)
Dit wil niet zeggen dat de 4 en 5 cilinder 616 en 617 slechte blokken zijn! (Liever een goede 616 dan een slechte 314..)
Er zijn een paar puntjes waaraan je de staat van een motorblok kan checken, hoewel dit nooit helemaal met zekerheid in een proefrit gesteld kan worden;
Let erop dat de motor koud is als je em voor de eerste keer start. De verkoper kan de motor net voor je komst al warm hebben gedraait en hiermee een slechte starter kunnen verdoezelen.
Kijk naar rookontwikkeling. Bij het starten en de eerste straten is witte/grijze rook heel normaal, maar dit moet na een paar minuten verdwenen zijn. Probeer in zijn 3 het gas eens helemaal los te laten en vervolgens in een keer helemaal in te trappen, een rookpluimpje mag dan zichtbaar zijn, maar geen rookgordijn!
Haal de olievuldop er eens af en check met je vinger of de olie tegen we wand van de vulpijp mooi transparant is. Is ie melkachtig dan kan dat duiden op een lekker koppakking.
Dit zijn enkele eenvoudige basisdingen (verder kom ik ook niet
) Er is echter wel een hoop geschreven hierover, dus de zoekfunctie op het forum zal je hierbij zeker verder helpen.
Succes!
Dit wil niet zeggen dat de 4 en 5 cilinder 616 en 617 slechte blokken zijn! (Liever een goede 616 dan een slechte 314..)
Er zijn een paar puntjes waaraan je de staat van een motorblok kan checken, hoewel dit nooit helemaal met zekerheid in een proefrit gesteld kan worden;
Let erop dat de motor koud is als je em voor de eerste keer start. De verkoper kan de motor net voor je komst al warm hebben gedraait en hiermee een slechte starter kunnen verdoezelen.
Kijk naar rookontwikkeling. Bij het starten en de eerste straten is witte/grijze rook heel normaal, maar dit moet na een paar minuten verdwenen zijn. Probeer in zijn 3 het gas eens helemaal los te laten en vervolgens in een keer helemaal in te trappen, een rookpluimpje mag dan zichtbaar zijn, maar geen rookgordijn!
Haal de olievuldop er eens af en check met je vinger of de olie tegen we wand van de vulpijp mooi transparant is. Is ie melkachtig dan kan dat duiden op een lekker koppakking.
Dit zijn enkele eenvoudige basisdingen (verder kom ik ook niet

Succes!
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
Ik zou zeggen mooi zwart i.p.v. transparant. na de eerste paar kilometers is de olie alweer zwart. Transparante olie zou ik niet vertrouwen. Dan is er waarschijnlijk zeer recent een grote hoeveelheid bijgevuld.winand schreef: Haal de olievuldop er eens af en check met je vinger of de olie tegen we wand van de vulpijp mooi transparant is. Is ie melkachtig dan kan dat duiden op een lekker koppakking.
De OM615 die wij hadden zou ik een volgende keer laten staan. Te weinig power in de bergen.
Dennis