vet doorgang

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Kasper

vet doorgang

Bericht door Kasper »

Hallo,

Zojuist geprobeerd met de vetspuit vet te pompen door de voorste pen die in de 'hand' zit van de bladveren achter (MB508, bj 1974). Dat gaat niet, het vet komt er niet door. De hefboom van de vetspuit krijg ik niet ingedrukt. De nippel heb ik getest, daar komt het vet wel doorheen. De vetkanalen rond de pen zijn dus verstopt. Het vet zal wel uitgehard zijn. Niet gek aangezien een vetnippel op de pen ontbrak omdat de watertank er tegenaan heeft gezeten. Deze pen is al jaren niet doorgesmeerd.

Zoals ik het inschat is er maar éen remedie: demonteren en schoonmaken. Niet eenvoudig. Tenzij iemand een truucje kent....? Dat zou mij erg welkom zijn. Ik verneem het graag.

Groet,

Kasper
DVIII

truukje

Bericht door DVIII »

het truukje is verwarmen , hetzij met vuur , of veiliger Heet water !
A_A

Bericht door A_A »

Vet in de veren?
Ik heb een 406 met 608 veren.
zie http://forum.campertechniek.eu/viewtopi ... highlight=

hier staan fotoos van de veer onderdelen misschien heb je er wat aan?
De standaard 508 veren zitten met rubbers op de pennen maar de 608 veren zitten met een messing bus op de veer pennen, Deze pennen hebben inderdaad vet nippels. Je kan het vrij simpel uit elkaar halen, dwz ik zou het nu in een uurtje kunnen denk ik per kant.
Als je meer wilt weten, only a pb away.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

A_A schreef:Als je meer wilt weten, only a pb away.
Hoi Arjan,

het is natuurlijk goed bedoeld van je, maar ik zie liever dat de mensen hier hun vragen stellen en dat jij hier antwoord.
Dan hebben anderen er in de toekomst ook nog wat aan.:)

Bedoel: Als alles in het verleden per PB gegaan was, dan zat jij nu nog steeds met angstige ogen naar een gereedschapskist te kijken toch?

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
A_A

Bericht door A_A »

Leo, heb je gelijk in.

Waar het mij om gaat en dat tik ik nu even buiten pb om dus :-)
Ik heb die set wel eens los gehad en misschien dat je van dat oogpunt uit vragen hebt dan kan ik je misschien even een stapje verder helpen. Ik heb ook nog hi-res plaatjes hier van misschien dat hier details opstaan waar je wat mee zou kunnen.

Het zijn in die armen gaatjes van (uit het hoofd) 2 mm. Verwarmen met warm water lijkt mij erg goed omdat er ook rubberen onderdelen op en rondom zitten. Of je moet de armen er af halen, maar dat zou ik pas in een later stadium doen. Pas daarnaast ook op met warm/heet water en je handen ;-)
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Ooit iemand een fohn (schildersuitvoering) geprobeert???

FRank
Kasper

Bericht door Kasper »

Mooie info. Dank.

Ik denk dat ik voor de 'warme oplossing' ga. Warm water en/of schildersfohn. Ik laat weten hoe het ging. Voorlopig ben ik er niet aan toe dus heb geduld svp.

In een uurtje losnemen van de pen? Wat doe je dan? Het lijkt me dat je het gehele veerpakket moet verwijderen om er bij te kunnen. En dat kan in een uurtje?

Overigens weet ik niet 100% zeker dat ik een 508 heb. Het is op kenteken een Hanomag-Henschel F55KA (1974). Kan dat dan een 608 zijn?

Groet,

Kasper
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Kasper schreef:Overigens weet ik niet 100% zeker dat ik een 508 heb. Het is op kenteken een Hanomag-Henschel F55KA (1974). Kan dat dan een 608 zijn?
Hier bracht de zoekfunctie (op F55KA) binnen enkele seconden uitkomst:
http://forum.campertechniek.eu/viewtopi ... 69&start=1

Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie