Haha, ach, er zal ooit wel eens een ander kleurtje opkomen, maar de prioriteiten liggen momenteel even ergens anders!
Ik heb wel een produktief weekend gehad, heb eindelijk de nieuwe voorstoelen en de binnenmotorkap maar eens aangepakt.
Deze stoelen komen uit een Renault 11 Turbo en zijn één van de weinige die passen, omdat de stoelframes erg smal zijn ('Monotrace'). Bredere stoelen blokkeren de handrem, die gaat dan maar 3 tanden omhoog. Bovendien zitten ze top, weet ik uit mijn eigen Renault 9! Het enige was, daarom waren ze zo goedkoop natuurlijk, was dat één van de zijsteunen van de bestuurdersstoel afgebroken was. De passagiersstoel is nog perfect. Mijn collega heeft die netjes weer vastgelast. Het schuim was echter ook weg. Ik had er echter nog een achterbank bij, ik heb met een broodmes geprobeerd daar weer nette vormen uit te snijden om dat zijstuk weer te vullen.
Resultaat: zit perfect, ziet er niet uit, ik was natuurlijk vergeten dat achterbanken bijna helemaal hol zijn aan de onderkant... :oops:
Maar met een stoelhoesje erover dat wat meer bij de binnen kleuren van de camper gaat passen zie je er niks meer van, en het zal gauw beter zitten als dat doorgezakte springverending wat er nu vanaf origineel in zit...

De oplettende lezer zal gezien hebben, dat de zijsteun van de zitting ook al behoorlijk ingezakt is. Dat ga ik niet fixen, omdat dat gezien de manier van in en uitstappen van mijn bus dit toch binnen no time weer kapot is.
De motorkap was een ander verhaal. Geef iemand 20 stukjes verschillend hout, wat vrije uurtjes, bergen parkers en een ijzerzaag en je krijgt een afgezaagde motorkap die zo slecht op het houtwerk paste dat Sugar Lee Hooper nog door de kieren kon kruipen. Ben je wel gauw uitgepraat tijdens het rijden trouwens. Het allegrootste nadeel was nog, dat je om bij de motor te komen eerst een hele batterij parkers eruit moest schroeven die na zoveel keer natuurlijk niet meer pakken zodat alles nog losser gaat zitten...
Ik had het al eens provisorisch gefixt, maar doordat die originele motorkap afgezaagd was en de achterkant wat rond loopt is dat (zeker met mijn houtbewerkingsvaardigheden!) nauwelijks sluitend te krijgen. Het zat, maar dat was dan ook alles.

Linkerkant

Afgezaagde originele motorkap, boven- en zijplaten die eraf kwamen. Het draadeind dat je nog net zit in de motorkap hebben we er zelf ingezet omdat het hele ding bolle wangen kreeg en daardoor nog slechter afsloot. De originele kant loopt rond en er zitten ribbels in, waardoor hij stevig wordt. Dat was hier allemaal weggeslepen...
Dus met koevoet en accuboor de hele handel maar gesloopt en een originele complete motorkap opgezocht die ik nog had liggen. Daarbij 2 zijstukken gemaakt die hierop aansluiten en ook nog een stuk zodat dat de motorkap aan de achterkant dicht is, dit is het deel waaraan normaliter de scharnieren zitten aan de achterwand van de cabine. De motor steekt dan buiten de cabine uit en ligt naast je, net als een vrachtwagen. Het bed waar dit deel nu op aansluit is lager, dus daar moest een passend stukje voor gemaakt worden.
Ik zou er haast trots op worden, met wat geduld en goed afstellen van de zaagtafel, 2x denken en meten voor je zaagt komt zelfs een kneus als ik een heel eind :)

Het resultaat van een zaterdagje knutselen.
Het uitstekende stuk hout rechts (bij dat groene spul) heb ik nog afgezaagd, daar zit namelijk ook het luikje om olie te peilen. Omdat die extra plaat ervoor zat, moest je de peilstok helemaal krom buigen om hem er uit te trekken, dat is nu ook opgelost. :)
Nu nog nieuw rubber om de motorkap, nieuwe aantrekrubbers, afkitten, geluidsdempend spul aan de binnenkant, schilderen en een bovenplaat maken, maar dat is het makkelijke werk. De zijstukken die aansluiten op de oude cabine en de nieuwe opbouw waren het moeilijkst!
Zou hem vanmiddag weer naar de stalling brengen omdat het huis nu even eerst komt, maar er stonden 10 kuubkisten met pootgoed (piepers) voor die ik niet aan de kant kon duwen... moet dus maar ff wat later.
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~