Hallo allemaal
Mijn vraag is kan de speling op de arm die de wielen stuurt gesteld worden.
Ik heb wat speling op die arm.
Op de tekening staat het niet duidelijk aangegeven.
Wie weet daar iets over?
Met vriendelijke groet
Franz
stuurbekrachtiger
-
campzwerver
stuurbekrachtiger
Mijn intresse gaat uit naar techniek,zowel mechanisch als electisch.
Dus ook het bouwen en verbouwen van campers.
- melhof
Die kan zeker gesteld worden, maar het is meer de vraag wat daar de oorzaak van is.
Waarschijnlijk kom je uit op een stuurhuis revisie...
Dat zou ik zeker niet zelf doen, tenzij je er echt verstand van hebt.
Vooral alle speciale tools zijn een probleem.
Met name een stuurhuis met bekrachtiger is gevaarlijker om zelf te doen.
Als de bekrachtiger nl naar een kant gaat trekken?
Het afstellen is ook niet heel eenvoudig trouwens. Je moet dacht ik helemaal in het huis om de kogelomloop moeren verder tegen elkaar in te draaien.
(dacht ik
)
Groet,
Melchior
Waarschijnlijk kom je uit op een stuurhuis revisie...
Dat zou ik zeker niet zelf doen, tenzij je er echt verstand van hebt.
Vooral alle speciale tools zijn een probleem.
Met name een stuurhuis met bekrachtiger is gevaarlijker om zelf te doen.
Als de bekrachtiger nl naar een kant gaat trekken?
Het afstellen is ook niet heel eenvoudig trouwens. Je moet dacht ik helemaal in het huis om de kogelomloop moeren verder tegen elkaar in te draaien.
(dacht ik
Groet,
Melchior
-
DVIII
kan wel
als je een normaal stuurhuis hebt dus zonder bekrachtiger is er aan de buitenkant van het stuurhuis , gezien vanuit het midden van het chassis een draadkoppie met een moer te zien . dat is een ingenieus sytseem om de speling in het conische lager van de binnenkant van de tandheugel te stellen, maar PAS OP dit is een valkuil voor de leek !.
je steld namelijk een trekstift in de as van je tandheugel "de andere kant op" dus in plaats van naar binnen te draaien moet je de stift naar buiten stellen. dat mag je alleen doen als je erg veel gevoel hebt of een micrometer ( ik vertrouw op beide) voor je kan beginnen moet je de borgmoer gangbaar maken met veel kruipolie en staalborstelwerk. echt het moet spic en span zijn voor je kan beginnen dan los je de moer iets op en draai je voorzichtig de stift naar buiten, ten hoogste een kwart slag
om goed te voelen of je effect hebt , maak je de stuurstang los van de arm, en beweeg je de speling er uit tijdens de ( max.) kwartslag stellen.
dit is nogal gevoelig en je kan het ook verprutsen , daarom los je de borgmoer slechts een weinig zodat je altijd weer terug kan naar de uitgangspositie. heeft het stellen geen resultaat , dan is de kans groot dat je stuurhuis niet meer te stellen is . en let op de speling kan alleen in het midden van het stuurbereik weggesteld worden , maw. in de uiterste stuuruitslagen hoort ! speling te zitten.
je steld namelijk een trekstift in de as van je tandheugel "de andere kant op" dus in plaats van naar binnen te draaien moet je de stift naar buiten stellen. dat mag je alleen doen als je erg veel gevoel hebt of een micrometer ( ik vertrouw op beide) voor je kan beginnen moet je de borgmoer gangbaar maken met veel kruipolie en staalborstelwerk. echt het moet spic en span zijn voor je kan beginnen dan los je de moer iets op en draai je voorzichtig de stift naar buiten, ten hoogste een kwart slag
om goed te voelen of je effect hebt , maak je de stuurstang los van de arm, en beweeg je de speling er uit tijdens de ( max.) kwartslag stellen.
dit is nogal gevoelig en je kan het ook verprutsen , daarom los je de borgmoer slechts een weinig zodat je altijd weer terug kan naar de uitgangspositie. heeft het stellen geen resultaat , dan is de kans groot dat je stuurhuis niet meer te stellen is . en let op de speling kan alleen in het midden van het stuurbereik weggesteld worden , maw. in de uiterste stuuruitslagen hoort ! speling te zitten.
-
campzwerver
stuurbekrachtiger
Bedankt voor de snelle reactie, ja van een gewoon stuurhuis weet ik het wel, maar het gaat mij om een stuurbekrachtiger, dat is heel wat anders.
Ik zal proberen om een nog betere tekening te krijgen zodat ik kan zien wat ik moet doen.
Met vriendelijke groet
Franz
Ik zal proberen om een nog betere tekening te krijgen zodat ik kan zien wat ik moet doen.
Met vriendelijke groet
Franz
Mijn intresse gaat uit naar techniek,zowel mechanisch als electisch.
-
DVIII
eender
het is dezelfde routine , en het risico dat de bus zelf gaat sturen is niet echt aanwezig. dat gebeurt alleen als je zelf gaat sturen door middel van draaien aan het stuur. het eerder genoemde effect dat het stuur gaat trekken is een volhydraulische eigenschap dat soort stuurinrichtingen komen niet voor in snelverkeer voertuigen