rem klemt vast bij gering remmen

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
pindakaas

rem klemt vast bij gering remmen

Bericht door pindakaas »

als ik een beetje rem klemt mijn linkerachterem geheel vast. ik sta binnen 10mtr stil en als ik dan hard op het rempedaal trap komt de rem los en kan ik weer rijden. soms loopt de rem uit zichzelf licht aan tijdens het rijden zonder dat ik mijn rem gebruik.
weet iemand waar dit aan ligt????
en eventueel wat ik mag vervangen om het euvel te verhelpen???
en waar ik het beste onderdelen kan krijgen in het zuiden van engeland??

alvast bedankt!!!
joy

Bericht door joy »

trommeltje deraf, ff kijken of de schoenen blijven hangen

vijl ook ff een schuine kant aan beide kanten van je remschoenen om te voorkomen dat ze vastslaan
Dennis en Nancy

Re: rem klemt vast bij gering remmen

Bericht door Dennis en Nancy »

pindakaas schreef: en waar ik het beste onderdelen kan krijgen in het zuiden van engeland??

alvast bedankt!!!
Denk de dealers,... die in Bolzano, in Italie, hebben me geholpen aan een gemodificeerde ruitenwisserarm.

Dennis
pindakaas

Bericht door pindakaas »

heb alles bekeken en t ligt niet aan de schuine kanten. alles ziet er goed uit. heb alles schoongemaakt, maar probleem is niet verholpen.

zolang ik stil sta, geen probleem, kan remmen zoveel ik wil, niks klemt.
zodra de wielen er weer opzitten en ik ga testrijden......zelfde probleem, beetje remmen en ik sta binnen 3meter stil. beetje pompen en de rem komt weer los, soms klemt ie meteen weer vast zonder dat ik rij of rem, soms kan ik even rijden en dan doet ie t vanzelf, soms weer nadat ik een beetje rem.

snap r niks van........

weet nu wel dat het rechtsvoorrem is, en niet linksachter.

enig idee iemand?????

dank voor eventuele ideen
Arnold Smeets

Bericht door Arnold Smeets »

pindakaas schreef:heb alles schoongemaakt, maar probleem is niet verholpen. zolang ik stil sta, geen probleem, kan remmen zoveel ik wil, niks klemt. zodra de wielen er weer opzitten en ik ga testrijden......zelfde probleem, beetje remmen en ik sta binnen 3meter stil. beetje pompen en de rem komt weer los, soms klemt ie meteen weer vast zonder dat ik rij of rem, soms kan ik even rijden en dan doet ie t vanzelf, soms weer nadat ik een beetje rem.
Je hebt alles schoongemaakt maar heb je ook alles gesmeerd? Er zitten hier en daar wat punten die bewegen en dus gesmeerd moeten worden. Als die punten vastgerot zitten kan het er wel schoon uitzien maar dan beweegt er nog steeds niets. Loshalen, schoonmaken, smeren, vastzetten, handjes wassen.

Zijn de veren nog in orde? Wat doen de remcilinders? Zitten die vast of kun je die zoals het hoort bewegen? Kijk gelijk even of ze zweten of lekken, je bent er nu toch.

"Als je stil staat geen probleem, niks klemt." Zo te lezen heb je dan de trommels er af. Dan klemt er inderdaad niets. Belangrijk is dat de remschoenen net zoveel teruggetrokken worden als dat ze naar buiten komen wanneer je remt.

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
8beer8

Bericht door 8beer8 »

ben weer een stapje verder... het is waarschijnlijk de hoofdcilinder.
zoals al wel duidelijk is geworden, ben ik geen monteur(nog niet).

ook van de hoofdcilinder heb ik geen kaas gegeten.

suggesties????

bij laatste testrit bleken beide achterwielen en rechtsvoor te blokkeren.

ook krijg ik de kap van de rechtervoorrem er niet af(ding met mercedes emblaim)...suggesties???

lastig dat dit soort dingen gebeuren op low-budget-vacantie.

in holland heb ik meerdere vrienden met soortgelijke bussen en erg veel ervaring.

erg veel dank voor meedenken en verstrekken info!!!!

beer
bart

Bericht door bart »

bij mij klapte hij niet vast maar bleef hij wel lang hangen, dit werd veroorzaakt door dat er hele oude remleidingen op zaten die dus door het uitzetten van het rubber bij de koppelingen bijna geen olie meer door lieten ik heb bij mij de achterste slang vervangen en de remmen bleven niet meer hangen.

Dit heeft mij heel lang gekost voordat ik dit gevonden had.

