Hoi Herman,
Mooie scherpe foto, ook de grote versie. Die T-klep heb ik ook verder nergens kunnen vinden :-( Het schema komt van een Amerikaanse site (ook daar schijnt Webasto het goed te doen) en heeft betrekking op een personenauto. Misschien voor gebruik in Noord-Canada?
V.w.b. het vermogen benodigd om de motor voor te verwarmen:
Herman en Saskia schreef:Uitgangspunten:
stel de motor massa is 400 kg
de Soortelijke warmte coëfficiënt van staal is 42,9 W/(m·K) buiten is het b.v. - 10 C de motor liefst +10 C , dat is een verschil van 20 C. (= 20 K) (een groter verschil zal minder vaak voorkomen denk ik, daar ik niet van de winter en zeker niet van wintersport houd).
De formule:
Q = (T1 - T2 ) m c
Q = energie in W (Watt)
T1 = begintemperatuur in K (Kelvin)
T2 = eindtemperatuur in K (Kelvin)
m = massa in kg
c = Soortelijke warmte van staal in W / (m·K) (42,9)
de uitkomst:
Q = 20 * 400 * 42,9
Q = 343200 W (34,3 kW)
De Truma levert 3400 W / (ik neem aan per uur), = 3,4 kW / uur dus dan is de motor binnen 10 uur............
enigzins...........warm..........
(als alle warmte in de motor komt en deze tussentijds niet afkoelt...) Dus motor warm blijven stoken en af en toe starten om warmer te draaien ...
Wat we met een koude start willen vermijden is het (kortstondig) gebrek aan smering van voldoende dunne olie.
Eigenlijk zouden we de olie in het carter alleen hoeven opwarmen, of zie ik dit verkeerd ?
Daar heb je wat werk aan gehad! Was ik dus te lui voor... IK neem aan dat de berekening klopt, dan heeft mijn Webasto (11.6 kW) dus ca. 3.4 maal zo weinig tijd nodig voor dezelfde opwarming. Daarbij ga ik voorbij aan het feit dat een OM366A meer massa heeft dan een OM314.
Bij nader inzien vraag ik me af of we de som goed maken, want als je 's morgens in mijn 608 (ook een OM314) bij b.v. 10 C (283 K) de motor startte na een half uurtje standkachel, floepte de thermometer onmiddellijk naar ca. 60 C. Dat kan ik niet helemaal rijmen met jouw 10 uren :x
Het verhaal rond de olie is precies waarom de standkachel is uitgevonden! Niet voor de kouwelijke chauffer
Ik heb wel eens gelezen van grondverzetmachines in Alaska en brandweerwagens in Scandinavië die 's nachts de carterpan verwarmden met een electrische spiraal, aangesloten op stroom van de wal. Of die spiraal ingebouwd was of dat de chauffeur er een straalkacheltje onder zette, weet ik niet meer.
Misschien iemand anders?
Groeten,
Ernst