Brandweerfiets

(Leuteren = kletsen)
Hier bestaat geen off-topic. Maar wel goede omgangsvormen!
Plaats reactie
L1
Contacteer:

Brandweerfiets

Bericht door L1 »

Onder de Petrintoren in Praag bevind zich een museum.
Hierin laat men zien dat de bouwer en bedenker van deze "Eifeltoren" meer in zijn mars had dan de orginele Eifeltoren die in Parijs was gebouwd na te maken. Hij bouwde de Eifeltoren niet in zijn geheel na maar begon te bouwen op de Petrinheuvel Om de top toch op gelijke hoogte vanaf zeeniveau te krijgen hoefde de Petrintoren maar 60 meter hoog te worden.

Terug naar het museum onder de toren.

In dit museum is een scala van interesante gebruiksvoorwerpen uitgestald die de ontwerper heeft gemaakt en die niet het beoogde succes behaalde. De designer Tomáš Machek ontwierp ook een brandweerfiets met als doel de eerste uitruk eenheid te bemannen.
Even heb ik eraan gedacht een tweetal van deze fietsen aan te schaffen en op de (bier)pompaanhangwagen te plaatsen zodat we tijdens de vakantie per fiets naar de bakker of naar het zwembad zouden kunnen gaan.
Het lijkt er echter op dat de ruimte tussen zadel en stuur te klein is :P

Afbeelding

Voor de mogelijke bezoekers van Praag:

De Petrinheuvel is gratis te bezoeken. Als je de weg weet in Praag koop je voor 20 kroon een kaartje voor de tram. Lijn 22 brengt je van de rivier naar boven bij Hradcany. Ga dan niet via de toeristische route mee naar beneden maar loop eens in de richting van deze 'Eifeltoren" . Het is zeker een bezoekje waard. Uitzicht over de stad is geweldig. Wel dient vermeld te worden dat de toren moet worden beklommen 299 treden.

Maar eenmaal terug aan de voet van de toren drink je in het park een heerlijk glas bier met een echt Tsjechiesche lekkernij, een klobassa.
Mijn foto's van Praag: http://picasaweb.google.com/LvanWingerden

Na schladanou, Leen
CeesHM de Bruin

Re: Brandweerfiets

Bericht door CeesHM de Bruin »

L1 schreef: De designer Tomáš Machek ontwierp ook een brandweerfiets met als doel de eerste uitruk eenheid te bemannen.
Hoi Leden, ik zag in Leer nog een paar leuke brandweer werktuigen. O.a. een schoonheid van een fiets. Weet niet hoe ik die in het forum krijg dus ik stuur je de plaatjes wel per mail Groetjes, Cees
Plaats reactie