hanomag versus mercedes

(Leuteren = kletsen)
Hier bestaat geen off-topic. Maar wel goede omgangsvormen!
Plaats reactie
joy

hanomag versus mercedes

Bericht door joy »

wat zijn de verschillen?

waarom heet het ene gevaarte hanomag en de ander mercedes terwijl ze vaak als 2 druppels water op elkaar kijken?

gr

Joy
L1
Contacteer:

Bericht door L1 »

Voor de inlijving waren er vast wel verschillen maar daarover kan Jeroen Koen je veel meer over vertellen.
Waar ik soms verschil in het "Dusseldorf type "ziet is dat een Hanomag staande koplanpen heeft.

Met vr gr Leen (MB)
joy

Bericht door joy »

dus hanomag is een tussnemodel en daarna ging het gewoon mercedes heten?

die opstaande koplampen ken ik, en ook is de uitvoering van hanomag vaak wat hoekiger

maar ik begrijp dat de techniek al wel mercedes is?
winand

Bericht door winand »

Ik heb een F40 (met staande koplampen, zie mijn avatar)
Dit type is nagenoeg gelijk aan de 406D, dezelfde motor, maar heeft toch enkele verschillen.
Kleine verschillen;
-koplampen (duh..)
-nivometer in brandstoftank functioneert anders.
- ..?

Zoals je ziet, zeer kleine verschillen.
De 'hoekige' hanomags zoals de F45 en F76 zijn wel zelf door hanomag gemaakt en zijn dan ook technisch niet gelijk aan de mercedesbussen.

Toen Mercedes Hanomag overnam kwam er naast het Hanomag Henschel logo ook een Mercedesster op de gril. Later verdween het Hanomag logo en bleef de ster.
Overigens, de laatste Hanomags (dusseldorf-type) zijn zelfs met de bekende mercedes koplampen geleverd en niet meer met de staande lampen.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

maar ik begrijp dat de techniek al wel mercedes is?

Misschien kun je ook wel zeggen dat die eerste Mercedes Großtransporter nog Hanomag-techniek bezaten...
Jeroen kan je daar alles in detail over vertellen. Heeft niet voor niets "Hanomaf" als screenname :P
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
joy

Bericht door joy »

barst los jeroen :wink:

ze lijken een beetje op low budget mercedes, zo ogen nogal kaal, maar op die site zie ik toch een aantal hele mooie bussies staan

http://www.lkw-infos.net/images/oldtime ... 0204-1.jpg

het heeft zeker wat!

(hoie meer ik 408/508 etc bekijk, hoe meer het eigenlijk begint te kriebelen, zon 207d is leuk,maar zon dikke lange 508 is super)

:)
joy

Bericht door joy »

ff verder lezen dan je neusje lang is, ik zei, LIJKEN low budget omdat ze nogal kaal ogen

amen

joy
joy

Bericht door joy »

ik vrees, nee ik weet zeker, dat de besmetting al niet meer terug te draaien is, zinds mijn eerste hok, de 407, ben ik niet meer bij die bussen weg te slaan :wink:

oh zo praktisch en oh zo fijn in gebruik, je zit ook nog eens hoog wat ik prettig vind, en je kan er in principe alles mee doen

mocht ik overgaan tot groter, dan zou dat voor erbij zijn, ik heb voralsnog teveel lol van mijn 207 en hij is gewoon in veel te mooie en goede staat om weg te doen, ik zie geen reden, brood vreet ie ook al niet, en prima hanteerbaar in de stad, zon 508 lange versie toch ietsie minder :wink:
joy

Bericht door joy »

wat denk je zelf? :wink:
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Saskia en Herman schreef:Wat is er mis met een 508 kort, dik en hoog?
joy schreef:wat denk je zelf? :wink:
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: Grinnn...
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Hoorde ik daar mijn naam...?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoorde ik daar iemand roepen? ;)

