koelkast repareren/vervangen ?
-
A_A
Misschien een ventilator achter de koelkast die de hele warme lucht afzuigt/wegblaast. Het werkt door verdamping en condensatie. Als het te warm wordt condenseert het slechter begreep ik. Ook helpt het als je hem met erg warm weer niet op vol vermogen zet. Er ontstaat dan minder warmte en koelt hij beter.
Als ventilator kun je dan een computer Ventilator gebruiker. Die zijn er genoeg te koop, maar voordeel is het lage stroom verbruik van die dingen.
Als je er geen een kan vinden laat even weten, ik heb er altijd wel een paar liggen.
Als ventilator kun je dan een computer Ventilator gebruiker. Die zijn er genoeg te koop, maar voordeel is het lage stroom verbruik van die dingen.
Als je er geen een kan vinden laat even weten, ik heb er altijd wel een paar liggen.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
406/8 D '69
- melhof
Over de adsorptie koelkasten is al veel geschreven.
Kijk hier eens:
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... 75&start=0
Het hoeft niet te zijn dat hij stuk is.
Het proces kan verstoord zijn.
Zeker als je hem met warm weer op de hoogste stand hebt gezet.
In de praktijk moet je juist het tegenovergestelde doen namelijk.
Zie het lijstje in de link hierboven.
Als hij het niet meer doet kan het zijn dat je bus scheeft staat.
Dan werkt hij ook niet.
Om hem uit een echt verstoorde toestand te halen:
uit zetten, achterkant koud laten worden, het ding los maken en een uur op zijn kop zetten, dan weer een uur recht zetten en weer aan.
Zorg wel dat je de gaskraan eerder in de leiding dicht hebt gedraaid bij het uitbouwen. (natuurlijk
)
Bij zeer hoge buitentemperaturen is een ventilatie erg effectief.
Er zitten echter wel limieten aan het koelvermogen.
Bij werkelijk 50graden in de schaduw, kan het bv. zijn dat hij niet meer dan 30 graden temp verschil tussen binnen en buiten aan kan. Dan word het binnen dus toch 20 graden. Hoe goed je de achterkant ook ventileerd.
Dit moet je in de specs van je koelkast opzoeken.
In de link hierboven word ook weer gelinkt naar een dergelijke website van Electrolux met specs en uitleg.
Suc6,
Melchior
Kijk hier eens:
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... 75&start=0
Het hoeft niet te zijn dat hij stuk is.
Het proces kan verstoord zijn.
Zeker als je hem met warm weer op de hoogste stand hebt gezet.
In de praktijk moet je juist het tegenovergestelde doen namelijk.
Zie het lijstje in de link hierboven.
Als hij het niet meer doet kan het zijn dat je bus scheeft staat.
Dan werkt hij ook niet.
Om hem uit een echt verstoorde toestand te halen:
uit zetten, achterkant koud laten worden, het ding los maken en een uur op zijn kop zetten, dan weer een uur recht zetten en weer aan.
Zorg wel dat je de gaskraan eerder in de leiding dicht hebt gedraaid bij het uitbouwen. (natuurlijk
Bij zeer hoge buitentemperaturen is een ventilatie erg effectief.
Er zitten echter wel limieten aan het koelvermogen.
Bij werkelijk 50graden in de schaduw, kan het bv. zijn dat hij niet meer dan 30 graden temp verschil tussen binnen en buiten aan kan. Dan word het binnen dus toch 20 graden. Hoe goed je de achterkant ook ventileerd.
Dit moet je in de specs van je koelkast opzoeken.
In de link hierboven word ook weer gelinkt naar een dergelijke website van Electrolux met specs en uitleg.
Suc6,
Melchior
- De Boer
Hallo Arjan,
Als je de koelkast op gas gebruikt moet zorgen dat de brander en schoorsteentje ook eens schoonmaakt.
Laat zelf de koelkast alleen maar op gas draaien,al 18 jaar dezelfde oude koelkast.
We zijn best wel regelmatig weg in voor en naseizoen en maak hem zelf één keer de twee jaar schoon.
Dan kan ik best merken dat ie weer beter werkt.
Albert
Als je de koelkast op gas gebruikt moet zorgen dat de brander en schoorsteentje ook eens schoonmaakt.
Laat zelf de koelkast alleen maar op gas draaien,al 18 jaar dezelfde oude koelkast.
We zijn best wel regelmatig weg in voor en naseizoen en maak hem zelf één keer de twee jaar schoon.
Dan kan ik best merken dat ie weer beter werkt.
Albert
- melhof
Laat je je koelkast altijd op gas lopen?
Zolang we walstroom hebben zetten we hem liever op 220 omdat dat waarschijnlijk goekoper is dan op gas laten draaien.
Kan iemand dat onderschrijven?
Ik ben niet zo bang voor het aan laten staan.
Er zit een werkende vlam uit afslag op en als je niet je gehele camper dicht kit is er ruimvoldoende ventilatie om in een verkeerd geval de CO af te voeren.
Groet,
Melchior
Zolang we walstroom hebben zetten we hem liever op 220 omdat dat waarschijnlijk goekoper is dan op gas laten draaien.
Kan iemand dat onderschrijven?
Ik ben niet zo bang voor het aan laten staan.
Er zit een werkende vlam uit afslag op en als je niet je gehele camper dicht kit is er ruimvoldoende ventilatie om in een verkeerd geval de CO af te voeren.
