Stuurbekrachtiging inbouwen in 307D
- melhof
Stuurbekrachtiging inbouwen in 307D
Ik ben een keer in het bezit geraakt van een stuurbekrachtigings pomp voor onze 307D camper. En vroeg me af:
Is het mogelijk aan een stuurbekrachtigde kolom te komen?
Wat mag zo'n ding kosten en in welke bussen is dit zelfde type gebruikt?
Nu stuurt de bus goed, maar niet bepaald licht ofzo.
Ik zie mijn vriendin soms de parels van haar hoofd af komen als we in of uit moeten parkeren en het stuur moet om. Dan moet je gewoon met volle gewicht gaan hangen en net zo lang draaien tot je er bent.
Als hij op stelten staat draai je het stuur met 1vinger rond. Dus de weerstand is echt van de 205mm brede banden.
De montage is erg eenvoudig heb ik gezien. Welgeteld 4bouten, olie leidingen en de stuurpen er uit. Zelfs heb ik al een andere stuurstangbuis en stuur gekregen samen met de pomp die ik er bij een versnellings bak er bij kreeg.
Melchior
Is het mogelijk aan een stuurbekrachtigde kolom te komen?
Wat mag zo'n ding kosten en in welke bussen is dit zelfde type gebruikt?
Nu stuurt de bus goed, maar niet bepaald licht ofzo.
Ik zie mijn vriendin soms de parels van haar hoofd af komen als we in of uit moeten parkeren en het stuur moet om. Dan moet je gewoon met volle gewicht gaan hangen en net zo lang draaien tot je er bent.
Als hij op stelten staat draai je het stuur met 1vinger rond. Dus de weerstand is echt van de 205mm brede banden.
De montage is erg eenvoudig heb ik gezien. Welgeteld 4bouten, olie leidingen en de stuurpen er uit. Zelfs heb ik al een andere stuurstangbuis en stuur gekregen samen met de pomp die ik er bij een versnellings bak er bij kreeg.
Melchior
- melhof
Heb vandaag net de Uitlaatklep binnen gekregen.
Hier staat een vrij uitgebreid artikel in over het ombouwen naar stuurbekrachtiging. Leuk om te lezen.
Ook heb ik de manuals doorgelezen over hoe het bekrachtigde stuurhuis in elkaar zit.
Niet zo ontzettend complex, ik heb wel eens meer servo systemen doorgenomen en aan moeten rekenen bij mijn natuurkunde studie, maar (ook qua gereedschap en) precisie belangrijk om goed te reviseren voor inbouw.
Is tenslotte een vrij essentieel onderdeel van de auto.
Al zit er natuurlijk wel een manual 'override' op die zorgd dat je zelf het stuur kan blijven bedienen als de bekrachtiging raar gaat doen.
Ook wel interessant om te weten dat in al deze modellen het zelfde bekrachtigde stuurhuis zit:
207D, 208D, 307, 308, 309D, 508D, 608D en wellicht nog latere modellen.
De prijs schrikt me wel een beetje af.
Ik hou me open voor een buitenkansje
Groet,
Melchior
Hier staat een vrij uitgebreid artikel in over het ombouwen naar stuurbekrachtiging. Leuk om te lezen.
Ook heb ik de manuals doorgelezen over hoe het bekrachtigde stuurhuis in elkaar zit.
Niet zo ontzettend complex, ik heb wel eens meer servo systemen doorgenomen en aan moeten rekenen bij mijn natuurkunde studie, maar (ook qua gereedschap en) precisie belangrijk om goed te reviseren voor inbouw.
Is tenslotte een vrij essentieel onderdeel van de auto.
Al zit er natuurlijk wel een manual 'override' op die zorgd dat je zelf het stuur kan blijven bedienen als de bekrachtiging raar gaat doen.
Ook wel interessant om te weten dat in al deze modellen het zelfde bekrachtigde stuurhuis zit:
De prijs schrikt me wel een beetje af.
Ik hou me open voor een buitenkansje
Groet,
Melchior
- Anton
-
Dennis en Nancy
Opmerking Moderator: Link is inmiddels ongeldig.
http://cgi.ebay.de/Servolenkung-komplet ... dZViewItem
ebay
http://cgi.ebay.de/Servolenkung-komplet ... dZViewItem
ebay
-
joy
ikke ook interesse in stuurbekrachtiging, 207
een komplete set wordt aangeraden, dat zal niet meevallen
ik zou graag een fotoo zien van hoe het er onder zit bij iemand, en een lijstje van wat ik exact nodig heb
en ja ik heb de zoekfuntie gehanteerd, maar bij de meeste berichten gaat het na 3 reacties over banden harder oppompen, ander type banden , terwijl ik toch echt stuurbekrachtiging wil
is het huidige stuursysteem om te bouwe ook?
ik heb wel iets gevonden voor een w 114/115
ik weet niet precies waar de aanduidingen voor staan - bij welk type het hoort - en vergeet het ook steeds
past dat?
joy
een komplete set wordt aangeraden, dat zal niet meevallen
ik zou graag een fotoo zien van hoe het er onder zit bij iemand, en een lijstje van wat ik exact nodig heb
en ja ik heb de zoekfuntie gehanteerd, maar bij de meeste berichten gaat het na 3 reacties over banden harder oppompen, ander type banden , terwijl ik toch echt stuurbekrachtiging wil
is het huidige stuursysteem om te bouwe ook?
ik heb wel iets gevonden voor een w 114/115
ik weet niet precies waar de aanduidingen voor staan - bij welk type het hoort - en vergeet het ook steeds
past dat?
joy
- Leo
- Site Admin
Hoi Joy
Zoeken is ook een kunst.. :?
Er staat een set op onze Marktplaats:
http://forum.campertechniek.eu/viewtopic.php?t=3060
Lezen is blijkbaar ook een kunst.
Slechts enkele berichten hierboven staat:
Dus niet zo snel typen he, want dit soort berichten veroorzaakt nou nét datgene waar je zo´n rothekel aan hebt: Ruis.
Mvg, Leo.
Moderator.
Zoeken is ook een kunst.. :?
Er staat een set op onze Marktplaats:
http://forum.campertechniek.eu/viewtopic.php?t=3060
Lezen is blijkbaar ook een kunst.
Slechts enkele berichten hierboven staat:
Melchior schreef:Ook wel interessant om te weten dat in al deze modellen het zelfde bekrachtigde stuurhuis zit:
Dus niet zo snel typen he, want dit soort berichten veroorzaakt nou nét datgene waar je zo´n rothekel aan hebt: Ruis.
Mvg, Leo.
Moderator.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
DVIII
wake up call
bij de les blijven hé , een 207 . 307 etc is een totaal ander concept dan een 508 etc bus , dus die stuurhuizen passen never nooit niet.
je moet of een orgineel stuurhuis te pakken zien te krijgen ( 409/410 bus) of een servo stuurhuis uit een engelse W123 serie ( met het stuur rechts dus) die zijn net zo andersom als de normale stuurhuizen van de 207 busjes, maar dan passen er ook leidingen op. vakantie naar engeland ?
je moet of een orgineel stuurhuis te pakken zien te krijgen ( 409/410 bus) of een servo stuurhuis uit een engelse W123 serie ( met het stuur rechts dus) die zijn net zo andersom als de normale stuurhuizen van de 207 busjes, maar dan passen er ook leidingen op. vakantie naar engeland ?