Bart
Soms een engel
soms een duivel
maar altijd mijzelf
Arnold Smeets

8beer8 schreef:ook van de hoofdcilinder heb ik geen kaas gegeten. suggesties????beer
Wel een paar suggesties omdat ik er bij heb gestaan toen er aan gewerkt werd en er aan mocht meehelpen. Ik ben namelijk ook helemaal geen monteur.

Regel jezelf een schema van het remsysteem. Daarin staat wat waar naar toe loopt. Dit staat o.a. in het werkplaatshandboek. Ik meen ook op dit forum maar ik kon het niet vinden.

Vraag jezelf af wanneer er voor het laatst iets vervangen is aan die delen die nu misschien wel de oorzaak kunnen zijn.
Zoek op dit forum naar ervaringen met reparaties aan het remsysteem.
Vraag je vervolgens af of je de kennis hebt om er aan te beginnen, regel anders die kennis.
Zorg er ook voor dat je het juiste gereedschap bij de hand hebt.
Maak een logisch plan van aanpak en begin.

Wanneer het gaat om 3 van de 4 wielen dan heb je grote kans dat het probleem voorin het systeem zit, inderdaad bij de hoofdremcilinder. Die is soms goed te reviseren en altijd wel te vervangen.

Als je het remcircuit losmaakt komt er lucht in. Voordat je weer gaat rijden moet AL die lucht er uit zijn. Zorg dus dat je weet hoe je moet ontluchten. (Lucht kun je samenpersen, remvloeistof niet. Remvloeistof zal dus de druk van je rempedaal direct doorgeven naar de remmen terwijl je bij een leiding vol lucht eerst die lucht moet samenperson voordat je remmen eens wat gaan doen. Grote kans dat je dan eerst het pedaal indrukt, dan een aanrijding hebt en dat daarna de remmen nog eens aangrijpen. Verkeerde volgorde!)

Remvloeistof veroudert. Als je de laatste twee jaar niets aan vervanging gedaan hebt is dit een mooi moment om dat meteen te doen.

Die veroudering houdt o.a. in dat er water in komt en dat leidt dan weer tot corrosie en dat leidt dan weer tot de verstopte leidingen die Bart heel terecht noemt. (Water kun je trouwens ook iets samenpersen, zie het stukje over lucht samenpersen) Als je er aan twijfelt of ze nog goed zijn die leidingen gewoon vervangen. Je kunt ze als set kant en klaar kopen, als je handig bent kun je ze ook per meter kopen en zelf buigen. Vergeet niet de slangen aan het einde van de leidingen, die zijn misschien nog wel gevoeliger voor corrosie en vervuiling. Wees niet verbaasd of teleurgesteld als slangen en leidingen afbreken, vooral bij de koppelingen. Dit is niet gek want het is allemaal oud en gecorrodeerd, het geeft helaas wel meer werk.

Alle remcilinders kun je reviseren en vervangen. Over voordelen en nadelen hiervan is al heel wat geschreven op dit forum net als over de diverse onderdelen van dit verhaal.

Na de reparatie eerst volledig ontluchten en de remmen stellen, dan pas gaan proefrijden.

Werken aan de remmen betekent altijd dat je werkt met één van de meest cruciale delen van je auto. Zorg dat je voldoende kennis hebt en begin er anders alleen aan als je voldoende ondersteuning krijgt.
Zet voordat je begint de auto vast met wat wielkeggen. Als je er wielen onderuit gaat halen voldoende sterke poten onder de as zetten, NIET alleen op de krik laten staan. Leg je gedemonteerde wiel met de velg half onder een stevig deel van de auto net naast de wielkast. Valt de auto toch dan heb je altijd nog de breedte van het wiel als reserve en lig je niet meteen zwaargewond op de vloer.

Remvloeistof is een vrij gemeen chemisch product. Goed opvangen, niet op je huid laten komen (als wel gewoon direct afvegen) en zeker niet in je ogen of mond laten komen (als wel direct uitspoelen, voor de ogen direct en ruimschoots met een oogfles, voor je mond mag een klein drupje wel, anders goed spoelen en uitspugen). Heb je toch in je mond: onthoud de smaak, die is anders dan van motorolie en de manier waarop de vakman bepaalt of een oliestreep motorolie of remvloeistof is: inderdaad, even een kwart drupje proeven..... Oude remvloeistof afvoeren als chemisch afval.