Nou ja, ik zal het hele verhaal even uit de boeken oplepelen ;)
Eigenlijk is Hanomag al een hele oude fabriek. Volgens mijn boekje in 1875 opgericht door ene Georg Egestorff en heette toen ook nog zo. Later is dit veranderd in Hannoversche Machinenfabrik AG - ehemalige Werken Georg Egestorff. Omdat dat toch wel lang was (duh...) hebben ze de telegraafafkorting van dit geheel gebruikt als handelsnaam: HANOMAG. Hannoversche Machinenfabrik AG dus.
In die vroege dagen had men een eigen ijzergieterij, harderij, plaatwerkerij en nog meer van dat alles om alles zelf te kunnen maken. Men maakte toen, naast onderdelen voor andere fabrieken als externe leverancier, zelf vooral stoomketels en stoomlocomotieven die wereldwijd verkocht werden. Bij de Stoomtram Hoorn-Medemblik rijdt er nog 1: de LTM 26.

Omdat dit op een gegeven moment door felle concurentie niet veel geld meer in het laatje bracht begon men rond 1910 met landbouwmachines. Totdat er opeens één of andere Duitse Keizer Wilhelm het nodig vond een oorlog te voeren: toen bleken de faciliteiten van Hanomag ook zeer geschikt om kanonnen en andere wapens te maken. Na de oorlog werd de landbouw weer opgepakt, net als de treinen. Halverwege de jaren 20 werd er een kleine personenwagen gemaakt en was er een nieuwe loot aan de Hanomag boom geboren die tot tijdens WOII geduurd heeft.
De stoomlocomotieventak werd eind jaren 20 aan het grotere Henschel verkocht.

Uit deze personenwagens werden eerst lichte, later zware vrachtwagens geboren. Hanomag was trouwens, na Mercedes, de 2e fabrikant met een personenwagen met dieselmotor, een 1.9 liter met wel 32pk...
Daaruit ontstond o.m. de eerste vrachtwagen met ondervloermotor, niet echt een succes door de onconventionele bouw -wat de boer niet kent, dat vreet ie niet.

Ook werd een serie 'wegtrekkers' gemaakt, de SS-serie (StrassenSchlepper). Tijdens de oorlog werd het zwaarste model, de SS100 (=100pk) ook voor het leger gemaakt:

Afbeelding
Bron: v2rocket.com

Tijdens de oorlog werden verder nog zo'n 15.000 van deze dingen gemaakt:

Afbeelding
Bron: panzer.punkt.pl
Een gepantserde halftrack, type Sd.Kfz 251, samen met Bussing-NAG ontwikkeld.

Maar goed, na de oorlog lag de hele zooi in puin. Er moest toch geld verdiend worden, en waar is dan het meeste behoefte aan? In elk geval niet aan gepantserde halftracks.... ;) Eerder aan vrachtwagens en aanhangers, want daar waren er niet zo veel meer van over. Ook van de landbouwmachines was veel verdwenen of kaputt.
En aldus ontstond het volgende produktieplan:

Vrachtwagens:
-L28 als nieuwe ontwikkeling
Afbeelding
L28. Bron: norwegen.piranho.de
-SS-serie hernoemd als ST, soms verlengd chassis en als vrachtwagen gebruikt
-aanhangerfabricage

Trekkers:
-uitgebreid produktieplan, gebaseerd op vooroorlogse modellen, zowel wiel- als rupstrekkers. Later ook nieuwere modellen.

-Personenwagens:
1 prototype in 1951, maar niet verder doorgezet.

De introductie van de L28 was een groot succes, zo groot zelfs, dat de ST en aanhangers niet meer gemaakt werden om capaciteit vrij te maken.
Door de concurentie van de Mercedes L319 werd als opvolger de Kurier/Garant/Markant geïntroduceerd:
Afbeelding
Bron: olaf's fotoseite.de

Tussendoor werd begin jaren '60 ook de failliete Borgward/Tempo fabriek overgenomen en de lichte voorwielaangedreven bestelwagentjes overgenomen die later de F20-F35 en Mercedes 206D-307 zouden worden. Hanomag zelf was inmiddels door het Rheinstahl concern overgenomen, het embleem veranderde van de gevleugelde "H" in een cirkel, in een "H" met het Rheinstahl regenboogje, dat je nu nog als Thyssen op b.v. roltrappen ziet.