Groet,
Melchior
-
A_A
Hmm ik zet hem ook altijd op stroom op een camping, als ik op een camping sta neem ik die stroom aansluiting er altijd bij zo veel duurder is dat niet.
Lijkt mij goedkoper als gas, tenminste als je de stroom ook voor andere dingen gebruikt. Alleen voor de koelkast zou inderdaad gas best goedkoper kunnen zijn dan elektriciteit. Meestal betaal je 2 a 3 euro voor elektriciteit per dag.
Lijkt mij goedkoper als gas, tenminste als je de stroom ook voor andere dingen gebruikt. Alleen voor de koelkast zou inderdaad gas best goedkoper kunnen zijn dan elektriciteit. Meestal betaal je 2 a 3 euro voor elektriciteit per dag.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
406/8 D '69
- De Boer
Laat koelkast altijd op gas draaien,dat kleine beetje lpg wat ie verbruikt is niet zo duur.
Wij staan nooit lang op een camping, voor het overige kan m'n huishoudaccu het wel aan,dus waarom dan duur voor stroom betalen.
Komt nog eens bij dat je op sommige campings eerst de beheerder er bij moet halen om de stekker uit het afgesloten kastje te halen wanneer het hem uitkomt.of stroom valt uit en je hebt aan het eind van een warme dag pas door dat je vlees ligt te sudderen in je koelkast.
Kampeer al 18 jaar met deze bus en nog nooit problemen gehad.
Voor de CO afvoer kun je zelf zorgen dat dit goed zit,die van mij heeft een goede afvooer naar buiten en de achterkant is zo goed als afgesloten van de inrichting.
Hoe denken jullie hoe al die wildkampeerders op die camperplaatsen dit doen, heb zelf bijna nooit een stroompaal kunnen vinden op zo'n plek.
Albert
Wij staan nooit lang op een camping, voor het overige kan m'n huishoudaccu het wel aan,dus waarom dan duur voor stroom betalen.
Komt nog eens bij dat je op sommige campings eerst de beheerder er bij moet halen om de stekker uit het afgesloten kastje te halen wanneer het hem uitkomt.of stroom valt uit en je hebt aan het eind van een warme dag pas door dat je vlees ligt te sudderen in je koelkast.
Kampeer al 18 jaar met deze bus en nog nooit problemen gehad.
Voor de CO afvoer kun je zelf zorgen dat dit goed zit,die van mij heeft een goede afvooer naar buiten en de achterkant is zo goed als afgesloten van de inrichting.
Hoe denken jullie hoe al die wildkampeerders op die camperplaatsen dit doen, heb zelf bijna nooit een stroompaal kunnen vinden op zo'n plek.
Albert
- De Boer
- evelyn25
- Contacteer:
zwaarder of lichter?
nog even over de koolmonoxide meter en waar ie moet hangen...
Wikipedia zegt onderstaande:
Zuurstof dichtheid = 1,429 g/L
Koolmonoxide Dichtheid = 1.145 g/L
Is het dan niet zo dat het lichter is dan zuurstof??
Gelukkig bestaat de lucht om ons heen niet voor 100% uit zuurstof (vooral voor licht ontvlambare types)
Maar het zou wel meer overeen komen met een montagebeschrijving voor onze koolmonoxidemeter welke een voorgeschreven hoogte van 1.50 meter voorschreef..
meestal hoger dan slaaphoogte??
welke chemie-adept kan hier uitsluitsel over geven??
En, onze huidige bus heeft een roostertje in de vloer wat een open verbinding oplevert met de lucht onder de bus.. geeft mij toch een veilig gevoel of is dit nu schijnveiligheid wat koolmonoxide betreft??
wie helpt..
Wikipedia zegt onderstaande:
Is het dan niet zo dat het lichter is dan zuurstof??
Gelukkig bestaat de lucht om ons heen niet voor 100% uit zuurstof (vooral voor licht ontvlambare types)
meestal hoger dan slaaphoogte??
welke chemie-adept kan hier uitsluitsel over geven??
En, onze huidige bus heeft een roostertje in de vloer wat een open verbinding oplevert met de lucht onder de bus.. geeft mij toch een veilig gevoel of is dit nu schijnveiligheid wat koolmonoxide betreft??
wie helpt..
-
A_A
Re: zwaarder of lichter?
hmm ik heb even gezocht, en wat ik op internet vind is dat lucht zo als wij dat in ademen 1,293g/l weegt.
Dus dan klopt het dat koolmonoxide inderdaad zwaarder is.
Zo'n rooster lijkt mij in dat geval wel helpen.
Maar ik heb geen idee als je een koolmonoxide bron hebt hoe snel een gas er dan uit loopt via zo'n roostertje.
Misschien een scheikunde docent in de zaal ?
hmm ik heb even gezocht, en wat ik op internet vind is dat lucht zo als wij dat in ademen 1,293g/l weegt.
Dus dan klopt het dat koolmonoxide inderdaad zwaarder is.
Zo'n rooster lijkt mij in dat geval wel helpen.
Maar ik heb geen idee als je een koolmonoxide bron hebt hoe snel een gas er dan uit loopt via zo'n roostertje.
Misschien een scheikunde docent in de zaal ?
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
406/8 D '69
-
21-GB-69
Zei ons aller Leo al niet: gebruik die zoekfunctie eens, stelletje @##6#%$#
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... olmonoxide
m.vr.gr
Kees
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... olmonoxide
m.vr.gr
Kees