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
DVIII

rem dinges

Bericht door DVIII »

Hallo ! komt er niemand op het idee dat remsystemen na druk ook moeten ontdrukken , maw als je niet remt moet de remvloeistof terug kunnen lopen naar het reservior, dit kan alleen als er geen belemmering is in het systeem , als eerste belemmering ( als het om één wiel gaat) kan een kapotte rubber leiding zijn , die dingen gaan dan vanbinnenuit stuk , als het ware dubbelzitten en laten dan wel druk door maar geen druk terug , ergo de rem blijft hangen . het tweede probleem kan in het hoofdremcilinder of commandoremcilinder zitten ,. Dat moet namelijk de druk weer loslaten , voorwaarde is dat het rempedaal goed terug gaat anders sluit de plunjer juist af om druk op te bouwen.
als dan het medium niet terug wil lopen kan ook de afdichting stuk zijn door slechte remvloeistof en vuil.
kortom test de leiding en de slang in kwestie op verstopping in twee richtingen.
Laatst gewijzigd door DVIII op 11 nov 2007, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Leo
Site Admin

Re: rem dinges

Bericht door Leo »

DVIII schreef:Hallo ! komt er niemand op het idee dat....
Daar hebben we jou toch voor?? :shock: :lol:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII

leren

Bericht door DVIII »

Sorrie voor de boute inleiding , maar leren doe je met een wakker verstand. en daarvoor moet je wel eens wakker schrikken.. toch
en het probleem is al eens opgerakeld bij de hydraulisch bediende koppelings problemen van de 508
joy

Bericht door joy »

kheb ooit zoits gehad met en oude rermslang, die liet olie door als ik de rem intrapte maar terug niet, het ding was van binnen opgezwollen op diverse plaatsen en de vloeitsof kon op die manier niet terug

ook lang naar gezocht maar het controleren waard
Arnold Smeets

Re: rem dinges

DVIII schreef:Hallo ! komt er niemand op het idee dat remsystemen na druk ook moeten ontdrukken , kortom test de leiding en de slang in kwestie op verstopping in twee richtingen.
Nou, eeehhh, volgens mij heb ik dat wel genoemd.... Zowel de leidingen als de slangetjes aan het einde daarvan waarbij ik ook nog eens noemde dat die slangetjes nog gevoeliger zijn voor verstopping dan de leidingen. Die inleiding neem ik je overigens nul kwalijk, ik heb liever dat iemand duidelijk is dan dat er omheen ge-o-h-'t wordt!

Maar in de praktijk: hoe test je de mate van verstopping in twee richtingen? Ik kon bij mijn auto wel constateren dat er vloeistof doorheen vloeide maar ik kon niet zien of het genoeg was. Overigens niet lang over nagedacht, gewoon vernieuwd want dat vond ik belangrijk.

Groet,

Arnold
8beer8

Bericht door 8beer8 »

enorm bedankt voor al het meedenken.

ben weer een stapje verder, ben erachter gekomen, dat als ik de bovenslang van de vacuumpomp eraf haal, het probleem niet opdoet.
(heb gelukkig hulp gehad van een meer-ervaren monteur).
daarna slang er weer op gedaan en een andere slang naar de hoofdremcilinder eraf gehaald. nu remt ie mechanisch ipv hydraulisch.
heb nu de vacuumpomp eraf om die schoon te maken en om de terugslagklep te controleren. als dat het niet verhelpt, ga ik de servo(heb geen idee wat het is of wat de nederlandse benaming ervoor is) na laten kijken.ook ga ik zeker alle leidingen en slangen checken en waarschijnlijk allemaal vervangen. beter voorkomen dan genezen, en aangezien ik niet het verschil weet tussen hoe het er goed en niet goed uit behoord te zien is vervangen de makkelijkste en veiligste oplossing.

ik ben echt erg blij en geholpen met jullie uitleg en adviesen.

ga weer verder knutselen.....

nogmaals dank!!!!!!

beer
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Is het wel verstandig om aan je remmen te werken als je niet gehinderd word door de benodigde kennis?
Je moet toch echt kunnen beoordelen of iets goed is of niet!

Het zijn wel je remmen!!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
8beer8

Bericht door 8beer8 »

ik snap wat je bedoeld. aangezien ik weet dat ik niks weet, verander ik niks als ik het niet zeker weet. de heoordeling van dingen laat ik over aan iemand die er wel verstand van heeft. aangezien ik in engeland ben (low budget, helaas) ben ik afhankelijk van gunsten van vreemdelingen. maw, het losmaken ed. kan ik doen, zodra ik het niet weet (bijna altijd,) is het wachten tot ik iemand vindt die het wel weet en bereid is even te komen kijken.

ik ben jarenlang vrachtwagenchauffeur geweest, en heb mijn leven een paar keer gered door mijn rijervaring, toen mijn remmen het begaven.

ik ben me volledig bewust van de veiligheidswaarde van remmen, voor mij, maar vooral andere weggebruikers, dus speel geheel op veilig!!!

ik doe, anderen beoordelen en contoleren wat ik heb gedaan.

vandaar ook al mijn vragen op dit forum.

al doende leer ik.......

beer
Plaats reactie