In 1967 werd de F45-F76 geïntroduceerd:
Afbeelding
Bron: hanomag-kurier.de
Deze waren een compleet eigen Hanomag constructie. Zoals in het verleden wel meer gedaan was, was de motorenserie hiervan ook in de gelijk geïntroduceerde landbouwtrekkerseries te vinden.
De nieuwe modellen waren in de volgende uitvoeringen leverbaar:

-bestelwagen, wielbasis 3050(foto) of 3500mm met hoog of laag dak en diverse deurcombo's
-dubbele cabine
-kipper
-trekker/oplegger
-bakwagen
-'koffer'wagen
-chassis-cabine (of alleen met voorruit, of alleen met snuit)
Zie ook http://www.hanomag-kurier.de/history3.html voor een uitgebreider overzicht en wat meer foto's.

Voor 1969 veranderen er wat kleine dingen: de emblemen worden alumiumkleurig, er verschijnen extra instaptreden onder de cabine omdat de instap bij de grotere modellen wel erg hoog is, en om de concurrentie met de LP808 aan te gaan komen er de 8-tons F85 en F86. De laatste heeft een opgeboorde 5,7 liter 115pk motor.

In 1969 fuseert Rheinstahl Hanomag (alleen de bedrijfswagens!) met het eveneens tot dit concern horende Henschel. De naam op de motorkap veranderd tot het zakelijke Hanomag-Henschel. Op de trekkers en landbouwmachines blijft nog wel Hanomag staan.
In 1970 besluit men dat men van het goed draaiende concern af wil en verkoopt het aan Mercedes. Daar koopt men een concurrent in eigen huis, maar zowel Hanomag als Henschel hebben een aantal modellen die Mercedes niet heeft, zoals zware kippers en de nog van Borgward overgenomen F20-F35.

Door de overlap met de ook in 1967 geïntroduceerde Düsseldorfers verdwijnen al heel snel de modellen met dubbele cabine, de kofferwagen en de bestelbus. Deze worden met gelijke nummers (hoezo verwarrend!) vervangen door het model dat b.v. Winand heeft.
Afbeelding
bron: hanomag-henschel.net, foto van mezelf.

Ze worden zelfs ook in Düsseldorf gemaakt, door de andere modellen heen. Zelfs al zou je alles overzetten van een normale Mercedes, verraadt het chassisnummer ze nog: dit begint i.p.v. 309/310, met 609/610. De F20-F35 worden 206D-307.
De types blijven wel hetzelfde, maar er ontstaat een verwarrende situatie: een Hanomag-Henschel F65 kan nu een Düsseldorfer zijn, maar ook een Hanomag ontwikkelde chassis-cabine zijn! Als stelregel kun je aanhouden: bestelbus of dubbelcabine van na 1970 = Mercedes. Alles van voor 1970 = Hanomag.

Veel Henschel vrachtwagens worden als snel niet meer gemaakt of uitgerust met een Mercedes motor. Sommige Henschels worden nog van een ster voorzien en als Mercedes verkocht.
Dit duurt nog tot 1974, als Mercedes (logischerwijs) deze onoverzichtelijke situatie tot een einde laat komen.
Overigens wordt de landbouwtak opgeheven door Rheinstahl en de bouwmachines worden aan Massey-Ferguson verkocht.

Pff wat een verhaal, maar hopelijk is het wat duidelijker zo?

Groetjes
Jeroen

PS Joy, zo'n busje als jij op de foto liet zien heb ik gehad! Jammer dat ie compleet verrot was, maar dit model is dus zoals ik boven schreef slechts 2 jaar gemaakt. Dit korte model is nog eens extra zeldzaam, een langere versie staat nu toevallig op marktplaats.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
joy

Bericht door joy »

mooi verhaal, weer wat geleerd

:wink:

en nee, niks mis met een korte dikke hoge (zeer windgevoelige )508 :wink:
Arnold Smeets

Bericht door Arnold Smeets »

Peter MERCAMPO schreef:Overigens heb ik eens gehoord dat onze oude vertouwde dusseldorfer nog steeds in licentie gemaakt wordt en wel in Iran. Ik weet niet of het kul info is maar het is mij eens ter ore gekomen.
Groet Peter.
Irankhodro is het merk en ik heb op allerlei manieren geprobeerd in contact te komen, via de handelsattache, rechtstreeks, via de Iraanse agent van mijn werkgever, via hun vertegenwoordiging in Bulgarije. Nul reactie. Jammer. Ik blijf het proberen. Van collega's kreeg ik uitgelegd dat zaken doen met Iran eerst en vooral opbouwen van vertrouwen is. Daarvoor moet je inspanning plegen en er naar toe gaan. Zit er nog even niet in voor mij. Jammer, andere Dubbelluchters zijn er met hun auto dus rijdend (!) wel geweest en vonden het er geweldig.

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Mooi verhaal Jeroen.:)

En zoals gewoonlijk weer veel te duidelijk om vragen over te stellen.. :wink:
Er zijn alleen een paar plaatjes onzichtbaar geworden, misschien kun je die nog ergens anders vandaan halen?

Mvg, Leo.:D
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bedankt, heb ik het leuterveldje tenminste niet voor niks volgeleuterd ;)

Welke foto's zie je niet, Leo? Heb ook nog zat uit de eigen ouden doosch, maar helaas wordt mijn scanner niet meer herkend in Bill's nieuwste mensenkwelling, Vista. (niet zo gek omdat dat ding al meer als 10 jaar oud is en dan wordt het toch al eens wat dacht ik zo).

Groetjes
Jeroen
winand

Bericht door winand »

Mooi en compleet verhaal Jeroen, daar kunnen we in het vervolg naar verwijzen als er weer iets over Hanomag gevraagd wordt. Mooi :)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Jeroen.

Ik zie geen plaatje tussen de regels:

Vrachtwagens:
-L28 als nieuwe ontwikkeling
GEEN FIGUUR
L28. Bron: norwegen.piranho.de

En

Door de overlap met de ook in 1967 geïntroduceerde Düsseldorfers verdwijnen al heel snel de modellen met dubbele cabine, de kofferwagen en de bestelbus. Deze worden met gelijke nummers (hoezo verwarrend!) vervangen door het model dat b.v. Winand heeft.
GEEN FIGUUR
bron: hanomag-henschel.net, foto van mezelf.

En verder kom je maar met je info hoor.
Misschien een idee dat je dan een eigen "historie-topic" aanmaakt?
Zet ik het wel ergens sticky ofzo.

Tenzij je het leuker vind om op vragen te antwoorden natuurlijk.
Da's geheel eigen keuze.:)

Groetjes, Leo.:D
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Hee, ik zie het! Gister deed ie het nog. Als ik mijn PC weer terug heb zet ik mijn eigen foto's er wel even tussen, blijkbaar vindt niet elke site hotlinken even leuk.

Dan maak ik er ook wel ff 1 groot topic van, ik geloof ik dat ergens ook nog een type/verschillenoverzicht tussen Dusseldorfers en Hanomag-Henschels gemaakt heb. Kan dat mooi op 1 grote hoop :)

Gruss Jeroen
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Jeroen_Hanomaf schreef: ik geloof ik dat ergens ook nog een type/verschillenoverzicht tussen Dusseldorfers en Hanomag-Henschels gemaakt heb.
http://forum.campertechniek.eu/viewtopi ... 69&start=1

Groetjes, Leo.:D
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Ja, die ja! :) Die zoekfunctie werkt een stuk beter na al dat opschoonwerk!

Gr Jeroen
Plaats reactie